Brug over E19 in Zemst volledig gerenoveerd en opnieuw open voor verkeer
Levensduur verlengd met tientallen jaren dankzij combinatie van klassieke technieken en innovatieve bescherming
Het grote onderhoud van de brug van de Rubenslaan (N270) over de E19 in Zemst is helemaal afgerond. Het Agentschap Wegen en Verkeer voerde het afgelopen jaar een grondige structurele renovatie uit aan de brug, met onder meer betonherstellingen, een vernieuwd afwateringssysteem en de installatie van een innovatieve kathodische bescherming. Dankzij deze investering is de brug opnieuw klaar voor 30 à 40 jaar veilig gebruik.
“Structureel onderhoud is essentieel om onze bruggen veilig, betrouwbaar en toekomstbestendig te houden. Door op het juiste moment in te grijpen, verlengen we de levensduur van onze infrastructuur aanzienlijk. Dat is verstandig investeren in de mobiliteit van morgen.” — Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.
Grondige aanpak in drie fasen
De structurele renovatie begon in april 2024 en werd uitgevoerd in drie fasen. Eerst werd het brugdek volledig gestript en vernieuwd. Daarbij kwamen een nieuwe waterdichte laag, een geoptimaliseerd afvoersysteem en een nieuwe asfaltlaag. Vervolgens werd de brug opgevijzeld zodat de oude draagelementen konden worden vervangen. Tot slot werd een kathodische bescherming aangebracht, een techniek die corrosie van het betonstaal tegengaat en zo de brugconstructie langdurig beschermt.
Intussen zijn ook de laatste afwerkingen aan de bovenkant van de brug voltooid, zoals de plaatsing van de definitieve rode coating op het fietspad. De brug is dus volledig afgewerkt én opnieuw toegankelijk voor alle weggebruikers.
Kathodische bescherming onder de brug
Onder de brug zie je de installatie van een innovatieve techniek: kathodische bescherming. Daarbij wordt een lichte elektrische stroom via kabels door het beton gestuurd. Die stroom zorgt ervoor dat het staal in het beton niet kan roesten, omdat het geen elektronen meer afgeeft aan zijn omgeving. Zo blijft de brugstructuur langdurig beschermd, zonder dat het staal blootgelegd of vervangen moet worden. Dankzij deze techniek wordt de levensduur van de brug aanzienlijk verlengd.
Onderdeel van structureel onderhoudsprogramma
Het project in Zemst maakt deel uit van het structureel onderhoudsprogramma van het Agentschap Wegen en Verkeer. Het doel van dat programma: bestaande bruggen tijdig renoveren om hun levensduur te verlengen, de verkeersveiligheid te waarborgen en grotere kosten op langere termijn te vermijden.