Elegante ‘bowstringbrug’ over E40 in Bertem
Op 24 februari begint het Agentschap Wegen en Verkeer met een van haar grootste projecten van de laatste jaren in de regio rond Leuven: de bouw van een nieuwe brug over de E40 in Bertem. In een eerste fase gebeurt er een asbestsanering. In januari 2026 wordt de brug gedurende een weekendnacht volledig afgebroken. Daarna start de eigenlijke bouw van de nieuwe brug. Eind 2026 zal de brug volledig klaar zijn.
Bowstringbrug: veiliger en eleganter
De huidige brug in Bertem is een klassieke ‘balkenbrug’ waarbij de krachten volledig opgevangen worden door de brugliggers en het brugdek die rusten op pijlers. Bij een ‘bowstringbrug’ zorgt de boog voor stevigheid en verdeelt die de krachten. De horizontale balk, het is te zeggen het brugdek, voorkomt dat de boog uit elkaar gedrukt wordt. Het is dus te vergelijken met de boog van een boogschutter: als je een boog spant, houdt het touw (de ‘string’) de uiteinden van de boog strak. Zonder dat touw zou de boog recht willen worden. Dat gebeurt ook bij een bowstringbrug.
Cédric Vaast, projectmanager van het Agentschap Wegen en Verkeer: “Het wordt veiliger onder de brug en bovenop de brug. Op de E40 verdwijnen de zware brugpijlers in de middenberm en langs de rijweg - wat het voor de gebruikers van de snelweg aanzienlijk veiliger maakt. Op de Tervuursesteenweg kunnen we nu ook gescheiden, brede fietspaden aanleggen. De nieuwe brug zal ook eleganter en mooier zijn dan de huidige brug. Nog dit: we spreken van een boogbrug, maar voor de duidelijkheid: dit is geen klassieke boogbrug zoals de Romeinen er bouwden. ‘Boogbrug’ is gewoon een iets minder technische term dan ‘bowstringbrug”.
Asbestsanering
Voor de oude brug gesloopt kan worden, verwijdert Wegen en Verkeer de asbestcoating op een gecontroleerde manier. Dit gebeurt vanaf 24 februari in een hermetisch afgesloten zone, om de veiligheid te verzekeren van de arbeiders en de omgeving.
Informatiemoment voor omwonenden
Voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer kunnen tijdens de asbestsanering gebruik blijven maken van de brug. Zij zullen pas hinder ondervinden zodra de brug afgebroken is - volgens de huidige planning begin 2026. Later dit voorjaar organiseert Wegen en Verkeer een infomoment waarop omwonenden en ondernemers uit de omgeving uitgebreid geïnformeerd zullen worden over de werken en de hinder die ze met zich zullen meebrengen.
Verkeershinder op E40
Vanaf maandag 24 februari zullen er op de E40 in de rijrichting van Brussel nog vier rijstroken in gebruik zijn. Die rijstroken zullen wel versmald zijn en er zal een snelheidsbeperking gelden van 70 km/u. In de rijrichting van Luik zal de rijweg versmallen van vier naar drie rijstroken.
- Tijdens de eerste dagen van de werken zal de ochtendspits richting Brussel zwaarder zijn dan normaal, met langere wachtrijen. Het Verkeerscentrum verwacht dat daarna de verkeershinder voor de ochtendspits zal verminderen.
- In de avondspits richting Luik zullen de wachtrijen aanzienlijk langer zijn dan in een normale avondspits - aangezien er daar een vermindering van capaciteit is van vier naar drie rijstroken.