Overslaan en naar de inhoud gaan

Aangepast ontwerp kruispunt Mechelse Poort in Dendermonde

Aangepast ontwerp kruispunt Mechelse Poort in Dendermonde

DENDERMONDE

Het kruispunt Mechelse Poort wordt volledig heringericht, met de focus op vlot en veilig verkeer voor alle weggebruikers en aandacht voor de omgeving. Oorspronkelijk zouden de werken al in 2023 starten, maar door bezwaren werd in 2022 de eerder toegekende omgevingsvergunning vernietigd. Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft daarop het ontwerp, met meer aandacht voor de actieve weggebruikers, aangepast en een nieuwe omgevingsvergunning aangevraagd. Op 13 december start daarvoor het openbaar onderzoek. Als alles volgens plan verloopt, willen Wegen en Verkeer en de stad Dendermonde in het voorjaar van 2024 starten met de werken voor dit project dat broodnodig is voor de veiligheid van fietsers op het drukke kruispunt.

Veilig voor iedere weggebruiker

De Mechelse Poort is het kruispunt waar de Noordlaan (N406), Leopoldlaan (N47), Mechelsesteenweg (N17) en de Martelarenlaan (N47) samenkomen. Het kruispunt is erg druk en staat al lang op de dynamische lijst van gevaarlijke punten. Met het station, scholen en het stadscentrum in de buurt passeren er dagelijks voetgangers en enorm veel fietsers. Dat zorgt regelmatig voor onveilige situaties. Tijd voor verandering, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. Voor fietsers en voetgangers komen er 3 tunnels, een brug en nieuwe fietspaden. Daarnaast moeten extra afslagstroken de verkeersdoorstroming verbeteren en hebben we oog voor een groene en aangename omgeving. De Vlaamse overheid investeert ongeveer 9,3 miljoen Euro om het kruispunt aan te pakken.

Bredere fiets- en wandelpaden

Oorspronkelijk zouden de werken al in 2023 starten, maar door enkele bezwaren rond de plannen die toen op tafel lagen werd de eerder toegekende omgevingsvergunning vernietigd. Daarop werd het ontwerp aangepast. Zo worden de tunnels en fietsbrug zo’n 6 meter breed in plaats van 5 meter. De dubbelrichtingsfietspaden worden 4 meter breed in plaats van 3 meter, en de enkelrichtingsfietspaden 2 meter breed in plaats van 1,75 meter. Deze aanpassingen verbeteren de veiligheid en het comfort van fietsers en voetgangers. 

“Dagelijks passeren er 1000-den fietsers en auto’s aan dit kruispunt. Dankzij deze tunnels zal de veiligheid voor élke weggebruiker verhogen en zal ook de doorstroming verbeteren. De plannen zijn aangepast aan de opmerkingen. Alles staat klaar om de werken aan te vatten, we hopen dat er nu écht kan gestart worden. Dit project is een meerwaarde voor iedereen.” aldus schepen van Openbare Werken Leen Dierick.

Werken starten in 2024

Tijdens het openbaar onderzoek dat start op 13 december kan iedereen de aangepaste plannen inkijken. Dat kan via de website van Wegen en Verkeer en het Omgevingsloket Vlaanderen of in de Stadswinkel in Dendermonde.

Na het openbaar onderzoek worden alle vragen en opmerkingen afgewogen, waarna de omgevingsvergunning al dan niet wordt goedgekeurd. Als alles vlot verloopt, kunnen het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Dendermonde in het voorjaar van 2024 met de werken van start gaan.

Mechelse Poort