Overslaan en naar de inhoud gaan

Bakfietsen zitten in de lift: zware tweewielers niet langer toegelaten op roltrappen Sint-Annatunnel

Bakfietsen zitten in de lift: zware tweewielers niet langer toegelaten op roltrappen Sint-Annatunnel

Reizigers met een bakfiets of andere zware fiets mogen binnenkort de roltrappen van de Sint-Annatunnel niet meer gebruiken. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) neemt deze maatregel om de veiligheid van de tunnelgebruikers te waarborgen en de trappen te ontlasten van zware gewichten en bijgevolg dus te beschermen tegen schade. AWV plaatst vanaf 30 september 2024 paaltjes aan de tunnelingangen om de doorgang te versmallen. Fietsers met grotere en zware tweewielers worden naar de liften doorverwezen om de oversteek te maken.

De Sint-Annatunnel werd in de jaren ‘30 van de vorige eeuw gebouwd als Scheldekruising voor uitsluitend voetgangers. Fietsers mochten de oversteek maken met hun fiets aan de hand. Sinds 1992 is ook stapvoets fietsen (5 km/uur) toegestaan. De laatste jaren is het fietsverkeer spectaculair gestegen. Maar ook het aantal gebruikers met een zware fiets in de tunnel is sterk toegenomen. Het gaat dan voornamelijk over de opmars van (elektrische) bakfietsen en cargofietsen die ideaal zijn voor het vervoeren van zwaar gewicht. Heel wat van die fietsers gebruiken de roltrappen, maar die zijn niet voorzien op die toenemende zware lasten van de (bak)fietsen.

Sinds de COVID-19-pandemie draaien de roltrappen dag en nacht. De intussen meer dan 90 jaar oude trappen zijn er niet op voorzien om 24/7 zoveel gewicht te trotseren. Naast het beschermen van het erfgoed wil AWV ook de veiligheid van de reizigers blijven waarborgen. Het dragen van een zware fiets op de steile trappen verhoogt de kans op valincidenten aanzienlijk. Zo brengen mensen niet alleen zichzelf, maar ook andere reizigers in gevaar.

Paaltjes weren bakfietsen van trappen

Om de roltrappen van de Sint-Annatunnel operationeel te kunnen houden en een veilige en betrouwbare oeverkruising te kunnen blijven garanderen, moeten de trappen ontlast worden. Aan de ingangen van de tunnel en onderaan de roltrappen worden paaltjes geplaatst. Die maken het voor bakfietsers niet langer mogelijk de roltrappen te betreden. Het agentschap plaatst de paaltjes vanaf maandag 30 september. Aansluitend wordt ook het hekwerk aan de tunnelingang op linkeroever teruggezet, naar analogie met het hekwerk op rechteroever. Fietsers die komen aanrijden, verminderen daardoor automatisch hun snelheid. Dat komt de veiligheid ten goede.

Het plaatsen van de paaltjes duurt vijf tot tien werkdagen per oever. Wanneer AWV op tunnelniveau werkt, zijn de trappen afgesloten in beide richtingen. Wanneer de paaltjes aan de ingang aan de beurt zijn, blijven de trappen toegankelijk via een versmalde doorgang. Tijdens de plaatsing van het hekwerk op linkeroever, dat twee werkdagen in beslag neemt, wordt de ingang volledig afgesloten. De tunnel blijft wel toegankelijk via de uitgang.

actuele status van de roltrappen kan tijdens de werken geraadpleegd worden via de website/app fietsverbindingenschelde.wegenenverkeer.be.

Sensibiliseringscampagne: zware fiets = zware last. Neem de lift, dat helpt alvast!

Ook gebruikers van speed pedelecs en andere zware (elektrische) fietsen worden aangespoord de oversteek te maken via de liften. Aan de tunnel komen onder andere affiches om de reizigers ervan bewust te maken. Boodschappen zoals “Zware en elektrische (bak)fietsen zitten in de lift!” of “Houd de roltrap in topvorm! Voor een zware fiets geldt de lift als norm.” zullen te zien zijn in de tunnel. AWV hoopt zo ongevallen te voorkomen en de levensduur van de trappen te verlengen en ze te beschermen tegen schade.