Heraanleg kruispunt Omleiding: bouwverlof tot begin augustus
De heraanleg van het kruispunt van de Omleiding (N26) met de Mechelsesteenweg in Herent verloopt volgens planning. Vandaag start het bouwverlof. Op dinsdag 5 augustus hervat de aannemer de werkzaamheden, met onder andere de afwerking van de keermuur.
Vooruitgang eerste fases
De afgelopen weken werd gewerkt aan de keermuur langs de Veldstraat. De eerste helft is volledig afgewerkt, aan de tweede helft werd al een deel van het beton gestort. Ook in de parkeerzone is vooruitgang geboekt met de afwerking van de boordstenen. In de gracht werden drempelmuren geplaatst. Die zorgen ervoor dat regenwater gebufferd wordt en langzaam kan infiltreren. In deze zone werd alvast fundering aangebracht onder de toekomstige rijbaan.
Vanaf 5 augustus gaat de aannemer verder met de aanleg van de keermuur en de fundering voor het voet- en fietspad. Ook de waterdoorlatende ondergrond van de parking en de busperrons worden dan aangepakt. Tegelijk starten de voorbereidende werken aan de groenvakken.
Tijdelijke omleiding via Bijlokstraat en s’ Herenwegveld
Om de tweede helft van de keermuur te bouwen werd een bouwkraan geplaatst ter hoogte van Veldstraat 9-11. Daardoor gelden nog tot en met 5 september gewijzigde verkeersmaatregelen in de Veldstraat. Voetgangers en fietsers kunnen de werf passeren aan één zijde van de Veldstraat. Voor gemotoriseerd verkeer geldt een omleiding via de Bijlokstraat en ’s Herenwegveld.
‘Staptip’ ter hoogte van schoenmakerij Patrick
Aan de N26 ter hoogte van schoenmakerij Patrick is een ‘staptip’ voorzien. Betonnen veiligheidsblokken creëren hier een veilige wachtplek in het midden van de rijbaan waardoor voetgangers in twee bewegingen - en dus veiliger- kunnen oversteken. Voetgangers hebben hier geen voorrang, aangezien het geen officiële oversteekplaats is.
Veiliger, vlotter en comfortabeler
Met de heraanleg van het kruispunt zorgen Wegen en Verkeer en de gemeente Herent voor een vlottere doorstroming en meer veiligheid. De ovonde maakt het verkeer soepeler en brede oversteekplaatsen bieden meer veiligheid voor fietsers en voetgangers. Nieuwe bushaltes maken reizen comfortabeler en aangepaste parkeerstroken verminderen conflicten met fietsers. Ook het waterbeheer wordt beter dankzij de infiltratiezones en waterdoorlatende materialen.