Overslaan en naar de inhoud gaan

Achter de schermen: veilige en toegankelijke bushaltes aan de Tervuursesteenweg in Heverlee

Achter de schermen: veilige en toegankelijke bushaltes aan de Tervuursesteenweg in Heverlee

Bushaltes-Tervuursesteenweg

De bushaltes ‘Heverlee Sociaal Hogeschool’ aan de Tervuursesteenweg kregen een grondige verkeersveilige make-over. Thomas De Saeger, expert verkeer en signalisatie bij Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), vertelt hoe het project tot stand kwam. 

“Elk jaar bezorgt De Lijn ons een lijst van bushaltes die ze prioritair willen aanpakken”, legt Thomas De Saeger uit. “Het gaat om haltes die moeilijk toegankelijk zijn, maar wel door veel reizigers worden gebruikt. De halte ‘Heverlee Sociaal Hogeschool’ op de Tervuursesteenweg in Leuven prijkte op de lijst.” 

Vervolgens maakte het team Ontwerp Weginfrastructuur (OWI) een plan op. Daarin werd met alle details rekening gehouden. “We kijken altijd ruimer dan de halte alleen. Ook de omgeving nemen we mee onder de loep. Hoe veilig kunnen voetgangers oversteken? Hoe sluiten de fietspaden aan? Hoe kunnen we de bushaltes logisch inplanten, op plekken zo dicht mogelijk bij de reizigers?” 

Van struikelblok naar kans 

De ontwerpers beslisten eerst en vooral om de haltes 200 meter op te schuiven, richting het kruispunt van de Tervuursesteenweg met de Groenstraat. “Die nieuwe locatie ligt dichter bij belangrijke bestemmingen in de buurt en laat ook een veiligere oversteek toe tussen de haltes.” 

Tijdens het ontwerpproces diende de KU Leuven een vergunningsaanvraag in voor de bouw van een nieuw schoolgebouw. “Die aanvraag had een struikelblok kunnen zijn”, zegt Thomas. “Maar het bleek een kans. De bouw van het nieuwe schoolgebouw maakte het mogelijk om plaats vrij te houden voor de nieuwe bushaltes. Bovendien deed de KU Leuven afstand van een deel van het perceel, waardoor we niet moesten onteigenen. Zo vermeden we oplopende kosten én tijdverlies.” 

Veilige haltes en oversteekplaatsen 

De nieuwe bushaltes hebben in beide richtingen een verhoogd perron, wat de toegankelijkheid bevordert. De voet- en fietspaden achter de haltes werden opnieuw aangelegd. Er is ook blindengeleiding voorzien, zodat alle busreizigers comfortabel gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. 

Tijdens het ontwerpproces diende de KU Leuven een vergunningsaanvraag in voor de bouw van een nieuw schoolgebouw. Die aanvraag had een struikelblok kunnen zijn, maar het bleek een kans.

Voetgangers en fietsers kregen een nieuwe, verlichte oversteekplaats. “Omdat er al heel veel nutsleidingen lagen, konden we per oversteekplaats maar één VVOP-verlichtingspaal plaatsen”, legt Thomas uit. “Nutsleidingen zijn altijd een uitdaging.  Ze vragen veel coördinatie. Bij kleine projecten zoals nieuwe bushaltes neemt dat bijna evenveel tijd in beslag als bij grote infrastructuurinvesteringen.” 

Tijdens de zomervakantie 

Om de hinder te beperken, werden de werken zoveel mogelijk uitgevoerd tijdens de zomervakantie, verduidelijkt Thomas. “In die periode is het rustiger aan de scholen, maar vinden er wel buurtfeesten plaats. Onze aannemer heeft zich flexibel opgesteld om de werken en de buurtactiviteiten te laten samenlopen.” 

“Bij kleinere werken is het altijd puzzelwerk om doorgaand verkeer veilig te combineren met de werkzone. Dat hebben we opgelost met beurtelingsverkeer met verkeerslichten en een fietsstraat ter hoogte van de werken.” 

Zelfs als alles keurig uitgekiend is, vragen werken vaak nog een dosis flexibiliteit. “Tijdens de uitvoering waren nog wat kleine aanpassingen nodig”, haalt Thomas aan. “We merkten bijvoorbeeld dat hagen van aanpalende percelen over het openbaar domein groeiden. Dat hebben we in overleg met de buurt opgelost. En we hebben de veiligheidsstrook tussen fietspad en rijbaan aangepast om de doorgang optimaal te houden.” 

Extra groen 

“Het verdwijnen van de oude bushaltes hebben we aangegrepen om die plekken te ontharden. Dat ligt soms gevoelig, buurtbewoners zien het al snel als het wegnemen van parkeerplaatsen. Maar het is een bewuste keuze om het regenwater beter te laten infiltreren en de straat een beetje groener te maken.” 

“Het project aan de Tervuursesteenweg toont hoe een relatief kleine ingreep als een nieuwe bushalte een groot verschil kan maken. Door goed overleg, slimme planning en samenwerking tussen partners realiseerden we niet alleen veiligere en toegankelijkere bushaltes, maar kreeg de hele omgeving een upgrade.”

Thomas De Saegher