AWV haalt derde plaats op de Belgian Construction Awards met project ‘Craeybeckxtunnel: BIM-model bestaande toestand’
Op de Belgian Construction Awards, een initiatief van tijdschriften de Bouwkroniek en La Chronique, kaapte het Agentschap Wegen en Verkeer de derde plaats weg in de categorie ‘BIM Public project Award’ met het project ‘Craeybeckxtunnel: BIM-model bestaande toestand’. Deze onderscheiding werd uitgereikt aan een in de België gerealiseerd BIM-overheidsproject of overheidsgebouw.
De awards werden gisteren uitgedeeld naar aanleiding van de 100ste en 75ste verjaardag van de tijdschriften de Bouwkroniek en La Chronique. De Belgian Construction Awards loven Belgische projecten die innovatief, creatief, duurzaam of BIM-conform zijn en zo de gehele bouwsector naar een hoger niveau tillen.
Het project ‘Craeybeckxtunnel: BIM-model bestaande toestand’ is een digitale 3D-weergave van de tunnel, waarbij aan elk item digitale informatie wordt gekoppeld.
“Dit 3D-model van de bestaande toestand van de Craeybeckxtunnel geeft ons een beter inzicht in de complexe structuur van de tunnel en alle infrastructuur en technische installaties,” verduidelijkt BIM programma manager voor AWV, Natasha Blommaert.
Dit biedt onmiddellijk meerwaarde voor het dagelijkse beheer en onderhoud van de tunnel. Maar de modellen dienen ook als startpunt voor het voorbereiden van toekomstige tunnel renovaties en onderhoudswerkzaamheden.
“Vroeger moest je duizenden oude plannen naast elkaar elkaar leggen om een globaal beeld van de werking van een tunnel te krijgen,’ aldus Natasha Blommaert. “Door te werken met digitale informatiemodellen hebben we één centraal punt waar alle beschikbare informatie over die infrastructuur en installaties verzameld, gevisualiseerd en beschikbaar is. Zo garanderen we dat we toekomstgericht onze tunnels kunnen onderhouden.”
In eerste instantie is in dit project gefocust op het verzamelen en verwerken van alle beschikbare informatie in een geometrisch heel gedetailleerd centraal BIM-model van de bestaande toestand. Bestaande plannen en technische informatie werden waar nodig aangevuld met o.a. laserscanning om ontbrekende informatie aan te vullen en te kunnen modelleren. Wanneer de OTL-datastandaard verder is uitgebreid met o.a. SB260-objecten, zullen in een latere fase deze BIM-modellen nog verder aangepast en aangevuld worden om volledig OTL-conform te kunnen dienen als digitale bron van de tunnel-assets in beheer van AWV.