Overslaan en naar de inhoud gaan

Brusselsesteenweg aan op- en afritten E314 in Winksele conflictvrij voor fietsers en voetgangers

Brusselsesteenweg aan op- en afritten E314 in Winksele conflictvrij voor fietsers en voetgangers

Sinds zondagavond 20 oktober is aan de op- en afritten van de E314 in Herent de nieuwe regeling van de verkeerslichten in dienst, na 4 maanden werken. Voetgangers en fietsers kunnen nu veiliger oversteken, omdat de verkeerslichten ‘conflictvrij’ geregeld zijn. Het Agentschap Wegen en Verkeer gaf ook het wegdek van de Brusselsesteenweg een onderhoud.

Met de nieuwe verkeerslichten kunnen fietsers en voetgangers veilig de Brusselsesteenweg oversteken. Aan beide kanten van de E314 is er nu een oversteekplaats met verkeerslichten. Ook fietsers die uit de Vlietstraat en de Stuiverstraat komen, kunnen nu veilig oversteken. Bovendien zijn de fietspaden onder de brug van de E314 opnieuw aangelegd en liggen ze verder van de drukke rijweg.

Conflictvrij

De nieuwe verkeerslichteninstallaties aan de kruispunten zijn volledig ‘conflictvrij’ geregeld: als je groen licht krijgt om een weg over te steken, moeten weggebruikers die uit conflicterende richtingen komen, wachten. Bijvoorbeeld, terwijl deze fietser groen licht heeft om de weg over te steken, staat het licht op rood voor de automobilisten die rechts willen afdraaien en de automobilisten die uit de tegenovergestelde richting komen en links willen afdraaien:

Bekijk het interactieve schema

Voor de Brusselsesteenweg betekent dit bijvoorbeeld dat een fietser die ‘s ochtends vanuit Herent naar Leuven fietst, niet meer in conflict komt met automobilisten die ‘s ochtends de oprit naar Brussel nemen. Als ze ‘s avonds in de omgekeerde richting fietst, komt dezelfde fietser niet meer in conflict met automobilisten die uit Herent of Leuven komen en de oprit richting Lummen nemen.

Langer aanschuiven

De automobilisten zullen op de drukke momenten wel langer aanschuiven. Dat is vaak het geval als regelingen (maximaal) conflictvrij gemaakt worden. Als de conflicterende rijbewegingen niet meer samen groen licht krijgen, moet de groentijd herverdeeld worden zodat iedere rijbeweging zijn ‘eigen’ groentijd krijgt. Die wordt verkregen door de groentijd van een andere rijbeweging in te korten. Die weggebruikers wachten dan langer. Op kruispunten waar er voordien al filevorming was, betekent dit dat de wachtrijen langer worden.

Finetunen

Vooral de automobilisten die vanuit Leuven komen, zullen op de drukke momenten langer aanschuiven dan in de situatie voor de conflictvrije regeling. Waar dat nodig is, zal Wegen en Verkeer de nieuwe regeling finetunen, zodat iedereen toch nog zo vlot mogelijk voorbij de op- en afritten geraakt. Maar de wachttijden zullen toenemen, dat is jammer genoeg onvermijdelijk bij een conflictvrije regeling.

Actieplan verkeerslichten

Meer detectielussen

Wanneer Wegen en Verkeer een verkeerslichteninstallatie volledig vernieuwt, maakt het agentschap vaak van de gelegenheid gebruik om ook de detectielussen in het wegdek te vernieuwen. Dat is ook hier in Winksele gebeurd. Er werden ook meer detectielussen geplaatst. Weggebruikers zullen vooral tijdens de verkeersluwe momenten merken dat de verkeerslichteninstallatie de verkeerssituatie beter live monitort. Ze zullen minder vaak ‘voor niets’ voor het rood staan. Met andere woorden, als er geen auto’s, bussen of vrachtwagens gedetecteerd worden op andere takken, wachten de weggebruikers niet onnodig voor een rood licht.

Asfaltwerken over 1 km

In de laatste fase van de werken kreeg het volledige wegdek van aan het tankstation Q8 tot voorbij de oprit naar de Rennessingel aan de ring van Leuven een nieuwe laag asfalt en detectielussen. Na afloop van die werken zijn de nieuwe verkeerslichten in dienst gesteld volgens het nieuwe verkeerslichtenplan.