Overslaan en naar de inhoud gaan

Asbestsanering aan boogbrug in Bertem afgerond

Asbestsanering aan boogbrug in Bertem afgerond

De eerste fase van de werken aan de nieuwe boogbrug in Bertem is afgerond. Een gespecialiseerde aannemer verwijderde de asbesthoudende verflaag rond de pijlers van de brug. Dat betekent ook dat er opnieuw 4x4 rijstroken beschikbaar zijn op de E40. Na het bouwverlof start een volgende fase van het project: de inrichting van de constructieterreinen langs de E40. Daar zullen volgens de huidige planning vanaf november 2025 de eerste brugdelen aankomen. 

Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder: "Met de afronding van deze complexe saneringswerken zetten we opnieuw een stap vooruit in de vernieuwing van de brug over de E40. We investeren doelgericht in infrastructuur die klaar is voor de toekomst, met oog voor veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid."
 

Bekijk de video


Verkeer opnieuw over vier rijstroken
De asbesthoudende verflaag rond de pijlers werd succesvol verwijderd. De brugdelen tussen de pijlers bevatten echter ook nog asbest. Die kan pas verwijderd worden na de afbraak van de brug in januari 2026. Een volledige sanering ter plaatse zou immers grote hinder met zich meebrengen. Zodra de brugdelen op de dienstparking richting Luik liggen, wordt ook die resterende asbest veilig verwijderd. Nu de saneringswerken aan de pijlers achter de rug zijn, zijn opnieuw vier volwaardige rijstroken in elke richting beschikbaar op de E40. De toegelaten snelheid blijft beperkt tot 70 km/u in de werfzone tot aan het einde van de werken door de tijdelijke afscherming in de middenberm. 


Zeg niet boogbrug, maar bowstringbrug
De nieuwe brug krijgt een modern, sierlijk ontwerp dat zowel de veiligheid als de uitstraling ten goede komt. De zogenaamde ‘bowstringbrug’ – herkenbaar aan de grote stalen boog met een horizontale ‘string’ – is niet alleen visueel aantrekkelijk, maar ook structureel efficiënt en veiliger dan de bestaande brug. De zware brugpijlers in de middenberm van de snelweg verdwijnen, wat de veiligheid op de E40 verbetert. Ook op de brug zelf is er winst: brede, gescheiden fietspaden zorgen voor meer comfort voor actieve weggebruikers.


Opbouw constructieterreinen na zomers bouwverlof
Vanaf 4 augustus start de inrichting van de constructieterreinen langs de E40. Op deze terreinen worden later de brugdelen voor de nieuwe boogbrug opgebouwd en gemonteerd. De aanvoer van deze grote onderdelen gebeurt gefaseerd, verspreid over meerdere weeknachten. Tijdens de voorbereiding van de terreinen blijft de E40 in beide richtingen open, maar de op- en afritten van en naar de Tervuursesteenweg worden tijdelijk versmald. Weggebruikers moeten daardoor rekening houden met mogelijke hinder. De opbouw van de constructieterreinen loopt tot eind dit jaar.
 

Meer info over planning en hinder