Nieuwe voet- en fietspaden
De vroegere fietspaden waren te smal, lagen vlak naast de drukke rijweg en bevonden zich in slechte staat. Aan de kant van de oneven nummers werd er daarom een vrijliggend fietspad aangelegd. Aan de overkant was er te weinig ruimte beschikbaar voor een vrijliggend fietspad maar het fietspad werd hier wel verbreed en verhoogd aangelegd met een veiligheidsstrook tussen rijweg en fietspad. De voetpaden werden overal vernieuwd en verbreed. Voor stappers en trappers is het nu een pak aangenamer en veiliger langs deze drukke baan.
Aparte busbaan
De bussen van De Lijn kenden een slechte doorstroming op de Brugsesteenweg door de lange files, zeker op zaterdag, de drukke winkeldag. Met de aanleg van een aparte busbaan kunnen de reistijden van de bussen ingekort worden waardoor het gebruik van het openbaar vervoer aantrekkelijker wordt.
Vernieuwde riolering
In en rond de Godelievewijk werd door Aquafin een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd met grote bufferriolen en kwam er een verbinding tussen de sint-Amandsbeek en de waterbufferbekkens in de Spoorweglaan. Op die manier worden de problemen van wateroverlast opgelost.
Aandacht voor handelaars
Tijdens de werken was er altijd aandacht voor de lokale handelaars. Zij bleven ondanks de ingrijpende werken steeds bereikbaar. Er werden ook altijd tijdelijke los- en laadzones voorzien.
Overdracht
Op termijn (na de oplevering van de werken) zal AWV de gewestweg overdragen aan de stad Roeselare.
|