Aanleg nieuwe riolering en veilige fietspaden langs Diestsesteenweg/Staatsbaan halfweg
Een jaar na de start zijn de vernieuwingswerken op de Diestesteenweg/Staatsbaan (N2) in Tielt-Winge en Bekkevoort halfweg. Sinds maandag 30 september is Wegen en Verkeer ook in de zone tussen de Oude Tiensebaan en Schillekensberg aan de zuidkant van de steenweg aan de slag. De noordkant, waar het verkeer normaal richting Leuven rijdt, is - met uitzondering van de bovenste asfaltverharding - ondertussen volledig afgewerkt. Volgens de huidige planning duren de werken nog tot het najaar van 2025.
Voorbereidende werken zuidkant
In de zone tussen de Oude Tiensebaan en Schillekensberg worden aan de zuidkant eerst de bermen en fietspaden opgebroken. Nadien voeren de nutsmaatschappijen er voorbereidende werken uit. Pas later, volgens de huidige planning vanaf begin november, start de opbraak van de rijweg en de aanleg van de riolering.
Verkeer over afgewerkte noordkant
De huidige verkeerssituatie blijft behouden. De omleidingen voor fietsers en autoverkeer tussen Leuven en Diest wijzigen niet. Autoverkeer richting Diest kan nu ook in de zone tussen de Oude Tiensebaan en Schillekensberg over de afgewerkte noordkant van de steenweg rijden. Dat betekent dat over de volledige werfzone van 4,2 kilometer tussen de Blerebergstraat en Schillekensberg het verkeer op de noordkant rijdt. Ter hoogte van het kruispunt met Schillekensberg en de Robbesrodestraat zorgen tijdelijke verkeerslichten voor een veilige verkeersafwikkeling.
Nieuwe riolering en veilige fietspaden
De Staatsbaan/Diestsesteenweg (N2) was voor aanvang van de werken een brede gewestweg met drie rijstroken en een verouderde riolering. Nog tot het najaar van 2025 wordt de gewestweg over een afstand van 4,2 kilometer tussen de Blerebergstraat en Schillekensberg grondig aangepakt. Er komt een gescheiden riolering waarbij huishoudelijk afvalwater en regenwater apart worden afgevoerd. De overbodige middenstrook verdwijnt om ruimte te maken voor bredere en veiligere fietspaden met een extra schuwzone tussen de rijweg en het fietspad. Dat maakt het een stuk veiliger voor fietsverkeer tussen Leuven en Diest. De betonnen rijweg maakt plaats voor een wegdek in asfalt voor meer rijcomfort en minder omgevingsgeluid. Ten slotte worden ook alle negen bushaltes in Tielt-Winge langs de gewestweg vernieuwd, zodat iedereen comfortabel en vlot gebruik kan maken van het openbaar vervoer.