Eén op drie bestuurders weet niet wat reddingsstrook is
Campagnes werken, maar sensibilisering blijft nodig
Lang niet alle bestuurders kennen de reddingsstrook. Twee jaar na de invoering in de Belgische wegcode, geeft slechts twee op drie Vlaamse bestuurders een juiste definitie.
Een reddingsstrook vormen is nochtans eenvoudig. Op een weg met meer dan één rijstrook, rij je bij file zoveel mogelijk naar links vanop de linkerrijstrook. Al de rest wijkt zoveel mogelijk uit naar rechts en dat zonder de witte lijnen over te rijden, tenzij het niet anders kan.
Campagnes hebben wel een positieve impact. 71% van de mensen die het voorbije jaar de campagne zagen, zegt spontaan een reddingsstrook te vormen - tegenover 51% van bestuurders die niks van de campagne merkten. Campagnes zorgen er ook voor dat mensen over de reddingsstrook praten; ongeveer de helft van zij die de campagne zagen, heeft zijn omgeving erover aangesproken.
Geef het goede voorbeeld
“Toch weet één op drie bestuurders nog niet wat de reddingsstrook is. Sensibilisering blijft dus nodig”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Geef het goede voorbeeld en maak plaats voor de hulpdiensten van zodra de file zich vormt. Andere wagens volgen dan vaak je voorbeeld. Het is echt een minimale inspanning met een maximale impact.”
“Het is erg frustrerend voor hulpverleners om de staart van een file te bereiken en te zien dat de reddingsstrook nog gevormd moet worden”, zegt Maarten Van Severen, hoofd van Netwerk Brandweer, de koepelorganisatie van de 20 Vlaamse hulpverleningszones. “We helpen slachtoffers veel sneller wanneer we in één vlotte beweging tot op de plaats van het incident kunnen rijden.”
Verkeersleiders in het Vlaams Verkeerscentrum zien ook dat na de doorrit van de hulpdiensten mensen vaak weer in het midden van de rijstrook rijden. Nochtans is de regel duidelijk en logisch: hou reddingsstrook aan zolang de file duurt.
Campagne met William Boeva
In januari herinneren affiches en boodschappen op 64 digitale tekstborden aan de reddingsstrook. Stand-upcomedian William Boeva leent zijn stem en gezicht aan de campagne op social media. Hij leidt je door het verkeer en herinnert aan de reddingsstrook. Waze-gebruikers kunnen hier zijn stem downloaden.
Ook de VRT-verkeersredactie herinnert luisteraars in verkeersbulletins aan de reddingsstrook.