Overslaan en naar de inhoud gaan

Fase 3 omleidingsweg Diksmuide officieel geopend

Fase 3 omleidingsweg Diksmuide officieel geopend

Op vrijdag 21 november werd een belangrijk deel van de nieuwe zuidwestelijke omleidingsweg, namelijk het deel tussen de aansluiting met de Cardijnlaan en de Woumenweg (N369), officieel opengesteld voor verkeer in het bijzijn van administrateur-generaal AWV Kathy Vandenmeersschaut, burgemeester Koen Coupillie en schepen Kurt Vanlerberghe. Verkeer met bestemming bedrijvenzone Heernisse moet vanaf nu niet langer via de bebouwde kom. Daarmee zetten we een belangrijke stap vooruit in de veiligheid en leefbaarheid van de Diksmuideling. Ook de volgende fases schieten binnenkort uit de startblokken. 

Aanleg van omleidingsweg in verschillende fases

De omleidingsweg rondom Diksmuide, tussen de Kaaskerkestraat (N35) en de Woumenweg (N369) wordt in verschillende fases aangelegd. Het eerste deel van die omleidingsweg werd aangelegd tussen de spoorweg en de IJzer, tussen mei 2020 en mei 2021. Vanaf augustus 2022 werd de rotonde op de Kaaskerkestraat gebouwd en de omleidingsweg vanaf de rotonde tot aan de Vlavaart. Die werken waren klaar in de lente van 2024 en vandaag werd het derde deel van de omleidingsweg opengesteld. Dit deel is de nieuwe omleidingsweg tussen de Cardijnlaan aan industrieterrein Heernisse en de Woumenweg. De Cardijnlaan werd vanaf de bestaande rotonde doorgetrokken tot aan de nieuwe omleidingsweg en kreeg ter hoogte van die aansluiting verkeerslichten. Na de overstromingen van 2023 werd in overleg met de betrokken partners beslist om de omleidingsweg verhoogd aan te leggen om zo de stad te beschermen tegen wateroverlast. Er werden ook veilige fietspaden voorzien. Zo kunnen fietsers zich ook veilig verplaatsen tussen de rotonde aan de Cardijnlaan en de Woumenweg. Tussen het fietspad en de rijweg is er een berm. Ter hoogte van het kruispunt met de Cardijnlaan, dat vlakbij natuurgebied ligt, werd de verlichting aangepast naar een voor nachtdieren minder storende verlichting die toch veilig genoeg is voor de weggebruikers. Ter hoogte van het kruispunt met de Woumenweg (N369) gaat het om verlichting die niet storend is voor vogels. 

Vlotte aansluiting van bedrijvenzone Heernisse

Normaal gezien zou de omleidingsweg pas in gebruik genomen worden als alle vijf delen gebouwd waren. Om ervoor te zorgen dat de bedrijven in bedrijvenzone Heernisse zich nu al vlot kunnen verplaatsen, werd vandaag het deel geopend tussen de rotonde aan de Cardijnlaan en de Woumenweg. Er werd daarvoor een tijdelijk kruispunt aangelegd, tussen de omleidingsweg en de Woumenweg. Op die manier moet verkeer met een bestemming in de bedrijvenzone niet langer via de Woumenweg en door de bebouwde kom rijden, maar kunnen zij vlot via de nieuwe omleidingsweg rijden. Zo worden bestemmingsverkeer en doorgaand verkeer van elkaar gescheiden en kunnen fietsers op de Woumenweg zich veiliger verplaatsen. Dat is ook goed nieuws voor de leerlingen van ‘t Saam. Door de aansluiting van de omleidingsweg op de Woumenweg, schuift de grens van de bebouwde kom ook op. Zo start de bebouwde kom van Diksmuide, voor verkeer vanuit Ieper, net na de omleidingsweg. Met al deze aanpassingen verbetert de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Diksmuide. 

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder: “Vlaanderen investeerde voor de nu reeds uitgevoerde drie fases 13,8 miljoen euro waarvan 836.000 euro werd bijgedragen door Aquafin. Daarnaast geven we vandaag het startschot voor de realisatie van de brug over de IJzer en de aanbesteding van de spooronderdoorgangen. Daarmee geven we een enorme boost aan de veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid in Diksmuide en de Westhoek.“ 

Administrateur-Generaal AWV Kathy Vandenmeersschaut: “Met de opening van dit nieuwe deel van de omleidingsweg zetten we een grote stap vooruit voor Diksmuide. Deze verbinding zorgt niet alleen voor een vlottere bereikbaarheid van de bedrijvenzone Heernisse, maar verhoogt ook de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de stad. We hebben bijzondere aandacht besteed aan duurzame oplossingen, zoals verhoogde aanleg tegen wateroverlast en veilige fietspaden en dit met respect voor de omliggende natuurgebieden. Dit project toont hoe samenwerking en doordachte planning een verschil maken voor zowel bewoners als weggebruikers."

