Dertien 'intelligente kruispunten' in Vilvoorde en Machelen
Sinds 12 mei is het kruispunt van de Hendrik I-Lei en de Franklin Rooseveltlaan ook ‘intelligent’. Alles samen zijn in Vilvoorde en Machelen nu dertien kruispunten uitgerust met slimme verkeerslichten of ‘iVRI’s’. Deze intelligente technologie laat het verkeer vlotter en veiliger verlopen én geeft hulpdiensten automatisch voorrang. Binnenkort komen er nog drie kruispunten bij. De installatie maakt deel uit van het Mobilidata-programma, een samenwerking tussen de Vlaamse overheid, onderzoekscentrum IMEC en verschillende technologiepartners.
Waar staan de slimme verkeerslichten?
In Vilvoorde (10 kruispunten):
- Schaarbeeklei – Hendrik I-Lei (N1): Budasteenweg, Diegemstraat, Gillekenstraat, Broekplein, Machelenstraat, Parkstraat, Franklin Rooseveltlaan
- Luchthavenlaan (N211) / Benoit Hanssenslaan
- Vuurkruisenlaan (N211): Rubensstraat / Vlierkensstraat
- R0 – Koningslo op- en afritten
In Machelen (3 kruispunten):
- Woluwelaan (R22) – Budasteenweg, Nieuwbrugstraat en op-en -afritten R0
Binnenkort komen er nog drie intelligente kruispunten bij op de Vuurkruisenlaan (N211), meerbepaald op de kruispunten met het Portaelsplein, het Schilderspad en de aansluiting met de Brusselsesteenweg (N260).
Verkeer gestuurd met tweerichtingscommunicatie
De iVRI’s communiceren voortdurend met weggebruikers én met elkaar. Via apps, detectielussen en andere gegevensbronnen wordt de verkeerssituatie in real-time geanalyseerd. Op basis daarvan past het systeem de groentijden aan. Dankzij die tweerichtingscommunicatie weten verkeerslichten bijvoorbeeld dat er fietsers naderen, of dat er zich een wachtrij opbouwt op een aanliggend kruispunt – en kunnen ze daar automatisch op inspelen.
Automatisch groen voor hulpdiensten
Hulpdiensten zoals politie en ambulances kunnen een beveiligde app gebruiken om hun rit aan te kondigen. De slimme verkeerslichten detecteren dan het voertuig en schakelen op tijd naar groen, zodat hulpdiensten zonder onnodig stoppen of riskante manoeuvres veilig en vlot kunnen doorrijden. Dat betekent minder oponthoud, minder sirenes, en een veiligere situatie voor alle weggebruikers.
Voordelen voor alle weggebruikers
- Met de app Sway kan je als fietser automatisch gedetecteerd worden: dan fungeert het verkeerslicht als een virtuele drukknop.
- Bij regen kan de groentijd voor fietsers of voetgangers automatisch verlengd worden.
- Via apps zoals Flitsmeister en KartaGPS worden ook automobilisten “zichtbaar” voor het systeem.
Minder conflicten op twee belangrijke kruispunten
Op twee drukke kruispunten in Vilvoorde – Schaarbeeklei met de Diegemstraat en Schaarbeeklei met de Budasteenweg – zijn conflicterende verkeersbewegingen weggewerkt. Fietsers en voetgangers krijgen er nu een eigen groentijd, los van het autoverkeer. Dat maakt oversteken veiliger, zeker op kruispunten waar voorheen fietsers en auto’s tegelijk groen kregen.
Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder:
“Met deze intelligente lichten zetten we een nieuwe stap richting een vlotter en veiliger verkeer. We verbeteren de doorstroming op drukke assen en zorgen ervoor dat ook fietsers en voetgangers vlotter én veiliger kunnen oversteken. Door technologie slim in te zetten, geven we elke weggebruiker de ruimte die hij nodig heeft. Vlaanderen blijft zo een voortrekker in slimme mobiliteit”.
Intelligente lichten in Vlaanderen
Intelligente verkeerslichten (iVRI’s) spelen in op het verkeer en connecteren met andere lichten én weggebruikers via een selectie navigatie-apps. Zo wordt onnodig wachten voor rood verder afgebouwd en maken weggebruikers zich kenbaar voor de lichten.
Vandaag zijn er een 150-tal intelligente lichten actief in heel Vlaanderen. Ze maken deel uit van Mobilidata, een programma van de Vlaamse overheid dat het verkeer in Vlaanderen veiliger, vlotter en duurzamer maakt met 31 vernieuwende technologische oplossingen.