Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting A12/N177: Wat als beton vervangen kan worden door groen en speelruimte?

Herinrichting A12/N177: Wat als beton vervangen kan worden door groen en speelruimte?

Binnen enkele jaren komt de A12 in Aartselaar en Wilrijk-Zuid geheel of gedeeltelijk onder de grond te liggen. Dat biedt heel wat mogelijkheden voor de ruimte erboven. Naast het bevorderen van de veiligheid, via het wegwerken van vijf onoverzichtelijke kruispunten, streeft het Agentschap Wegen en Verkeer ernaar om samen met de gemeente Aartselaar de leefbaarheid in het projectgebied aanzienlijk te verbeteren.  
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Via een digitale bevraging van 1 tot en met 15 februari 2022 kunnen bewoners, bedrijven, bezoekers en passanten aangeven wat ze in plaats van de huidige betonvlakte wensen. Gaat de voorkeur naar groen en rust als invulling voor de huidige betonvlakte? Kan er ook ruimte zijn voor sport en spel? Hoe kan dit gecombineerd worden met vlot openbaar vervoer en een aantrekkelijke fietsverbinding? Welke voorzieningen zijn nuttig?”

 

Situering van het projectgebied

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) wil vijf onoverzichtelijke en drukke kruispunten op de A12 in Aartselaar en Wilrijk-Zuid (Antwerpen) herinrichten tussen IKEA en Decathlon. Hiermee wil AWV de veiligheid en doorstroming voor alle weggebruikers verbeteren en de barrière die de A12 in Aartselaar vormt, zoveel mogelijk wegwerken. Daarom werkt studieconsortium Team A12 een reeks alternatieven en varianten uit waarbij de A12 geheel of gedeeltelijk onder de grond komt. De betonvlakte kan zo volledig heringericht worden, wat de leefbaarheid aanzienlijk ten goede zal komen.

De invulling van het tunneldak hangt samen met de omgeving (bewoning, bedrijven, natuur,…). Daarom maakt AWV in de bevraging een onderscheid tussen drie type zones, met name: 

  • Zone Grote Struisbeek = de omgeving van de Grote Struisbeek. Dit is, een groengebied waar een ecologische verbinding wordt voorzien;
  • Zone Aartselaar-Centrum = de zone ter hoogte van Aartselaar-centrum, met een dichte stedelijke kern en dus vooral woningbouw;
  • Zone Shopping/KMO = waar zich voornamelijk bedrijven en winkels bevinden.

Vier programma’s en ruime faciliteiten voor openbaar vervoer en fiets

Met de digitale bevraging start AWV uiteraard niet van nul.
In 2021 organiseerde Team A12, in opdracht van AWV, een intens participatietraject over de herinrichting van de A12 met luisterdagen, een eerste ruime digitale bevraging en een publieke raadpleging over de aanmeldingsnota en verzoek tot scoping.
 
Op basis van de inspraakreacties werden (onder meer) vier mogelijke programma’s voor de invulling van het tunneldak gedistilleerd, met name groen, rust, spel en sport. Voor elk programma zijn er telkens heel wat inrichtingsmogelijkheden.
 
Daarnaast was er ook de uitdrukkelijke vraag om het openbaar vervoer en de fietsers een centrale plaats te geven en mobipunten in te richten. Dit zijn locaties waar mensen gemakkelijk kunnen overstappen op een ander vervoermiddel, bv. van de fiets op de bus. De inrichting van de mobiliteitsvoorzieningen gebeurt in goede ‘verstandhouding’ met het gekozen programma per zone. 
 

Inspraakmogelijkheden

Van 1 tot en met 15 februari 2022 krijgen bewoners, bedrijven, bezoekers en passanten opnieuw de kans om hun mening te geven. Met deze bevraging wil AWV de inrichting van het tunneldak zo veel mogelijk afstemmen op de noden van de bewoners en gebruikers zelf. 
 
Op de website www.wegenenverkeer.be/enquete-A12 kunnen deelnemers aangeven welke programma’s en welke mogelijkheden voor de inrichting van het tunneldak op de A12 hun voorkeur genieten en hoe dit volgens hen het best gecombineerd wordt met de inrichting van de mobipunten en met vlotte verbindingen voor openbaar vervoer en de fiets. Ook nieuwe ideeën en suggesties zijn welkom. 
 
Wie voor het invullen van de enquête meer informatie wil over het doel van de bevraging en over de inrichtingsmogelijkheden, kan op de website een ingesproken presentatie met meer uitleg bekijken.

Vervolg

De resultaten van deze bevraging worden in het voorjaar van 2022 op de website van AWV ter beschikking gesteld. Ze vormen de basis voor de ontwerpen die het studieconsortium Team A12 in 2022 verder zal uitwerken.

Meer weten

AWV plaatst steeds de recentste informatie op www.wegenenverkeer.be/A12. Wie wil, kan zich via de website ook abonneren op de digitale nieuwsbrief.