Overslaan en naar de inhoud gaan

Geluidsschermen E411: hinder voor verkeer vanuit Wallonië vanaf 1 februari

Geluidsschermen E411: hinder voor verkeer vanuit Wallonië vanaf 1 februari

Het Agentschap Wegen en Verkeer start op 1 februari met het plaatsen van nieuwe geluidsschermen langs de E411 in Jezus-Eik (Overijse). De bestaande schermen zijn versleten en op verschillende plekken beschadigd. Er komen ook nieuwe schermen waar er vandaag nog geen staan. De werken duren volgens de huidige planning tot eind mei 2021. De pendelaars zullen vanaf 1 februari vooral hinder ondervinden in de rijrichting van Brussel, doordat op die weghelft maar twee (versmalde) rijstroken in gebruik zullen zijn. In de andere rijrichting (van Brussel naar Namen) blijven drie (ook versmalde) rijstroken open voor het verkeer. Er zal in de beide rijrichtingen een snelheidsbeperking van 70 km/u gelden. De politie zal snelheidscontroles uitvoeren.

Afbeelding verwijderd.   Bekijk een plannetje en lees meer over het project 
 

1,5 kilometer nieuwe geluidsschermen

In totaal komt er 1,5 kilometer aan nieuwe geluidsschermen langs de E411, tussen de brug ter hoogte van de Kersenbomenlaan en de brug ter hoogte van de Esdoornenlaan, langs de beide weghelften (rijrichting Brussel en rijrichting Namen). De nieuwe geluidsschermen kosten in totaal ongeveer 3 miljoen euro. Het gemeentebestuur van Overijse betaalt 150.000 euro, het Agentschap Wegen en Verkeer de rest van dat bedrag. De nieuwe schermen komen er omdat de bestaande schermen dringend aan vernieuwing toe zijn. Bovendien komen er ook schermen op plekken waar er tot nu toe geen stonden, om zo omwonenden beter te beschermen tegen geluidsoverlast van de snelweg. 

Hakhoutbeheer 

Een aannemer start op zaterdag 16 januari met kap- en snoeiwerken. Die zijn nodig om ruimte te maken voor de fundering van de geluidsschermen en om de aannemer de nodige ruimte te geven om te werken. De kap- en snoeiwerken zullen gebeuren volgens de methode van “hakhoutbeheer”.

Over de hele lengte van de werfzone (zie het plannetje op de website), in een strook die zal variëren van een tot drie meter breed, zal een gespecialiseerde aannemer de vegetatie van planten en dunne bomen afzagen tot een tiental centimeter boven de grond. 

Op de website van Wegen en Verkeer leest u meer over de voordelen van hakhoutbeheer: waarom doen we het, hoe lang duurt het voor de begroeiing teruggroeit, hoe gaat de aannemer te werk? 

Doorsteken in de middenberm 

Tijdens de week van 18 januari gaat de aannemer door met voorbereidende werken. Naast het hakhoutbeheer zal hij ook de bestaande schermen verwijderen. Vanaf 1 februari zal hij de werf inrichten. Daarbij zal hij doorsteken maken in de middenberm, zodat er op de weghelft waar in normale omstandigheden enkel het verkeer in de rijrichting van Brussel rijdt, naast twee versmalde rijstroken richting Brussel ook een tijdelijke (versmalde) rijstrook voor het verkeer in de rijrichting van Namen zal liggen.  

Mogelijk ook file op Brusselse ring (R0) 

Wegen en Verkeer besliste op basis van de telgegevens en de prognoses van het Verkeerscentrum om tijdens de werken drie rijstroken te behouden voor het verkeer in de rijrichting van Namen en maar twee in de rijrichting van Brussel. Uit de analyse van het Verkeerscentrum bleek dat deze werfinrichting de minste verkeershinder met zich zal meebrengen. Dat betekent jammer genoeg niet dat er helemaal geen hinder zal zijn. Weggebruikers die zich tussen Namen en Brussel verplaatsen met de wagen, moeten vooral rekening houden met vertragingen in de ochtendspits richting Brussel, maar ook in de andere rijrichting zal er hinder zijn.  Op de drukste momenten kan er ook een terugslag zijn van de file op de Brusselse ring (R0).