Overzichtelijke kruispunten, veilige fiets-en voetpaden en “ventwegen”
De kruispunten van de Bergensesteenweg worden na de herinrichting overzichtelijker, met veilige oversteekplaatsen en afslagstroken. In de huidige toestand is er veel onderbenut asfalt - vooral dan de middelste rijstroken die hier en daar als afslagstrook gebruikt worden, maar op veel plaatsen nauwelijks gebruikt worden. Die ruimte wordt na de herinrichting beter benut voor veilige fiets- en voetpaden. Op bepaalde plaatsen komen er ook keerpunten en “ventwegen”, parallelwegen bedoeld voor omwonenden en klanten en leveranciers van de vele handelszaken. Dankzij de keerpunten en ventwegen wordt de verkeerssituatie niet alleen veiliger - want bestuurders zullen minder riskante keerbewegingen en manoeuvres maken om op hun bestemming te geraken, op bepaalde kruispunten zal het verkeer na de herinrichting ook vlotter verlopen.
Stipter (en meer!) openbaar vervoer
De busbaan in de rijrichting van Anderlecht die vandaag begint aan het kruispunt van de Groot-Bijgaardenstraat, wordt een kilometer langer en zal beginnen net voorbij de Georges Wittouckstraat. Dat is zeer nuttig, want de Bergensesteenweg is een van de drukste assen voor openbaar vervoer van Vlaanderen - met ook een van de drukste buslijnen van het land, lijn 170 Halle-Brussel. Die bussen - op de drukste momenten in de spits dertien per uur - zullen na de herinrichting stipter kunnen rijden. De Lijn is ook van plan om, met het oog op de doelstellingen rond “basisbereikbaarheid” van de Vlaamse Regering, de kwaliteit van het busaanbod op de Bergensesteenweg verder op te voeren. Dat is cruciaal in een regio die kreunt onder de verkeersdruk zoals de Vlaamse Rand.
Alle beslissingen over basisbereikbaarheid en het busaanbod worden trouwens besproken met de gemeenten van de “vervoerregio Vlaamse Rand”. De gemeente Sint-Pieters-Leeuw benadrukt dat dankzij de busbaan de vele bussen vooral stipter zullen rijden. De busbaan wordt niet verlengd omwille van een fileprobleem en de verlenging zal geen invloed hebben op de algemene doorstroming van het gemotoriseerde verkeer naar Brussel.
Vanaf 5 oktober werken aan kruispunten met de Georges Wittouckstraat en de Olmenlaan
In een eerste fase van de herinrichtingswerken worden vanaf 5 oktober de kruispunten van de Bergensesteenweg met de Georges Wittouckstraat en de Olmenlaan verkeersveiliger gemaakt. Beide kruispunten worden overzichtelijker ingericht door onder meer de aanleg van vrijliggende fiets- en voetpaden en verlengde afslagstroken vanop de Bergensesteenweg. Fietsers en voetgangers zullen de steenweg ook vlotter kunnen oversteken dankzij nieuwe verkeerslichten met een drukknop.
|