Overslaan en naar de inhoud gaan

Extra veiligheidsmaatregelen voor wegenwerkers aan snelwegen

Extra veiligheidsmaatregelen voor wegenwerkers aan snelwegen

Elke week zijn er gemiddeld bijna 10 ongevallen met gewonden aan wegenwerken, waarvan de helft op gewestwegen en snelwegen. De campagne ‘Rij veilig, wij veilig’ vraagt bestuurders om zich strikt aan de snelheidslimiet en signalisatie te houden. Een bredere veiligheidszone en een vaste afscherming aan snelwegwerven beschermen arbeiders nog beter in de toekomst.

514 ongevallen aan wegenwerken

‘Rij veilig, wij veilig’: met deze oproep vragen de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) opnieuw aandacht voor het veilig rijden langs wegenwerken. 

In 2022 waren er 3 dodelijke ongevallen en 511 ongevallen met gewonden aan wegenwerken, cijfers die vergelijkbaar zijn aan het jaar voordien. Iets meer dan de helft (54%) van deze ongevallen vindt plaats op of in de aanloop van werven langs gewestwegen en autosnelwegen, de andere ongevallen gebeuren op lokale wegen. 

Afleiding en overdreven snelheid blijven grootste risicofactoren

Ongevallen komen vaak voor in de filestaarten van wegenwerken. Afleiding en een te hoge snelheid zijn belangrijke risicofactoren. Maar ook ongevallen ter hoogte van de werf blijven een probleem. “Wegenwerken zorgen vaak voor een nieuwe verkeerssituatie. Denk aan een verminderd aantal en/of smallere rijstroken, asverschuivingen of doorsteken door de middenberm,” zegt de minister.  

“In deze situaties is het extra belangrijk om met volledige focus op de weg te rijden. Volg strikt de signalisatie en hou je aan de snelheidslimiet. AWV zorgt van zijn kant voor veilige en duidelijk ingerichte werven. Met Mobilidata brengen we ook vaker meldingen van wegenwerken in navigatieapps om bestuurders ook via die weg te waarschuwen dat ze een werf naderen.”

Vaste afscherming en bredere veiligheidszone voor wegenwerkers aan snelwegen

AWV bekijkt bij elke werf wat nodig is om de veiligheid van bestuurders en wegenwerkers te verhogen. Werven worden goed op voorhand aangekondigd via vaste en dynamische signalisatie; mobiele werven worden ook steeds beveiligd met botsers. De snelheid wordt verlaagd en waar nodig wordt op snelheid gecontroleerd in overleg met de politie, bijvoorbeeld met een mobiele trajectcontrole en snelheidscamera’s.

Om de veiligheid voor wegenwerkers verder te verhogen, neemt AWV na afstemming met vertegenwoordigers van de wegenbouwsector zoals Constructiv -  extra maatregelen. Langs snelwegwerven komt een vaste betonnen afscherming die - in tegenstelling tot losse werfbakens - de arbeiders fysiek beschermt tegen het wegverkeer.

Wanneer toch gewerkt wordt met losse bakens - bijvoorbeeld bij een snelwegwerf van korte duur - wordt de snelheid verlaagd naar 50km/u. De ruimte tussen de bakens en de werf (de veiligheidszone) wordt zo breed mogelijk gemaakt tot maximaal één rijstrook. Bij bakens wordt ook gewerkt met een redresseerstrook om de kans te verkleinen dat ze bij aanrijding als projectielen de werf in worden gekatapulteerd, wat levensgevaarlijk is.

De maatregelen komen er na een grondige analyse van hun impact op de verkeersveiligheid en op de doorstroming. AWV wil tijdens wegenwerken voor zo weinig mogelijk hinder zorgen en dus zoveel mogelijk capaciteit behouden voor het doorgaand verkeer. Dat laatste mag de veiligheid van arbeiders echter nooit in gevaar brengen.

Campagne Rij veilig, wij veilig @