Overslaan en naar de inhoud gaan

Deze zomer verbeteringen op zo’n 15 Limburgse schoolroutes

Deze zomer verbeteringen op zo’n 15 Limburgse schoolroutes

Het Agentschap Wegen en Verkeer verbetert deze zomervakantie voor onze schoolgaande jeugd het comfort en veiligheid voor fietsers en voetgangers op zo’n 15 Limburgse schoolroutes. Op die plekken worden er acties uitgevoerd om obstakels weg te werken en de zichtbaarheid te vergroten. Door deze knelpunten aan te pakken, werken we aan de verkeersveiligheid op de schoolroutes van duizenden jonge voetgangers en fietsers. In totaal gaat het tegen eind volgend jaar om zo’n 125 locaties in Limburg die aangepakt worden binnen dit project. De uitvoering van de werken gebeurt steeds met beperkte hinder. 

Vorig jaar lanceerde minister Lydia Peeters een oproep aan de lokale besturen om knelpunten op veelgebruikte schoolroutes op gewestwegen te signaleren. Een onveilig kruispunt of een gebrek aan comfortabele fietsinfrastructuur ontmoedigt mensen om de fiets te nemen en daar willen we vanaf. Iedereen moet zijn kinderen met een gerust hart met de fiets naar school kunnen sturen. Daarom zetten we volop in op veilige fietsinfrastructuur maar ook op veilige schoolroutes.

Het Agentschap Wegen en Verkeer pakt vanaf eind juni weer tientallen van die knelpunten aan, met slimme en efficiënte ingrepen. Deze ingrepen verhogen de veiligheid voor alle weggebruikers, met uiteraard speciale aandacht voor voetgangers en fietsers op schoolroutes. De oplossingen kwamen allemaal tot stand in samenwerking met de lokale besturen. 

Deze zomer wordt er aan een 15-knelpunten op veelgebruikte Limburgse schoolroutes gewerkt in Alken, Beringen, Dilsen-Stokkem, Hamont-Achel, Leopoldsburg, Lommel, Oudsbergen, Zonhoven en Zutendaal. Daar gebeuren kleine infrastructurele ingrepen of markeringswerken.

 

72 knelpunten schoolroutes aangepakt in Limburg dit jaar 

In totaal worden dit jaar 72 knelpunten op veelgebruikte schoolroutes op Limburgse gewestwegen aangepakt. In 2021 waren dat er ook al een 30-tal, en in 2023 volgen er nog een 25-tal. 

Deze ingrepen kunnen bestaan uit kleinere infrastructurele verbeteringen, bijvoorbeeld het wegwerken van oneffenheden, het vergroten van opstelruimtes voor fietsers, nieuwe wegmarkeringen,... Ook worden tientallen locaties voorzien van bijkomende punctuele verlichting boven de oversteekplaats, zodat overstekende voetgangers en fietsers beter zichtbaar zijn voor het gemotoriseerd verkeer. Dit gebeurt met zwart-gele palen boven de oversteekplaats.

Daarnaast zijn er ook nog tientallen kleinere acties, waarbij gewerkt wordt aan betere zichtbaarheid (vb. snoeiwerken), het verduidelijken van signalisatie en het optimaliseren van de handhaving.  

 

Minderhinder-maatregelen: kortstondige werken met beperkte hinder 

Per locatie zullen de werken enkele dagen in beslag nemen. Voor voetgangers en fietsers wordt er steeds een veilige oplossing voorzien. Voor het doorgaand gemotoriseerd verkeer blijft de hinder beperkt.