Overslaan en naar de inhoud gaan

Compactere op- en afritten aan Brusselse ring in Beersel: 8 weken werken met weinig hinder

Compactere op- en afritten aan Brusselse ring in Beersel: 8 weken werken met weinig hinder

Het Agentschap Wegen en Verkeer start op dinsdag 8 augustus met werken aan het op- en afrittencomplex Beersel (nr. 19) van de Brusselse ring (R0). Enkele lokale aanpassingen moeten de op- en afritten overzichtelijker en veiliger maken voor auto’s en voor fietsers die de op- en afritten kruisen. De werken duren 8 weken en zijn volgens de huidige planning afgerond tegen begin oktober.

Geen omleidingen en beperkte hinder

Vanaf 8 augustus maakt Wegen en Verkeer in de eerste plaats de afritten compacter zodat automobilisten komende van de afrit de Beerselsestraat minder snel oprijden. Door de werken in verschillende fasen uit te voeren, blijft de hinder op de op- en afritten van de Brusselse ring eerder beperkt. Ook op de Beerselsestraat zelf zullen er hooguit lichte vertragingen zijn. Het verkeer kan de werfzone per fase steeds voorbijrijden en hoeft geen omleidingen te volgen.

> Bekijk de verschillende fasen in detail

Veilige fietsoversteken aan op- en afritten

De fietsoversteken op de Beerselsestraat worden compacter aangelegd zodat het voor fietsers veel veiliger wordt om de op- en afritten te kruisen. Er komen ook extra invoegstroken op de Beerselsestraat, waar je als automobilist kan wachten wanneer je van de snelweg komt en linksaf wil rijden. Die invoegstroken moeten het verkeer vlotter en veiliger laten doorrijden. Ten slotte verdwijnt er ook heel wat overbodige verharding, die wordt vervangen door groen.

Nering voorlopig niet afgesloten  

In de oorspronkelijke plannen zou ook Nering worden afgesloten van de afrit, komende uit Charleroi. In overleg met de gemeente Beersel werd echter besloten daarmee te wachten. In afwachting van een definitieve afsluiting test de gemeente eerst een proefopstelling uit op de aansluiting van Nering met het kruispunt  van de Lotsestraat en Beerselsestraat. Die proefopstelling - snelheidsremmende maatregelen en een veiligere oversteek - moet de aansluiting veiliger maken op termijn. Pas als die resultaten geëvalueerd zijn, valt een definitieve beslissing over Nering.