Overslaan en naar de inhoud gaan

Heraanleg N9 in Aalst start op 30 mei

Heraanleg N9 in Aalst start op 30 mei

Veiliger en comfortabel fietsen
De Gentsesteenweg, Capucienenlaan en Leo de Béthunelaan (N9) is een belangrijke verbindingsweg met veel scholen en handelszaken. Toch verloopt het verkeer er niet altijd even veilig en vlot. Zeker voor fietsers ontbreekt een veilige fietsverbinding. Met de werken brengt Wegen en Verkeer hier verandering in: tussen het kruispunt met de Sinte Annalaan en de rotonde ‘Haring’ komen er bredere en comfortabele fietspaden aan beide zijden van de rijbaan. De fietsoversteek aan Marktweg krijgt een middeneiland. Zo verkleinen we de afstand die fietsers moeten overbruggen om de drukke rijbaan over te steken. Daarnaast is er ook oog voor de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. De bushalte ‘Sinte Annalaan’ wordt verplaatst en opnieuw aangelegd met een verhoogd perron. Zo kan iedereen comfortabel de bus nemen.

Groene verbindingsweg en betere doorstroming
Ook de doorstroming van het verkeer verbetert. Vandaag zijn de kruispunten niet altijd overzichtelijk en dat zorgt voor verwarring en vertraging. Er komen lokale aanpassingen aan de afslagstroken en zijstraten om het wegbeeld overzichtelijker te makenOok de verkeerslichteninstallaties aan de kruispunten met de Gentsestraat en de Sint-Jobstraat worden vernieuwd voor een betere doorstroming. Er komt bovendien meer groen op de rijweg: 14 nieuwe bomen, groenvakken en groene bermen zorgen voor een groene boulevard die beter bestand is tegen de klimaatuitdagingen van morgen.
 
Werken in 2 fasen tot eind augustus
Het project is opgesplitst in 2 fasen. Op dinsdag 30 mei start de eerste fase. Dan werken we aan de rijhelft richting Gent. Deze fase duurt tot begin juli. Nadien schuift de werfzone op naar de rijhelft richting rotonde ‘Haring’. De werken duren tot eind augustus.

het faseplan van de werken 

Verkeer richting rotonde Haring mogelijk, andere richting volgt omleiding
Tijdens de werken houden we steeds één richting open voor verkeer. In de andere richting gelden omleidingen.
Voetgangers wandelen aan de zijde waar geen werken zijn. Via de bestaande zebrapaden steken zij veilig over naar de andere zijde.
Fietsers volgen afhankelijk van de werfzone een omleiding via de Diepestraat, Nieuwbeekstraat, Klein Parksken, Koningin Astridpark, Koolstraat, Verastenstraat, Sinte Annalaan. Zo volgen fietsers richting Gent enkel tijdens de eerste fase de omleiding en fietsers richting de rotonde enkel tijdens de tweede fase.
Gemotoriseerd verkeer richting de rotonde ‘Haring’ kan steeds door. Verkeer richting Gent rijdt via de Geraardsbergsesteenweg (N45) en de Siesegemlaan (R41). De zijstraten blijven steeds maximaal bereikbaar.
 

Kaart met verkeerssituatie tijdens fase 1 van de werken

Buurtbewoners en handelaars blijven bereikbaar
Deze ingrijpende werken brengen onvermijdelijk hinder met zich mee, maar Wegen en Verkeer doet er alles aan om dit tot het minimum te beperken. Gefaseerd werken is daar een onderdeel van. Daarnaast blijven woningen en handelszaken maximaal toegankelijk. Ook zijstraten worden, behalve tijdens specifieke werken zoals asfaltering, toegankelijk gehouden. Omdat tijdelijk heel wat parkeerplaatsen ingenomen zijn voor de werken kunnen bewoners met bewonerskaarten parkeren in de omliggende zones. Bewoners met én zonder parkeerkaart kunnen bijkomende parkeerkaarten aanvragen voor omliggende zones of gratis een tijdelijk abonnement aanvragen voor de parking Keizershallen.
 
Meer informatie is te vinden op wegenenverkeer.be/aalst.