Overslaan en naar de inhoud gaan

Afsluiting oprit naar E40 in Zwijnaarde is definitief

Afsluiting oprit naar E40 in Zwijnaarde is definitief

GENT

Na een proefperiode van ongeveer een jaar wordt de oprit van de N60 naar de E40 in Zwijnaarde definitief afgesloten. Uit een evaluatie van de maatregel die sinds 8 augustus vorig jaar werd ingesteld, blijkt dat de verkeersafwikkeling in de omgeving zich heeft aangepast en er geen overlast of capaciteitsprobleem is op de omliggende wegen.

Een snelweg vol complexen
Het afsluiten van de oprit richting Zwijnaarde kwam er vanwege de veiligheid op de E40 en de N60. Om de veiligheid en vlotheid van het verkeer op een snelweg te garanderen is de stelregel dat op- en afrittencomplexen zich minimum 8 tot 10 km van elkaar bevinden. In Gent is dat met de complexen Merelbeke, Zwijnaarde, Sint-Denijs-Westrem en Drongen niet het geval. Dat zorgt voor veel weefbewegingen tussen verkeer op de snelweg en in- en uitvoegend verkeer en dus voor verkeersonveiligheid. Het  vroegere complex op de N60 tussen Zwijnaarde en Sint-Denijs-Westrem zorgde voor extra turbulentie in de reeds zeer drukke verkeersstroom. Daarom werden de afritten naar de N60 en de oprit richting Oostende al in het verleden afgesloten. Dat de oprit richting Brussel nog lange tijd behouden bleef, was omdat het complex van de R4 met de N60 onvolledig was. Deze missing link werd echter gerealiseerd met de doortrekking van de R4-Zuid in 2014 en de bouw van een nieuwe oprit van de N60 naar de R4 in 2021 waardoor de oprit dan ook kon worden afgesloten.

Evaluatie positief
Gezien de ingreep uiteraard een effect heeft op de verkeersstromen in het gebied en omwille van de bezorgdheid van bewoners en bedrijven in de omgeving werd besloten om de oprit eerst tijdelijk te sluiten en de impact te monitoren. Ruim een jaar na de ingreep blijkt dat er geen negatieve gevolgen zijn.
Monitoring van de verkeersstromen toont dat het verkeer zich verspreidt naar andere hoofdwegen. Na het sluiten van de oprit heeft het verkeer dat deze oprit gebruikte zich met name bijna volledig verlegd naar de oprit R4 Buitenring zoals de mobiliteitsplannen voorzien hadden. De R4 kan dit bijkomende verkeer makkelijk verwerken en de omrijfactor is beperkt. Bijgevolg zijn de gevolgen op het lokale wegennet zeer beperkt. Een groot voordeel bij deze ingreep is het rustigere verkeersverloop op de E40 tussen complex 14 Sint-Denijs-Westrem en knooppunt Zwijnaarde.

Oprit definitief dicht
“Gezien de ingreep geen negatief effect heeft op de verkeerscirculatie op het omliggende en onderliggende wegennet en er geen negatief  effect op de verkeersveiligheid kan worden vastgesteld zal de oprit definitief afgesloten blijven. De verharding van de voormalige oprit wordt niet opgebroken, want de weg zal deels herbruikt worden in het toekomstige project van de fietsbrug over de E40. Op dat talud komt de fietsverbinding tussen de N60 en de nieuwe fietsbrug”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.