Overslaan en naar de inhoud gaan

Extra veiligheidsmaatregelen aan werven langs snelwegen

Extra veiligheidsmaatregelen aan werven langs snelwegen

Na gesprekken met vertegenwoordigers van de wegenbouwsector, nemen we extra maatregelen om de veiligheid aan wegenwerken verder te verhogen. In een nieuw dienstorder Werfsignalisatie komen nieuwe richtlijnen rond afscherming, geleiding en snelheidsbeperking aan bod.

Een paar voorbeelden:

  • langs snelwegwerven verkiezen we een vaste betonnen afscherming die arbeiders fysiek beschermt tegen het wegverkeer;
  • wanneer toch gewerkt wordt met losse bakens - bijvoorbeeld bij werven van korte duur - wordt de snelheid verlaagd naar 50km/u;
  • de veiligheidszone - de ruimte tussen de bakens en de werf - wordt zo breed mogelijk gemaakt tot maximaal één rijstrook;
  • bij bakens wordt gewerkt met een redresseerstrook om de kans te verkleinen dat ze worden aangereden en tegen hoge snelheid in de werfzone belanden

De maatregelen komen er na een analyse van hun impact op de verkeersveiligheid en op de doorstroming. We willen tijdens wegenwerken steeds zoveel mogelijk capaciteit voor het verkeer behouden zonder daarbij in te boeten op de veiligheid van de mensen op de werf.

Veiligheidsmaatregelen snelwegwerven @