Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting A12/N177: grote respons op digitale bevraging over bovengrondse invulling

Herinrichting A12/N177: grote respons op digitale bevraging over bovengrondse invulling

Van 1 tot en met 15 februari 2022 organiseerde het studieconsortium team A12 een tweede digitale bevraging die kadert in de studie voor de herinrichting van vijf kruispunten op de A12 in Aartselaar en Wilrijk-Zuid. Net zoals bij de eerste enquête gaven heel wat bewoners en geïnteresseerden hun mening. Het projectteam ontving maar liefst 1.906 volledig ingevulde enquêtes. Dat is erg veel voor een kortlopende bevraging van dit formaat.

Bij de eerdere enquête die team A12 in het voorjaar van 2021 organiseerde, klonk de uitdrukkelijke vraag om de A12 geheel of gedeeltelijk te ondertunnelen tussen Ikea en Decathlon. Dat betekent dat er ruimte vrijkomt op het tunneldak als de A12 onder de grond komt.

AWV en de ontwerpers van team A12 laten de concepten voor deze ruimte graag zo nauw mogelijk aansluiten bij de wensen en verwachtingen van de bewoners, bezoekers, bedrijven en passanten. Met de bevraging ‘Wat als beton vervangen kan worden door groen en speelruimte’ werden een aantal mogelijke programma’s en concrete inrichtingsvoorstellen voorgelegd aan de deelnemers. Dankzij de grote respons kreeg het projectteam een goed beeld van prioriteiten en voorkeuren. Hiermee gaan de ontwerpers de komende maanden verder aan de slag.

Resultaten bevraging

Omdat het projectgebied verschillende kenmerken heeft, werd een onderscheid gemaakt tussen drie zones:

  • Zone Grote Struisbeek
  • Zone Aartselaar-Centrum
  • Zone Shopping/KMO

Per zone werden vier mogelijke programma’s voor de invulling van het tunneldak aan de deelnemers voorgelegd: groen, rust, sport en spel.

Deze programma’s worden eventueel gecombineerd met een centrale baan voor bus en/of tram en een centraal fietspad op het tunneldak en voorzien plaats voor goed uitgeruste mobipunten.

Een absolute meerderheid van de deelnemers vindt de programma’s groen en rust op het tunneldak absoluut noodzakelijk, ongeacht de zone. Dit bleek zowel uit de gesloten vragen die werden voorgelegd als uit de tekstvelden die de respondenten zelf konden invullen.

Ruimte voor sport en spel is wenselijk, maar wordt als minder combineerbaar met openbaar vervoer en fietsen op het tunneldak beschouwd. Die twee elementen zouden bijgevolg het eerst mogen sneuvelen als de ontwerpers met plaatsgebrek op het tunneldak geconfronteerd zouden worden.

Per programma werden ook specifieke inrichtingsvoorstellen aan de deelnemers voorgelegd. Hun absolute voorkeur voor elke van de drie zones ging naar:

  • Groen: park, bomen en struiken, wilde begroeiingen;
  • Rust: zitbanken, picknickbankjes, waterpartij met fontein en kiosk met terras;
  • Sport: Finse piste, fit-o-meter en skatepark;
  • Spel: (afgesloten) speeltuin voor kinderen (peuters, kleuters, lagere school), minigolf en petanquebaan.

Op het tunneldak worden mobipunten ingericht. Dit zijn plaatsen waar je makkelijk van het ene vervoersmiddel op het andere kan overstappen. Ongeacht de zone van het projectgebied worden overdekte haltes voor het openbaar vervoer en fietsenstallingen noodzakelijk geacht. Als daar ook de respondenten worden bijgeteld die deze twee voorzieningen wenselijk vinden, komen we tot scores van 94%.

Het projectteam merkte tevens dat er ook potentieel is voor een modal shift richting openbaar vervoer en fiets als hiervoor de nodige voorzieningen op het tunneldak worden aangeboden.

Naar oversteekbaarheid wenst bijna drie vierde van de deelnemers oversteekplaatsen met een zebrapad én verkeerslichten, ook als de N177 in het projectgebied op één rijstrook en de A12 onder de grond komt. En hoewel iedereen bereid is om 200 meter te stappen om aan zo’n oversteekplaats te raken, vindt toch een ruime meerderheid van de deelnemers het nodig om aan elke straat oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers te voorzien.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “De ontwerpers gaan nu aan de slag met de informatie uit de geslaagde bevraging. In de komende maanden werken ze concrete en haalbare inrichtingsvoorstellen uit voor het tunneldak op de A12. Die worden in een latere fase van het project aan de geïnteresseerden voorgesteld. Ondertussen maken de MER-deskundigen volop werk van het milieueffectenonderzoek. De resultaten worden eind 2022 verwacht.”

Meer info

Een ingesproken presentatie over de onderzoeksresultaten van de digitale bevraging ‘Wat als beton vervangen kan worden door groen en rust’ kan bekeken worden op de website www.wegenenverkeer.be/A12.