Overslaan en naar de inhoud gaan

De Vlecht in Waregem is geopend: veiliger en vlotter verkeer op het op- en afrittencomplex E17-N382

De Vlecht in Waregem is geopend: veiliger en vlotter verkeer op het op- en afrittencomplex E17-N382

In februari startte een aannemer in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer met de aanleg van ‘De Vlecht’ in Waregem. Nu, midden oktober, zijn de werken klaar en wordt het op- en afrittencomplex aan de E17 opnieuw opengesteld. “Door te kiezen voor ‘De Vlecht’ op dit belangrijk knooppunt langs de E17, zorgen we dat autoverkeer op de afritten van de snelweg vlotter en veiliger kan verlopen”, aldus minister Lydia Peeters. “Dit innovatief ontwerp vermijdt files op de Expresweg en de E17 én vermindert conflicten”.

“De doorstroming en verkeersveiligheid aan het op- en afrittencomplex Waregem van de E17 met de Expresweg was dringend aan verbetering toe”, gaat Peeters verder. “Door verkeersopstoppingen aan de verkeerslichten op de Expresweg stond je vaak aan te schuiven tijdens de spitsuren. Files op de afritten vanuit Kortrijk en Gent kwamen dan ook vaak voor, met gevaarlijke situaties op de snelweg als gevolg. Met ‘De Vlecht’ wordt het op- en afrittencomplex veiliger, efficiënter en vlotter ingericht.”

“De opening van De Vlecht is een groot pluspunt voor Waregem en omstreken. Inwoners, pendelaars en transporteurs kunnen onze stad weer bereiken via de gekende weg én bovendien kan dit vanaf nu op een vlottere manier. We kunnen alleen maar blij zijn met dit project, het moet de verkeersafwikkeling rond de E17 een stuk eenvoudiger maken”, vertelt Philip Himpe, schepen van Verkeer en Mobiliteit in Waregem.

Einde aan fileproblemen

Het complex van de E17 in Waregem is nu op een slimme manier heringericht. Verkeer op de Expresweg wordt vóór de brug over de E17 naar de andere weghelft geleid. Achter de brug kruisen de twee rijrichtingen elkaar opnieuw, zodat iedereen weer op zijn weghelft rijdt. Met deze techniek komt autoverkeer dat de snelweg op wil rijden maar één verkeerslicht tegen in plaats van twee. Met behulp van wegmarkeringen, landschapselementen (bermen met beplanting, vangrails ...) en portieken met signalisatie en verkeerslichten wordt ervoor gezorgd dat weggebruikers probleemloos de Vlecht kunnen gebruiken.

Detectielussen meten verkeersdrukte

 De verkeerslichten zelf werken ook op een slimme manier: detectielussen in het wegdek detecteren hoeveel verkeer er is. Zo kan het licht langer op groen blijven staan en minder lang op rood bij druk verkeer. Op die manier verloopt het verkeer vlotter. De verkeerslichten op het knooppunt zijn ook ingewerkt in de signalisatieborden, in de portieken boven de rijweg. Dat is een primeur voor West-Vlaanderen.

Belgische primeur

Het systeem van de Diverging Diamond Interchange wordt vooral in de Verenigde Staten toegepast. De Vlecht van Waregem is de eerste in België. In Wallonië start de aanleg van hun ‘Carrefour en diamant’ in de lente van 2023, op het knooppunt van de N4 met de N25, in Mont-Saint-Guibert.

Geen fietsers op De Vlecht

Het ontwerp van De Vlecht is veiliger en vlotter voor autoverkeer. Om de verkeerssituatie voor fietsers veilig in te richten, is er geen ruimte voor fietspaden of oversteekplaatsen. Er komt daarom een apart fietstraject via de Flanders-Fieldweg, met een fietsbrug tussen de Kalkhoevestraat en Keizerstraat. De studie voor die fietsbrug start in 2023 op. Tot de nieuwe fietsbrug er ligt, rijden fietsers om via de Wortegemseweg.

Verdere ingrepen voor een vlotte Expresweg

Verderop op de Expresweg (N382) staan er in de toekomst nog ingrepen gepland. Zo zal de doorstroming van het verkeer in de wijde omgeving van De Vlecht verder aangepakt worden. Aan het kruispunt met de Franklin Rooseveltlaan (N357) wordt de carpoolparking uitgebreid, komt er een Hoppin-punt en worden er vrijliggende fietspaden aangelegd. Voor dit project  werd een studiebureau aangesteld en is de studie lopende. Er zijn ook plannen voor een aantal ingrepen op de Anzegemseweg (N382). Het studiebureau voor deze opdrachten moet nog aangesteld worden. De plannen zijn onder andere een extra opstelstrook, om vlotter vanuit Anzegem naar de Eugène Bekaertlaan te rijden, het kruispunt met de Industrielaan in te richten met verkeerslichten en de vervanging van het dubbelrichtingsfietspad tussen de Industrielaan en Eugène Bekaertlaan door brede fietspaden aan beide zijden van de weg.

Nauwe samenwerking

De verwezenlijkte Vlecht is het resultaat van een nauwe samenwerking. Naast de collega’s van AWV zetten verschillende partijen hun schouders onder het dossier en brachten het project tot een goed einde: studiebureau Sweco Belgium; hoofdaannemer Stadsbader; aannemer VSE (verkeerslichten en portieken); de bereikbaarheidsadviseur (Scelta Mobility) en de gemeentebesturen van Waregem, Anzegem, Deerlijk en Kruisem.