Betonherstellingen op Brusselsesteenweg vanaf 1 september
Vanaf maandag 1 tot en met woensdag 17 september 2025 voert het Agentschap Wegen en Verkeer herstellingswerken uit op de Brusselsesteenweg (N2) in Kortenberg. Op de Tiensesteenweg (N3) in Bierbeek is de rijweg intussen opnieuw volledig opengesteld.
Brusselsesteenweg: werken in twee fasen
Vanaf maandag 1 september starten de herstellingen op de Brusselsesteenweg in Erps-Kwerps, ter hoogte van Boels. De aannemer gaat daarbij gefaseerd te werk. In fase 1 wordt de rijweg richting Leuven aangepakt. Tijdens deze fase gelden volgende verkeerssituaties:
- Richting Leuven volgen fietsers vanaf het kruispunt een omleiding via de Schoonaerdestraat, Dorpsstraat, Meerbeeksesteenweg en Brusselsesteenweg.
- Richting Brussel volgen fietsers op de Brusselsesteenweg de aangeduide fietszone.
- Doorgaand verkeer en openbaar vervoer passeren de werfzone in beide richtingen langs de tijdelijke werflichten aan een verlaagde snelheid van 30 km/u.
In de volgende fase wordt de rijweg richting Brussel hersteld. Deze werken worden uitgevoerd op één betonvak, daardoor hoeven fietsers geen omleiding te volgen. Fietsers die richting Leuven moeten, kunnen nu blijven doorrijden. Voor fietsers richting Brussel wordt een fietscorridor voorzien. Als alles volgens planning verloopt, zijn de werken afgerond tegen woensdag 17 september 2025.
Tiensesteenweg: werken afgerond
De herstellingen op de Tiensesteenweg in Bierbeek zijn afgerond. In de eerste fase werd de weghelft richting Leuven vernieuwd over een afstand van ongeveer 20 meter. Nadien volgde fase 2, waarbij de rijweg richting Boutersem/Tienen werd aangepakt. Enkel de nieuwe markeringen ontbreken nog, maar die worden aangebracht op vrijdag 5 september. Het verkeer kan ondertussen wel al in beide richtingen opnieuw doorrijden.
Brusselse- en Tiensesteenweg beschadigd door hitte
De hoge temperaturen deze zomer beschadigden het wegdek van zowel de Brusselse- als de Tiensesteenweg. Wegen en Verkeer voert nu de nodige herstellingen uit om de wegen opnieuw veilig te maken. Daarbij wordt het huidige beton vervangen door nieuw beton dat een aantal dagen moet uitharden. Daardoor blijft de signalisatie ook na het einde van de werken nog even staan, tot verkeer weer veilig over het wegdek kan rijden.