Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoogtedetectiesystemen Expresweg (N382) Wielsbeke

Hoogtedetectiesystemen Expresweg (N382) Wielsbeke

Het Agentschap Wegen en Verkeer, De Vlaamse Waterweg nv en de gemeenten Oostrozebeke en Wielsbeke plaatsten begin augustus hoogtedetectiesystemen op de Expresweg (N382) in Wielsbeke. Daarbij wordt de hoogte van het voorbijrijdend vrachtverkeer berekend. Vrachtauto’s die te hoog blijken, krijgen via een digitaal scherm een melding en worden omgeleid. Dit doen ze om te vermijden dat te hoog geladen vrachtwagens onder de Fabiolabrug (Zwaantjesbrug) door proberen rijden.

De aangegeven maximale toegelaten hoogte om met een vrachtauto onder de Fabiolabrug (N382) in Wielsbeke door te rijden is vier meter. Toch vinden er alsnog heel wat aanrijdingen plaats omdat te hoog geladen vrachtwagens onder de brug heen proberen te rijden. Daardoor leed de brug de afgelopen jaren veel schade waarbij betonnen liggers onderaan de brug deels bloot kwamen te liggen.

Partnersamenwerking

“Ondanks de vele herstellingswerken – waardoor de brug zelf nog steeds in voldoende staat is – hebben het Agentschap Wegen en Verkeer, De Vlaamse Waterweg nv en de gemeenten Oostrozebeke en Wielsbeke de handen in elkaar geslagen om dit probleem het hoofd te bieden”, vertelt Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD).  “Het is dankzij de goede samenwerking tussen die verschillende partners dat het hoogtedetectiesysteem er is gekomen. In totaal hebben we voor dit project zo’n 300.000 euro vrijgemaakt”, aldus nog Peeters.

ANPR-camera’s

Concreet zijn begin augustus hoogtedetectiesystemen geïnstalleerd in de Nieuwenhovenstraat (N382) en de Verbindingsstraat(N382) waarbij een camera met sensoren de hoogte van het voorbijrijdend vrachtvervoer meet. Zo’n vierhonderd meter verderop worden de bestuurders ingelicht over de hoogte van hun vracht op de daarvoor voorziene digitale tekstborden.

Bij een meting die de toegelaten hoogte niet overschrijdt, krijgen de bestuurders op het digitale scherm niks te zien. Wanneer de geladen vrachtwagen hoger is dan vier meter krijgt de bestuurder samen met de projectie van zijn nummerplaat een internationaal herkenbaar pictogram te zien en het woord ‘gevaar’ waarbij wordt verzocht om om te rijden. Ook wanneer de nummerplaat niet leesbaar is, krijgen bestuurders dat pictogram te zien.

Te hoog geladen vrachtwagens die vanuit Ingelmunster richting Wielsbeke rijden, worden gevraagd rechtsomkeer te maken via het industriegebied, zo’n tweehonderd meter verderop. Te hoog geladen vrachtwagens die uit de richting van Wielsbeke komen, worden verzocht rechts in te slaan aan de verkeerslichten, via de Verbindingsstraat richting Ooigem of Oostrozebeke.

Andere functies

Naast het opmeten van de hoogte van de vrachtwagens, kunnen de ANPR-camera’s en digitale schermen ook voor andere doeleinden worden ingezet. Zo kunnen in de toekomst occasioneel ook belangrijke omleidingen of hinder op de LED-schermen worden vermeld of kan de politie bij eventuele aanrijdingen de nummerplaatgegevens van de ANPR-camera’s uitlezen. Ook kunnen de ANPR-camera’s apart voor politionele doeleinden gebruikt worden.