Aangepaste verkeerslichtenregeling aan kruispunt Ninoofsepoort vanaf 14 september
Het Agentschap Wegen en Verkeer werkte de afgelopen drie maanden aan het kruispunt van de August Demaeghtlaan (N6) en de Ninoofsesteenweg (N28) in Halle, beter bekend als de ‘Ninoofsepoort’. Hoewel het kruispunt opnieuw open is voor verkeer, wordt er tot 14 september nog gewerkt aan de detectielussen in het wegdek. Daarna kan de nieuwe verkeerslichtenregeling in dienst worden genomen en wordt het kruispunt ‘maximaal conflictvrij’. Dat betekent: veiliger oversteken voor fietsers en voetgangers, maar ook dat op de drukke momenten autobestuurders langer zullen moeten aanschuiven.
Langer aanschuiven dan voor de werken
Sinds 1 september kan het verkeer tussen Sint-Pieters-Leeuw, Pepingen, Tubeke en Halle opnieuw gebruikmaken van de ‘Ninoofsepoort’. Maar ten opzichte van de situatie voor de werken lopen de wachttijden er tijdens drukke momenten hoog op. Vooral voor het verkeer dat vanuit Sint-Pieters-Leeuw richting de A8 rijdt. Daar komt verandering in: vanaf 14 september zijn alle detectielussen in het wegdek klaar en kan Wegen en Verkeer de nieuwe regeling van de verkeerslichten volledig invoeren. Opgelet: het wordt vlotter rijden dan nu het geval is, maar autobestuurders zullen op de drukke momenten nog steeds langer moeten aanschuiven dan in de situatie voor de werken.
Maximaal conflictvrije verkeerslichtenregeling
De verkeerslichten op het vernieuwde kruispunt krijgen een ‘maximaal conflictvrije regeling’. Die zorgt voor meer veiligheid voor fietsers en voetgangers, maar ook voor hogere wachttijden. Dat is vaak het geval bij conflictvrije regelingen, omdat iedere rijbeweging een ‘eigen’ groentijd krijgt. Daardoor worden groentijden korter of wordt de volledige verkeerslichtenregeling verlengd. Het uitgangspunt van een conflictvrije regeling is immers dat wanneer een weggebruiker groen licht heeft, de weggebruikers uit conflicterende richtingen rood licht krijgen. Op die manier ontstaan er zo min mogelijk conflicten. Let wel: voor bepaalde rijbewegingen blijven er nog conflicten bestaan. Een volledig conflictvrij kruispunt is hier niet mogelijk, omdat er anders files zouden ontstaan op andere kruispunten.