88 bomen worden gerooid langs de Brugseweg (N313) in Langemark-Poelkapelle
Tijdens de werken langs de Brugseweg (N313) in Langemark-Poelkapelle, waarbij sinds maandag 10 oktober het betonnen fietspad opnieuw wordt aangelegd is het Agentschap Wegen en Verkeer op een onveilige situatie voor fietsers gestuit. Vanaf de Wijngaardstraat tot aan de grens van de bebouwde kom St-Juliaan en vanaf de grens van de bebouwde kom St-Juliaan tot de O.L. Vrouwstraat zijn alle bomen in de rijrichting van Poelkapelle, 88 in totaal, in slechte staat. Om te voorkomen dat de bomen zullen omvallen en zo de veiligheid van de fietsers in het gedrang zouden brengen, heeft AWV beslist de bomen te rooien in de eerste week van januari.
Alle 88 bomen die vanaf de Wijngaardstraat tot aan de grens van de bebouwde kom St-Juliaan en vanaf de grens van de bebouwde kom St-Juliaan tot de O.L. Vrouwstraat in de rijrichting van Poelkapelle zijn opgesteld, zijn onstabiel en in slechte toestand. Tot die conclusie komt het AWV na een aantal trekproeven naar aanleiding van de wegenwerken langs de Brugseweg (N313) waar het betonnen fietspad opnieuw wordt aangelegd. Bij een trekproef wordt met een lange kabel aan een boom getrokken om te meten wat het effect is van bijvoorbeeld een windstoot op die boom.
Veiligheid fietsers
Omdat de bomen in hun huidige staat gekneld zitten tussen het fietspad en het talud van de grachten, groeien ze schuin. De bomen laten staan zou hun toestand op lange termijn verslechteren, waardoor de veiligheid van de fietsers in gevaar kan komen. Daarop werd beslist de bomen te rooien. Na de wegenwerken, die in normale weersomstandigheden duren tot begin maart van volgend jaar, zal gezocht worden naar een betere plek om de bomen te compenseren.
Verloop werken
Doordat de onstabiele bomen gerooid moeten worden, komen de eigenlijke wegenwerken on-hold te staan. Waar volgens de oorspronkelijk plannen zou gewerkt worden aan de fietspaden tot aan Poelkapelle, aan beide zijde van de rijweg, zal AWV door de impact van de werken op de bomen nu enkel nog de huidige twee werkzones verder afwerken. De werken worden na het rooien van de bomen verder gezet tot het fietspad een eerste laag asfalt heeft. De bovenste laag asfalt wordt begin maart, bij betere weersomstandigheden geplaatst.
Meer weten?
Actuele informatie over het project vindt u op wegenenverkeer.be/langemark-poelkapelle.