Overslaan en naar de inhoud gaan

Gevaarlijk kruispunt Ringlaan (N36) met Kortrijkse Heerweg in Deerlijk wordt aangepakt

Gevaarlijk kruispunt Ringlaan (N36) met Kortrijkse Heerweg in Deerlijk wordt aangepakt

Op maandag 21 februari gaan de werken op de Ringlaan (N36) in Deerlijk van start. Het kruispunt met de Kortrijkse Heerweg wordt veiliger ingericht, en ook het wegdek tussen de Kortrijkse Heerweg en de Gentsesteenweg (N43) wordt vernieuwd. Volgens de huidige planning zijn alle werken op de Ringlaan achter de rug voor het zomers bouwverlof.

Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Het kruispunt van de Ringlaan met de Kortrijkse Heerweg staat gekend als een gevaarlijk punt. Ook de doorstroming op het kruispunt verloopt niet vlot. Daarom passen we het kruispunt zo aan, zodat het er veilig is voor iedere weggebruiker. Daarnaast wordt het wegdek van de Ringlaan tot aan de Gentsesteenweg, in Harelbeke, vernieuwd.”

 

Voorbereidende werken starten 21 februari

De voorbereidende werken starten op op maandag 21 februari. De aannemer legt dan twee doorsteken aan op de middenberm van de Ringlaan (N36), voor en na het kruispunt met de Kortrijkse Heerweg. Tijdens deze werken zal er hinder zijn op de linkerrijstroken van de Ringlaan, in beide rijrichtingen. Doorgaand verkeer blijft wel steeds mogelijk.

Herinrichting van kruispunt duurt twee maanden

Na de voorbereidende werken kan de herinrichting van het kruispunt met de Kortrijkse Heerweg starten, in twee fases. Het kruispunt wordt veiliger voor linksafslaand verkeer naar Deerlijk of Harelbeke: zij kunnen conflictvrij oversteken:

  • de afslagstrook op de N36 richting E17 wordt verlengd en aangelegd in asfalt ipv kleinschalige elementen (afslagbeweging naar Kortrijke Heerweg kant Deerlijk);
  • de afslagstrook op de N36 richting E3-tunnel wordt verlengd  (afslagbeweging naar Kortrijke Heerweg kant Harelbeke);
  • Een aparte linksafslagstrook wordt aangelegd in de Kortrijkse Heerweg (kant Harelbeke).

Ook fietsers en voetgangers kunnen in de toekomst conflictvrij oversteken. De fietspaden op het kruispunt krijgen een breedte van 1,75m en worden in rood asfalt aangelegd om de aanwezigheid van fietsers te benadrukken. Ten slotte wordt het wegdek op het kruispunt ook vernieuwd. Eerst wordt het kruispunt aangepakt aan de zijde van Deerlijk, van 28 februari tot 25 maart. Dan volgt de zijde van Harelbeke, van 28 maart tot 29 april.

Tijdens deze werken blijft doorgaand verkeer op de Ringlaan (N36) steeds mogelijk. De toegang tot de Ringlaan vanop de Kortrijkse Heerweg is wel afgesloten. Fietsers en autoverkeer tussen Deerlijk en Harelbeke volgen een lokale omleiding.

Volgende fases tot aan zomers bouwverlof

In de volgende fases van de werken, fase 3 tot en met fase 6, wordt er gewerkt aan het wegdek van de Ringlaan (N36), tussen de Kortrijkse Heerweg en de Gentsesteenweg (N43) in Harelbeke. Deze werken duren tot aan het zomers bouwverlof. Tijdens deze werken kan het verkeer steeds op de Ringlaan rijden. Verkeer tussen Deerlijk en Harelbeke volgt een lokale omleiding.

Werken in de omgeving

Het project in Deerlijk is een van de verschillende projecten van Wegen en Verkeer in de omgeving. Zo wordt er vanaf februari ook gewerkt aan het op- en afrittencomplex Waregem, langs de E17, bij de aanleg van ‘De Vlecht’. Later dit jaar is het kruispunt ‘Belgiek’ op de Vichtesteenweg (N36) aan de beurt. Al deze werken worden op elkaar afgestemd zodat de weggebruiker zo weinig mogelijk hinder ondervindt.

Meer weten?

De laatste informatie over de werken vindt u op www.wegenenverkeer.be/deerlijk. Wanneer de volgende fase van de werken aanbreekt, volgt er nieuwe perscommunicatie.