Burgemeester Koen Coupillie: “De vooruitgang die we vandaag tonen, geeft vertrouwen. We investeren in vlot verkeer en in leefkwaliteit voor het centrum van Diksmuide. Mooi om te zien dat de voltooiing van de zuidwestelijke omleidingsweg nu echt in zicht komt.” 

Omleidingsweg nog niet volledig geopend voor fietsers

Het nu opengestelde deel van de omleidingsweg is nog niet volledig toegankelijk voor fietsers. De tijdelijke aansluiting op de Woumenweg die voorzien is, is namelijk onvoldoende veilig voor hen. In afwachting van een definitieve aansluiting op de Woumenweg, zal de toegang voor fietsers op de nieuwe omleidingsweg voorlopig nog beperkt blijven tot het deel vanaf Kleine Dries tot aan de Cardijnlaan maar hiervoor moet de aannemer eerst nog de toplaag van het fietspad kunnen aanleggen zodra de weersomstandigheden het toelaten. Ook de groenaanplanting moet nog gebeuren. 

Startschot voor volgend deel omleidingsweg

Ondertussen wordt alles ook in gereedheid gebracht voor de opstart van het volgende deel van de omleidingsweg: de brug over de IJzer en de IJzerdijk, namelijk fase 4a.

Vanaf maandag 15 december start de aannemer met de voorbereidende werken. Ondertussen bereidt hij in detail de technische uitvoering van de brug zelf voor. Zo wordt de stabiliteit en veiligheid tijdens de constructie verzekerd. Een exacte einddatum van de werken aan de brug is er daarom nog niet. Het streefdoel is om de werken tegen eind 2027 af te ronden. 

De brug zal twee rijstroken hebben voor gemotoriseerd verkeer, een voor iedere rijrichting, met daarnaast een dubbelrichtingsfietspad. Ook de toegangswegen naar de brug worden aangelegd en de oever van de IJzer wordt bijkomend versterkt. De hinder tijdens de bouw van de brug zal beperkt blijven. De IJzerdijk zal wel onderbroken worden: er worden omleidingen voorzien. 

Aanbesteding gepubliceerd voor doorgangen onder spoorweg

Het volgende deel van de toekomstige omleidingsweg, fase 4b, omvat een doorgang voor zowel auto’s als fietsers onder de spoorweg. Ook voor dit deel zijn de nodige voorbereidingen achter de schermen gestart. Het aanbestedingsdossier is klaar en werd gisteren gepubliceerd. Een startdatum voor de bouw van de spooronderdoorgangen is er vandaag nog niet, maar het is de bedoeling om in de loop van 2026 deze werken op te starten. Die werken zullen iets meer dan 3 jaar duren, inclusief voorafgaande studie voor de bouw van de onderdoorgangen en de inschuifoperatie.

Heraanleg Woumenweg - riolering tussen Eikhofstraat en Cardijnlaan

De aanleg van de omleidingsweg krijgt nog een staartje. Omdat tussen de Eikhofstraat en de Cardijnlaan een collector moet geplaatst worden door Aquafin, werd naar aanleiding daarvan het ontwerp tussen de Woumenweg en de Eikhofstraat geactualiseerd. 

Op de projectstuurgroep van 18 september 2025 werd in consensus overeengekomen dat rotondes de voorkeur genieten voor de aansluitingen van de zuidwestelijke omleidingsweg met de Woumenweg en Eikhofstraat. Er werd voor deze oplossing gekozen omwille van het duidelijke poorteffect bij het binnenrijden van Diksmuide, de eenvormigheid met de kruispuntoplossing in Kaaskerke en de bereikbaarheid van de woningen langs het projectgebied. In deze projectstuurgroep zijn o.a. de stad Diksmuide, het Agentschap Wegen en Verkeer, het Departement Mobiliteit, De Lijn, de provincie West-Vlaanderen en omwonenden van de projectzone betrokken. 

Voor de aanleg van de rioleringswerken en de rotondes op de zuidwestelijke omleidingsweg, zal een nieuwe omgevingsvergunningsaanvraag ingediend worden. Er zal eveneens in beperkte mate aanvullend moeten onteigend worden voor de aanleg van de twee rotondes. In eerste instantie zal een studiebureau aangesteld worden voor de uitwerking van het rioleringsproject en de weg- en omgevingsaanleg.