Overslaan en naar de inhoud gaan

Betere voorzieningen voor reizigers De Lijn, voor fietsers en voor voetgangers in Eizeringen: start werken op 14 oktober

Betere voorzieningen voor reizigers De Lijn, voor fietsers en voor voetgangers in Eizeringen: start werken op 14 oktober

Het Agentschap Wegen en Verkeer start op 14 oktober met de bouw van twee toegankelijke bushaltes op de Ninoofsesteenweg (N8) in Lennik, dicht bij het kruispunt met de Assesteenweg (N285) in Eizeringen. Er komt ook een nieuwe fietsparking en een veilige oversteekplaats. Automobilisten kunnen tijdens de werken door in beide rijrichtingen - weliswaar op maar een rijstrook per rijrichting. Voetgangers en fietsers worden omgeleid.

Vernieuwde bushalte en nieuwe oversteekplaats op Ninoofsesteenweg

De verbeteringen op een rijtje:

  • De bushalte ‘Sint-Kwintens-Lennik Eizeringen kruispunt’ krijgt aan beide kanten van de Ninoofsesteenweg een verhoogd perron, zodat ook personen met een handicap en ouders met een kinderwagen comfortabel kunnen op- en afstappen.
  • Achter de bushalte komt een nieuwe fietsparking.
  • We leggen een nieuwe oversteekplaats met verkeerslichten aan ter hoogte van de bushalte. Zo kunnen reizigers van De Lijn en fietsers - bijvoorbeeld fietsers die uit de Keurebeekveldweg of de Marktstraat komen - de drukke Ninoofsesteenweg veiliger oversteken.
  • Op de fietspaden op het kruispunt wordt de huidige verharding in kasseien en stoeptegels vervangen door asfalt, dat biedt meer comfort.

Doorgaand verkeer over één rijstrook

De werken verlopen in twee fasen: eerst op de rijhelft richting Brussel, daarna in de richting van Ninove. Fietsers en voetgangers zullen per fase een lokale omleiding moeten volgen. In de eerste fase loopt de omleiding via de Assesteenweg, Gustaaf Breynaertstraat en Marktstraat. De omleiding van de tweede fase loopt via de Frans De Wolfstraat, Klapscheutstraat en Assesteenweg. De werken hebben ook invloed op de dienstregeling van De Lijn. Busreizigers plannen hun route best via de app van De Lijn of delijn.be/routeplanner. Gemotoriseerd verkeer kan blijven doorrijden tussen Brussel en Ninove, maar moet over één rijstrook op de rijhelft waar op dat moment gewerkt wordt.

P&R-parking en deelfietsen

Op termijn komt er aan het kruispunt van de Ninoofsesteenweg en de Assesteenweg een groot Hoppinpunt met een P&R-parking voor minstens tachtig auto’s. Ook komen er nieuwe bushaltes op de Assesteenweg en een uitleenstation voor deelfietsen. Om de parking en het Hoppinpunt te kunnen aanleggen stond de gemeente Lennik eerder dit jaar gronden af aan Wegen en Verkeer. Het ontwerp wordt momenteel nog afgewerkt. Volgens de huidige planning zullen de werken in 2025 of 2026 starten. Zodra er meer duidelijkheid is over de planning, laat Wegen en Verkeer dat weten via haar website.

Meer informatie over het Hoppinpunt

Vlotter en stipter busverkeer

De Ninoofsesteenweg is een van de belangrijkste assen voor openbaar vervoer in Vlaanderen met een van de drukste buslijnen van de regio, de lijn 128, vanaf januari R28. Ook de lijnen 65 en 126 (binnenkort 728) rijden op dit deel van de N8. In de spitsuren zijn er hier zo tot 17 bussen per uur. Om dit aanbod aantrekkelijker te maken en in de toekomst te kunnen uitbreiden zijn doorstromingsmaatregelen van levensbelang. Zonder die maatregelen en met groeiende files zal het aanbod mettertijd zelfs moeten dalen. Een belangrijke doelstelling van de toekomstige herinrichting van de Ninoofsesteenweg is dan ook om de bussen van De Lijn in de toekomst vlotter en stipter te laten rijden.

Beter toegankelijke haltes voor bus- en tramgebruikers

Op- en afstappen van een bus of tram moet voor iedereen mogelijk en comfortabel zijn. Per jaar verbetert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om die reden tussen de 100 à 125 bus- en tramhaltes. We verhogen perrons, zorgen voor een bredere doorgang en werken met aangepaste materialen voor bijvoorbeeld slechtzienden.

In overleg met De Lijn en de lokale besturen bepalen we de prioritaire haltes. Uiteraard nemen we ook alle haltes aan de nieuwe Hoppinpunten mee. Steden en gemeenten maken ook gebruik van onze ontwerprichtlijnen. Zo kunnen lokale besturen en andere wegbeheerders met minder ervaring aan de slag en vergroot de uniformiteit in het straatbeeld.

 

Hoppin: een initiatief van de Vlaamse overheid

Met Hoppin stimuleert Vlaanderen de modal shift: de overstap van de wagen als belangrijkste vervoermiddel naar meer duurzame mobiliteit zoals stappen, fietsen, deelmobiliteit en openbaar vervoer, of een combinatie daarvan. Vlaanderen investeert daarom in voldoende mobiliteitsaanbod, in veilige (fiets)infrastructuur en in Hoppinpunten waar de reiziger vlot van het ene op het andere vervoermiddel overstapt. Zo wil Vlaanderen een antwoord bieden op de maatschappelijke uitdagingen zoals luchtvervuiling en files, en inzetten op de leefbaarheid en bereikbaarheid van onze steden en gemeenten.

Hoppin wil iedereen die zich in Vlaanderen verplaatst, zowel professioneel als in de vrije tijd, inspireren en verleiden om zijn mobiliteitsgedrag in vraag te stellen. Daarom gidst Hoppin de Vlaming doorheen duurzame mobiliteitsoplossingen en –initiatieven, zowel van de overheid als van private partners.

Meer informatie