Overslaan en naar de inhoud gaan

Grote herinrichting voor Bergensesteenweg (N6)

Grote herinrichting voor Bergensesteenweg (N6)

Met de herinrichting van het kruispunten van de Georges Wittouckstraat en dat van de Olmenlaan, begint op 5 oktober de grote herinrichting van de Bergensesteenweg in Sint-Pieters-Leeuw. De verouderde steenweg ondergaat de komende jaren over een afstand van 2,5 kilometer (van het kruispunt van de Ruisbroeksesteenweg tot het kruispunt van de Brusselbaan) een complete transformatie. Het Agentschap Wegen en Verkeer (12 miljoen), Aquafin (7 miljoen) en het gemeentebestuur van Sint-Pieters-Leeuw (2,5 miljoen) investeren in totaal 21,5 miljoen euro in een eigentijdse, veilige weginrichting met comfortabele fiets- en voetpaden, meer openbaar vervoer en een gescheiden rioleringsstelsel. Om de omwonenden, de handelszaken en bedrijven te informeren worden de grote middelen ingezet, met onder andere een “3D-infoloket” met toekomstbeelden van de steenweg na de herinrichting.  

Meer informatie op  wegenenverkeer.be/bergensesteenweg 

Vlaams minister Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Vanuit Vlaanderen investeren we 12 miljoen in een eigentijdse, veilige weginrichting met comfortabele fiets- en voetpaden. Het gevaarlijke punt op het kruispunt met de G. Wittouckstraat wordt ook weggewerkt, zo zorgen we voor meer verkeersveiligheid in Sint-Pieters-Leeuw. “ 
 
Luc Deconinck, burgemeester van Sint-Pieters-Leeuw: “De Bergensesteenweg is zowat de levensader van onze gemeente voor mobiliteit en handel. Na ongeveer 100 jaar is het tijd voor een grondige heraanleg. We willen dat de steenweg een stadsboulevard wordt waar het niet alleen aangenaam winkelen is, maar waar ook de bewoners een aangename leefomgeving krijgen. Want weinigen beseffen dat langs de steenweg meer dan 1.250 mensen wonen. In het woon-winkelgebied komen ventwegen (verkeersluwe zijwegjes) en veel meer groen. Met overal bredere voetpaden en gescheiden fietspaden komt de trage weggebruiker ook aan zijn trekken. Zo zal wonen en winkelen er opnieuw aangenaam worden.”
 
Online informatiemoment met live chat en informatiecampagne
De bewoners van de Bergensesteenweg en de zijstraten kregen in de week van 14 september een eerste editie van de “Steenwegwijzer” in de bus, een krantje over de herinrichting dat drie keer per jaar verspreid zal worden. Alle geïnteresseerden kunnen zich ook inschrijven voor een digitale nieuwsbrief met het laatste nieuws over de verkeerssituatie en andere praktische informatie.  Als je graag alle informatie in een notendop wil, kan je het online informatiemoment herbekijken waarop de omwonenden uitgenodigd werden. De opname van het informatiemoment, het 3d-infoloket en de bijhorende instructievideo zijn te vinden op www.wegenenverkeer.be/bergensesteenweg. Daar kan je ook inschrijven op de nieuwsbrief. 

 
Ontdek hier de nieuwe Bergensesteenweg in 3D
 

Overzichtelijke kruispunten, veilige fiets-en voetpaden en “ventwegen”
De kruispunten van de Bergensesteenweg worden na de herinrichting overzichtelijker, met veilige oversteekplaatsen en afslagstroken. In de huidige toestand is er veel onderbenut asfalt - vooral dan de middelste rijstroken die hier en daar als afslagstrook gebruikt worden, maar op veel plaatsen nauwelijks gebruikt worden. Die ruimte wordt na de herinrichting beter benut voor veilige fiets- en voetpaden. Op bepaalde plaatsen komen er ook keerpunten en “ventwegen”, parallelwegen bedoeld voor omwonenden en klanten en leveranciers van de vele handelszaken. Dankzij de keerpunten en ventwegen wordt de verkeerssituatie niet alleen veiliger - want bestuurders zullen minder riskante keerbewegingen en manoeuvres maken om op hun bestemming te geraken, op bepaalde kruispunten zal het verkeer na de herinrichting ook vlotter verlopen. 

Stipter (en meer!) openbaar vervoer 
De busbaan in de rijrichting van Anderlecht die vandaag begint aan het kruispunt van de Groot-Bijgaardenstraat, wordt een kilometer langer en zal beginnen net voorbij de Georges Wittouckstraat. Dat is zeer nuttig, want de Bergensesteenweg is een van de drukste assen voor openbaar vervoer van Vlaanderen - met ook een van de drukste buslijnen van het land, lijn 170 Halle-Brussel. Die bussen - op de drukste momenten in de spits dertien per uur - zullen na de herinrichting stipter kunnen rijden. De Lijn is ook van plan om, met het oog op de doelstellingen rond “basisbereikbaarheid” van de Vlaamse Regering, de kwaliteit van het busaanbod op de Bergensesteenweg verder op te voeren.  Dat is cruciaal in een regio die kreunt onder de verkeersdruk zoals de Vlaamse Rand. 

Alle beslissingen over basisbereikbaarheid en het busaanbod worden trouwens besproken met de gemeenten van de “vervoerregio Vlaamse Rand”. De gemeente Sint-Pieters-Leeuw benadrukt dat dankzij de busbaan de vele bussen vooral stipter zullen rijden. De busbaan wordt niet verlengd omwille van een fileprobleem en de verlenging zal geen invloed hebben op de algemene doorstroming van het gemotoriseerde verkeer naar Brussel. 

Vanaf 5 oktober werken aan kruispunten met de Georges Wittouckstraat en de Olmenlaan
In een eerste fase van de herinrichtingswerken worden vanaf 5 oktober de kruispunten van de Bergensesteenweg met de Georges Wittouckstraat en de Olmenlaan verkeersveiliger gemaakt. Beide kruispunten worden overzichtelijker ingericht door onder meer de aanleg van vrijliggende fiets- en voetpaden en verlengde afslagstroken vanop de Bergensesteenweg. Fietsers en voetgangers zullen de steenweg ook vlotter kunnen oversteken dankzij nieuwe verkeerslichten met een drukknop. 

 
 > Hinder en omleidingen tijdens de werken van fase 1