Deel van Leuvensesteenweg (N26) een nacht afgesloten in beide richtingen door asfalteringswerken aan bedrijvenpark
Op de Leuvensesteenweg (N26) in Kampenhout-Sas ter hoogte van transportbedrijf H. Essers en het bedrijvenpark met verschillende winkelketens zijn de aanpassingswerken uitgevoerd. De aanpassingen komen er om de onveilige verkeerssituaties tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer bij te sturen en een vlotter verkeer richting Mechelen te garanderen voor autobestuurders en klanten van De Lijn. De laatste asfalterings- en markeringswerken heeft de aannemer kunnen inplannen van vrijdagavond 10 december (20u.) op zaterdagochtend 11 december (6u.), waarbij een deel van de Leuvensesteenweg wordt afgesloten. Voor doorgaand verkeer tussen Leuven en Mechelen geldt een omleiding. In geval van slecht weer worden de asfalteringswerken uitgesteld naar een later tijdstip.
Een nacht omleiding via E19 en Robert Schumanlaan
Doorgaand verkeer vanuit Leuven en Mechelen wordt een nacht omgeleid naar de E19 en rijdt via de Robert Schumanlaan-Molenheidebaan-Trianondreef (N267) door Zemst om opnieuw de Leuvensesteenweg te bereiken. Plaatselijk verkeer en de laatste bus van De Lijn kan aan de ovonde via de Vekestraat de parallelle ventweg nemen en rijdt over het bedrijvenpark tot aan de Lidl waar men opnieuw de Leuvensesteenweg kan oprijden. De ovonde aan het bedrijvenpark blijft open zo kan er nog steeds een keerbeweging gemaakt worden door plaatselijk verkeer.
Meer veiligheid voor fietsers, vlotter doorgaand verkeer
De reden voor de aanpassingen zijn de onveilige situaties die er regelmatig ontstaan ter hoogte van de linkse afslagstrook en aan de in- en uitrit van de bedrijvenparken met vele winkels aan beide zijden van de Leuvensesteenweg:
Het fietspad is nu verder weggelegd van het kruispunt, wat veiliger is en linksafslaand (vracht)verkeer krijgt door de verbreding van de weg meer opstelruimte. Zo kan er veiliger gefietst worden richting Mechelen, omdat vrachtwagens een ruimere opstelstrook krijgen en achterliggende auto's niet meer het fietspad kruisen, omdat ze willen verder rijden. De vrachtwagens kunnen dankzij de aanpassing ook volledig op de linkse afslagstrook staan en verhinderen niet langer het doorgaand verkeer richting Mechelen.
Door de plaatsing van een verhoogd middeneiland aangevuld met bakens en 24 reflecterende paaltjes in het verlengde van de linkse afslagstrook wordt een gevaarlijke manoeuvre op de Leuvensesteenweg onmogelijk gemaakt. Rechtstreeks doorrijden naar de overkant vanuit beide bedrijvenparken wordt daardoor onmogelijk.