Complex project Rumst gaat nieuwe verkennende fase in op regionaal niveau
In het kader van het complex project Rumst, waarbij de ontsluiting van de bedrijventerreinen Catenberg en Stuyvenberg vernieuwd dient te worden, werden reeds verschillende alternatieven onderzocht. Het mobiliteitsluik van dit project overstijgt daarbij echter een lokale problematiek en is ook gekoppeld aan het verkeer uit de omliggende gemeenten. Het Agentschap Wegen en Verkeer zal daarom een nieuwe verkennende fase doorlopen met als doel een nieuwe startbeslissing te nemen om deze regionale problematiek op te lossen. |
Naar een leefbare woonkern Tussen de dorpskernen van Rumst en Terhagen bevinden zich twee historische bedrijventerreinen met een gezamenlijke oppervlakte van 107 ha, gekend als Catenberg en Stuyvenberg. Tot op heden verloopt de ontsluiting van deze terreinen via de dorpskern van Rumst en verschillende woonwijken. Dit zorgt voor de nodige geluidsoverlast, trillingen en onveilige situaties. Het gemeentebestuur van Rumst heeft reeds in 2016 aan de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) gevraagd om een structurele oplossing voor de problematiek van het vrachtverkeer uit te werken. In gezamenlijk overleg werd toen beslist om het proces aan te pakken via de methodiek van complexe projecten: ‘Gemeente Rumst: naar een leefbare woonkern, project vrachtverkeer’. Er werden toen verschillende alternatieven onderzocht, maar geen enkele kon de problematiek in zijn geheel aanpakken. Het werd dan ook duidelijk dat dit mobiliteitsvraagstuk niet enkel gekoppeld is aan de lokale mobiliteit, maar ook aan de verkeersstromen van de omliggende gemeenten. Daarom werd er bij de start van 2021 beslist om dit complex project niet langer op lokaal niveau te trekken, maar te tillen naar een regionaal niveau. Dit wil zeggen dat het Agentschap Wegen en Verkeer vanaf vandaag verantwoordelijk is om het complex project Rumst nieuw leven in te blazen. |