Overslaan en naar de inhoud gaan

Fietspad Lüdenscheidsingel in Leuven open voor fietsers vanaf dinsdag 10 november

Fietspad Lüdenscheidsingel in Leuven open voor fietsers vanaf dinsdag 10 november

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters en de Leuvense schepenen Dirk Vansina en David Dessers zijn trots en tevreden dat er op het fietspad langs de Lüdenscheidsingel in Leuven vanaf dinsdag 10 november volop gefietst kan worden. Het totaalproject omvat, naast de cruciale 1,2 kilometer lange fietsverbinding tussen het Engels Plein en de Mechelsepoort, ook veilige en comfortabele voorzieningen voor de voetgangers en de klanten van De Lijn.  De bushalte ‘Lüdenscheidsingel’ wordt vanaf donderdag 12 november bediend. De volgende stap naar veilige fietsverbindingen op de Leuvense ring is de Rennessingel. Daar komt een gescheiden fietspad met veilige oversteekplaatsen, zodat in de toekomst iedereen in alle veiligheid en comfort met de fiets of te voet naar de campus Gasthuisberg van UZ Leuven of het Lemmensinstituut kan.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “We willen een fietsreflex creëren bij elke Vlaming zodat die bij elke verplaatsing spontaan aan de fiets denkt. Tegelijk willen we de fietsambitie bij alle overheden verhogen en dit project is hier een voorbeeld van. Door de goede samenwerking tussen AWV en de stad Leuven zijn we gekomen tot een mooi eindresultaat dat duurzame verplaatsingen vooropstelt. Het is een totaalproject geworden waarbij ingezet werd op veilige en comfortabele infrastructuur voor zowel fietsers, voetgangers als busreizigers. Een win-win voor iedereen.”

 

Schepen van openbare werken Leuven Dirk Vansina: “Naast de aanleg van het nieuwe fietspad, investeert de stad ter hoogte van de Albert Woutersstraat en Stadsvest in een voetgangersbrug over het verzonken fietspad. Zo kunnen de bewoners van Wilsele-Dorp gemakkelijk de nieuwe bushalte op de Lüdenscheidsingel bereiken. Bovenaan de brug zijn er ook fietsbeugels.”  

Schepen van mobiliteit David Dessers: “De bereikbaarheid van de deelgemeenten is een belangrijk aandachtspunt voor de stad. De bewoners van Wilsele-Dorp hebben lang geijverd voor dit fietspad en deze bushalte. Dankzij deze investeringen kunnen de inwoners van Wilsele-Dorp voortaan veiliger en aangenamer naar het centrum van de stad, met de bus of met de fiets.”

OPENING NIEUW TWEERICHTINGSFIETSPAD EN BUSHALTE
Voetpad en voetgangersbrug voor Klein Wilsele

Het nieuwe tweerichtingsfietspad begint aan het Engels Plein en loopt langs het viaduct van de Lüdenscheidsingel tot aan de Nieuwe Mechelsesteenweg. Ter hoogte van het kruispunt van de Stadsvest en de Albert Woutersstraat ligt er sinds 6 oktober een brug boven het fietspad, voor de voetgangers die vanuit Klein Wilsele komen en de bus willen nemen in de richting van Gasthuisberg / Tervuursepoort en Brussel. Aan de Pompstraat kunnen rolstoelgebruikers via een gelijkgrondse doorgang het voetpad bereiken dat naar de nieuwe bushalte ‘Lüdenscheidsingel’ leidt.  

Veel groen 

Stad Leuven koos in overleg met Wegen en Verkeer voor een visie waarbij de aanplanting van het talud tussen de woonstraten van Klein Wilsele (de Stadsvest, de Albert Woutersstraat en de Oude Rondelaan) en de singel, zo gebeurt dat er op termijn een duurzame groenbuffer gevormd wordt. Door de keuze van specifieke soorten verstevigen de aanplantingen het talud en verhogen ze de biodiversiteit. In het voorjaar van 2021 wordt de aanplant van de meer dan 500 heesters en bomen langsheen het fietspad verder afgewerkt. Verder plant Wegen en Verkeer een 150 meter lange gemengde haag in de zone tussen het fietspad en de afrit van de singel en 360 klimplanten voor het talud langs het fietspad. Ten slotte wordt in de lente van 2021  langsheen de groenbuffer een strook gras ingezaaid.

Mooie samenwerking 

Het project is een mooie samenwerking tussen het Agentschap Wegen en Verkeer (Vlaamse overheid), dat in totaal 3,6 miljoen investeerde in het fietspad, de nieuwe bushalte en duurzaam groen,  en de stad Leuven, die 175.000 euro investeerde in de voetgangersbrug, de LED-verlichting en een pleintje met fietsbeugels.  De aannemer van Wegen en Verkeer zorgt de eerste twee jaar voor het onderhoud en opvolging van de aanplantingen. Zo kan er indien nodig snel plantgoed vervangen worden op het talud. De groendienst van stad Leuven neemt na deze twee jaar de nazorg en het onderhoud van de groenbuffer voor haar rekening.

Fietspad in diepe sleuf met “vernagelde” wand

De aanleg van het fietspad langs de singel was technisch geen sinecure. Tussen het begin van het viaduct (aan de kant van het Engels Plein) en de Mechelsepoort is er een niveauverschil van 31 meter, maar de hellingsgraad van het fietspad moest voldoen aan de normen van Wegen en Verkeer rond fietscomfort. Het resultaat is een licht hellend fietspad, langs beide kanten geflankeerd door hoge taluds. Joeri Smets, werfleider van Wegen en Verkeer: “Om de hellingsgraad klein genoeg te houden, moest het fietspad verlaagd aangelegd worden en moesten we een sleuf graven van 350 meter lang, die op zijn diepste punt 10 meter diep is. We hebben 20.000 ton grond en stenen afgegraven en de taluds verstevigd met 33 ton aan stalen wapening en 1.250m3 spuitbeton. De grond werd afgegraven in lagen van telkens twee meter en na iedere laag werden stalen staven in het talud geboord om de betonnen wand in het talud te verankeren. In het jargon heet dat een “vernagelde wand”. Bekijk hier beelden van het nieuwe fietspad en de andere verbeteringen:

 
beeldreportage Lüdenscheidsingel
 
Volgende “missing link”: Rennessingel 

Wegen en Verkeer staat de komende maanden trouwens voor een gelijkaardige uitdaging aan de Rennessingel. Ook daar zal het een groot stuk van het talud moeten afgraven, om plaats te maken voor een nieuwe tweerichtingsfietspad. Niet alleen het fietspad langs de singel zelf, ook het fietspad langs de bypass van de Brusselsesteenweg naar de singel zal fysiek gescheiden worden van de rijweg. Er komen ook veilige oversteekplaatsen voor de fietsers. Lees hier meer over de werken aan de Rennessingel:  

 
werken Rennessingel
 
Vlotter met de fiets en de bus door Leuven

De aanleg van het fietspad, de bushalte en alle bijhorende ingrepen duurden in totaal twee jaar. Tijdens die periode verwezenlijkte Wegen en Verkeer heel wat andere verbeteringen voor de Leuvense fietser en voor het openbaar vervoer op andere locaties in Leuven.  Bekijk het overzicht van al die verbeteringen op www.wegenenverkeer.be/rondomleuven

 
verbeteringen fiets en openbaar vervoer Leuven

Alle markeringen aan het viaduct, de bushalte, het fietspad en de omgeving worden pas maandag 9 november aangebracht. De fotograaf Kris Van de Sande nam deze week de foto’s voor de beeldreportage binnen de werfsituatie en dus zonder belijning van het fietspad.