Eerste zonnepanelen voor tunnel in Vlaanderen
Vanaf 22 juli start het Agentschap Wegen en Verkeer met het plaatsen van zonnepanelen aan het complex Zelzate-West tussen de R4 en de oprit naar de E34 richting Antwerpen. Een installatie van ongeveer 5000 m2 zal de nabijgelegen Debbautstunnel en de Zelzatetunnel mee van elektriciteit moeten voorzien. Het is in Vlaanderen de eerste keer dat zonnepanelen geplaatst worden om weginfrastructuur van energie te voorzien. De zonnepanelen zouden ongeveer 900 Mwh/jaar opwekken en daarmee ongeveer de helft van de energiebehoefte van de tunnels kunnen invullen. Dat komt neer op een besparing van ongeveer 200.000 euro/jaar. De installatie zou eind september operationeel moeten zijn. Tijdens de werken zal de hinder voor het wegverkeer zeer beperkt zijn.
Duurzame energiebevoorrading
Vlaanderen engageert zich om de Europese energiedoelstellingen te halen, en ook het Agentschap Wegen en Verkeer werkt hieraan mee. Meer dan ooit is het belangrijk om voor onze energiebevoorrading zelfvoorzienend en duurzaam te zijn. De beheerder van de Vlaamse gewest- en snelwegen wil daarom in de toekomst zelf groene stroom opwekken om haar weginstallaties en tunnels te bevoorraden. Hiervoor start Wegen en Verkeer een pilootproject aan het complex Zelzate-West, op de kruising van de E34 met de R4-west: 5000 m² zonnepanelen zullen de nabijgelegen Debbautstunnel en Zelzatetunnel van elektriciteit voorzien. Binnen het project is ook een windmolen voorzien maar door bezwaren tegen de omgevingsvergunning voor deze installatie kan dit project vooralsnog niet in uitvoering gaan.
Primeur voor Vlaanderen
Door onze gewest- en snelwegen duurzamer in te richten maken we ze robuuster en efficiënter en dat is een win-winsituatie: Beter voor onze energie-onafhankelijkheid, beter voor het milieu en beter voor de portemonnee.” zegt Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “We plaatsen al sinds een aantal jaar LED-verlichting, om ons energieverbruik te laten zakken, maar nu gaan we zelf groene stroom opwekken om onze tunnels van elektriciteit te voorzien. Het is in Vlaanderen de eerste keer dat er zonnepanelen aan een verkeersknooppunt geplaatst worden om weginfrastructuur van energie te voorzien.” aldus nog de minister.
Oplossing voor energieslurpende tunnels
Tunnels zijn echte energieslurpers: de ventilatoren draaien regelmatig om de luchtkwaliteit te bewaken, en de pompen houden de tunnel watervrij. Daarnaast brandt de verlichting continu. Overdag brandt die trouwens beduidend harder dan ‘s nachts om het contrast tussen het daglicht buiten en het kunstlicht binnen de tunnel te verkleinen. Gemiddeld heeft deze tunnel zo’n 2000 megawattuur op jaarbasis nodig. Dat is te vergelijken met het verbruik van 850 gezinnen. Met deze installatie van 5000m2 aan panelen kan ongeveer 930 MWh/jaar (gemiddeld gebruik van ongeveer 300 gezinnen) opgewekt worden. 75 % of 700 MWh hiervan gaat rechtstreeks naar de tunnels. Dat betekent een besparing van ongeveer 200.000 euro per jaar op de energiefactuur. Dit pilootproject is hierbij de volgende stap.
Cijfers:
- 1550 zonnepanelen
- +- 4700m² aan panelen
- +- 930 MWh/jaar opwekken (gemiddelde verbruik van ongeveer 300 gezinnen dat we zelf opwekken).
Werken
Vanaf 22 juli starten de voorbereidende werken, zoals het plaatsen van een omheining rond de site. Vanaf midden augustus start het installeren van de zonnepaneleninstallatie. Daarna volgen de elektrische werken en het verbinden van de installatie met de tunnel. Als alles vlot loopt moet tegen eind september de installatie operationeel zijn. De hele operatie zal vrijwel zonder hinder verlopen. Enkel voor het koppelen van de installatie met de tunnel zal de Zelzatetunnel enkele uren spanningsloos moeten gesteld worden. Dit zal gebeuren tijdens een nacht en wordt gecombineerd met de nachtelijke sluitingen die reeds voorzien zijn voor de vernieuwing van de verlichting.