Overslaan en naar de inhoud gaan

Agentschap Wegen en Verkeer installeert slagbomen aan belangrijkste Vlaamse tunnels

Agentschap Wegen en Verkeer installeert slagbomen aan belangrijkste Vlaamse tunnels

SLAGBOMEN EN VERKEERSLICHTEN VERHOGEN BIJ INCIDENTEN DE VEILIGHEID IN TUNNELS

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft in Vlaanderen in 21 wegtunnels van meer dan 200m in beheer. Vijf daarvan liggen op het drukke TERN-netwerk (Trans European Road Network of Trans Europese vervoersnetwerk). Dat Europese wegennet moet ervoor zorgen dat goederen en personen makkelijk van het ene EU-land naar het andere geraken.

Om de veiligheid op dit drukke netwerk te verzekeren installeert het Agentschap Wegen en Verkeer momenteel slagbomen aan de 5 TERN tunnels die Vlaanderen rijk is. “Dit moet toelaten om bij een incident de tunnels meteen af te sluiten”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Lydia Peeters. “Hierdoor zijn er zo weinig mogelijk automobilisten in de tunnel en kunnen hulpdiensten vlotter hun werk doen.”  Om het verkeer tijdig af te remmen en weg te leiden worden er over de snelweg portieken geplaatst met dynamische verkeersborden. Die zullen de toegelaten snelheid stelselmatig verlagen en de automobilisten waarschuwen. Ter hoogte van de laatste afrit staan er ook verkeerslichten. Op die manier kan het verkeer omgeleid worden. De slagbomen en verkeerslichten worden bediend vanuit het Verkeerscentrum.

De slagbomen aan de Beverentunnel(R2) zijn intussen in gebruik genomen. Aan de Antwerpse Craeybeckxtunnel(E19) wordende slagbomen en verkeerslichten momenteel geïnstalleerd. Die installatie zal in september in gebruik worden genomen. De overige drie TERN tunnels (Kennedytunnel (R1), Tijsmanstunnel (R2) en Vierarmentunnel (R0) worden in het najaar afgewerkt. 

Omdat de slagbomen meerdere rijstroken overbruggen zijn ze behoorlijk groot. Zo worden er aan de Craeybeckxtunnel slagbomen tot 14 meter geïnstalleerd. 

3 van de 5 projecten; de Craeybeckxtunnel, Kennedytunnel en Vierarmentunnel werden medegefinancierd door de Europese Unie. Die steun bedraagt 2,6 miljoen euro. De totale kostprijs voor de 5 tunnels bedraagt zo’n 7 miljoen €.

Ook de overige tunnels die AWV in beheer heeft zullen in de komende jaren worden uitgerust met slagbomen.

 

logo Gefinancierd door de Europese Unie NextGenerationEU