Aangepast ontwerp oostelijke tangent goedgekeurd
Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder: “De oostelijke tangent is één van die speerpuntprojecten in Vlaanderen. De aanleg betekent een hefboom voor een hele regio en zal positieve effecten creeëren voor de mobiliteit, economische ontwikkeling, verkeersveiligheid in Sint-Niklaas en omgeving. Met dit gedragen en verbeterde ontwerp staan de neuzen in dezelfde richting en mikken we erop in 2028 de schop in de grond te steken.”
Ontwerp verbeterd
Vorig jaar maakte het Agentschap Wegen en Verkeer een doorstart met de studie voor de ontwikkeling van de Oostelijke Tangent. Het ontwerp dateert van 2017 en was aan een grondige update toe wegens de nieuwe regelgeving en normen. AWV greep deze herziening aan om in overleg met het stadsbestuur van Sint-Niklaas, de gemeente Temse en een breed spectrum aan stakeholders (buurtcomités, middenveldorganisaties voor mobiliteit, economie, landbouw en natuur) het ontwerp nog eens onder de loep te nemen en aan te passen aan nieuwe inzichten en noden. Zo werden de Mercatorknoop (dit is het kruispunt van de N70 met de R42) en de ontsluiting van Europark-Zuid aangepast en is aan de Damstraat een fietstunnel voorzien. Die bijgestuurde plannen zijn nu klaar en op 18 september 2025 goedgekeurd door de stad Sint-Niklaas, AWV en andere partners in de projectstuurgroep.
Oog voor vlot en veilig fietsen
Een belangrijke wijziging in de plannen is de versterkte fietsinfrastructuur:
-
De fietssnelweg F18 loopt aan de westkant van de Oostelijke Tangent en wordt doorgetrokken tot aan de Passtraat.
-
Langs de N70 komt er een doorlopend dubbelrichtingsfietspad, waardoor slechts één fietsbrug over het spoor nodig is in plaats van twee.
-
In de Mercatorknoop zorgen vier fietstunnels voor een conflictvrije doorgang, waarvan twee ook ruimte bieden aan voetgangers. De klassieke fietsrotonde maakt plaats voor een overzichtelijk fietskruispunt met directe verbindingen.
-
Aan de Damstraat wordt ter hoogte van de Oostelijke Tangent een onderdoorgang voor de actieve weggebruikers voorzien.
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken van Temse, Bert Bauwelinck: “De gemeente Temse grijpt in samenwerking met de provincie Oost-Vlaanderen en Interwaas de opportuniteit van de Oostelijke Tangent aan om de fietssnelweg in een parallel project door te trekken tot het station van Temse”
Ontsluiting bedrijvenzone gewijzigd
De ontsluiting van bedrijvenzone Europark-Zuid gebeurt via de Mercatorknoop. De oorspronkelijk voorziene uitrit voor vrachtverkeer (ter hoogte van de Damstraat) richting E17 vervalt, om te vermijden dat vrachtverkeer de fietssnelweg kruist. Op deze manier is een vlotte en veilige ontsluiting van de bedrijvenzone gegarandeerd en wordt tegemoet gekomen aan de bezorgdheden van de inwoners van de Damstraat.
Schepen van Mobiliteit van Sint-Niklaas, Maxime Callaert: “Dit ontwerp houdt rekening met alle weggebruikers. We kiezen bewust voor veilige fietsroutes, een betere ontsluiting van bedrijven en tegelijk meer leefbaarheid in woonstraten zoals de Damstraat. De Oostelijke Tangent wordt een evenwichtige oplossing voor mobiliteit in en rond Sint-Niklaas.”
Aangepaste wegindeling en stadsboulevard
De rijbaan van de Oostelijke Tangent krijgt een toekomstgericht dwarsprofiel met een beperkte ruimte-inname. Dat betekent: één rijstrook in elke richting met vluchtstrook om de hulpdiensten vlot te kunnen laten passeren. De betonnen rijbaanafscheiding in het midden die eerder voorzien was, verdwijnt.
Aan de Mercatorknoop zal doorgaand verkeer tussen de Tangent en de ring (R42) via een onderdoorgang rijden. Het dwarsprofiel en het tracé van deze onderdoorgang werden bijgestuurd.
De N70 richting Sint-Niklaas telt vanaf de Mercatorknoop één rijstrook in iedere richting en wordt ingericht als stadsboulevard. Aan de zijde van Beveren worden in totaal 3 rijstroken voorzien. De spoorwegbrug wordt volledig vernieuwd.
Omgevingsvergunning in 2026
Intussen is de opmaak van het milieueffectenrapport (MER) gestart. Deze studie loopt tot voorjaar 2026 en onderzoekt welke impact het project heeft op onder meer geluid, luchtkwaliteit, natuur en mens en hoe deze te milderen. Tegelijk met het onderzoek wordt het ontwerp technisch verder verfijnd. Tegen de zomer van 2026 moeten beide onderzoeken klaar zijn om een omgevingsvergunningsaanvraag in te dienen. Het najaar van 2026 staat dan in het teken van het openbaar onderzoek. Als alles vlot verloopt kan er in 2028 gestart worden met de eerste werken.
De Oostelijke Tangent
De Oostelijke Tangent wordt de nieuwe verbindingsweg tussen het knooppunt N70/R42 en de E17 langs de spoorlijn Sint-Niklaas-Mechelen. Met dit project werken we aan een vlotte verkeersdoorstroming en verbeteren we de veiligheid van fietsers en gemotoriseerd verkeer. Er komt een nieuwe weg voor auto’s en vrachtverkeer met veilige verkeersknooppunten. Zo zal het op- en afrijden van de E17 in de toekomst via parallelwegen gebeuren. Een nieuwe afrit naar de Laagstraat zorgt voor een vlotte ontsluiting van de bedrijvenzone TTS en minder druk op het kruispunt van de Hoogkamerstraat/N16. Ook de bedrijvenzone Europark-Zuid zal vlotter ontsluiten. Voor het centrum van Sint-Niklaas betekent dit minder doorgaand verkeer en een vlottere bereikbaarheid van het station.
Fietsers kunnen dan weer rekenen op een vlotte en veilige fietsverbinding dankzij een afgescheiden dubbelrichtingsfietspad tussen de Mercatorknoop (= knooppunt N70/R42) en de Laagstraat met ongelijkgrondse passages ter hoogte van kruisingen met de rijweg.