Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichtingswerken N357 Oostrozebekestraat in Ingelmunster afgerond

Herinrichtingswerken N357 Oostrozebekestraat in Ingelmunster afgerond

De grote werkzaamheden op de N357 in Ingelmunster zijn volledig afgerond. Deze namiddag is de weg erug open voor verkeer. De werken zijn gestart op 16 april 2018 en werden in 5 fases uitgevoerd.  Het resultaat is een aantrekkelijkere en comfortabelere en voor iedere weggebruiker veiligere rijweg.

N357 in een volledig nieuw jasje
Voor de werken van start gingen in de lente van 2018, was de N357 Oostrozebekestraat een meer dan 40 jaar oude betonweg die tot op de draad versleten was en niet meer voldeed aan de eisen van een hedendaagse weg. Ook de rioleringen waren verouderd.
 
Nu ziet de Oostrozebekestraat er veel aantrekkelijker uit: de versleten betonvakken maakten plaats voor een rijweg in asfalt met aan beide zijden van de weg vrijliggende fietspaden. Ter hoogte van de school en in aanloop naar de rotondes kwamen er middengeleiders zodat fietsers en voetgangers deze drukke gewestweg veilig kunnen oversteken. Langsheen de Oostrozebekestraat werden parkeerstroken afgewisseld met boomvakken. De rotonde met de N50 krijgt nog groenbeplanting dit najaar. De voetpaden zijn nu breder. Ook ondergronds onderging de weg een volledige metamorfose. Regenwater en vervuild water worden nu afzonderlijk afgevoerd. Oude nutsleidingen werden verwijderd en vernieuwd.
 
Hinder zoveel mogelijk beperken was het motto
Nog vóór de start van de werken hebben AWV en de aannemer in samenspraak met de gemeente er alles aan gedaan om de hinder ten allen tijde zoveel mogelijk te beperken.

Zo was er een fasering uitgewerkt die ook rekening hield met de bouw van de Dorpsbrug (werken van de Vlaamse Waterweg). Tijdens de eerste vier fases werd tijdelijke openbare verlichting op zonne-energie geplaatst over de hele werfzone om de veiligheid te garanderen, in het bijzonder van fietsers. Op gegeven moment moest de planning van de wegenwerken worden bijgestuurd: de vierde fase was sneller klaar dan voorzien. De vijfde fase, namelijk de aanleg van de rotonde aan de N50, ging eerst pas starten nadat de Dorpsbrug klaar zou zijn maar aangezien daar eind 2019 geen duidelijkheid over was, werd beslist om de vijfde fase aansluitend op de vierde fase uit te voeren. Er werden bypasses aangelegd vlak naast de rotonde zodat verkeer doorgang bleef behouden en er geen omleiding moest voorzien worden door het dorpscentrum.

Ook de coronacrisis had weinig impact op de werken. De aannemer wist zich te herorganiseren en de arbeiders konden veilig aan de slag.

Burgemeester Kurt Windels:
Dit was zonder meer een werk van lange adem, maar wel één met een mooi resultaat. De Oostrozebekestraat transformeerde van één van de slechte invalswegen in Vlaanderen tot een modelbaan. De werken hebben een grote inspanning gevraagd van de omwonenden. Samen met hen en de aannemers wilden we graag de straat feestelijk openen, maar dat kan nu uiteraard niet. We zoeken naar een alternatief om iedereen oprecht te bedanken voor het werk, het geduld en de verdraagzaamheid tijdens de afgelopen periode.