“Via de app van het KMI krijgen we zo informatie door van 6 miljoen extra ogen op de weg,” aldus Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. “Elke Vlaming kan ten alle tijde doorgeven wat de toestand van de weg is en zo AWV helpen bij het nemen van strooi beslissingen.”
Afgelopen nacht rukte AWV voor de eerste keer deze winter uit om de snel- en gewestwegen preventief te strooien om de gladheid te bestrijden. Er werd zo'n 830 ton strooizout gebruikt.
GladheidMeetSysteem (GMS)
AWV neemt haar strooi beslissingen op basis van het eigen GladheidMeetSysteem (GMS). Dit is een informaticatoepassing die de meteorologische toestand en de toestand van het wegdek registreert. Vanaf deze winterperiode zullen ook de waarnemingen vanuit de KMI-app doorstromen naar dit systeem.
“Al ruim een jaar verzamelen we via de app waarnemingen van de gebruikers,” zegt David Dehenauw, hoofd weerbureau KMI. “Onze voorspellers gebruiken deze om o.a. real-time inschatting kunnen maken van het huidige weerbeeld, als aanvulling op de informatie uit de klassieke meteorologische instrumenten (stations, radar, satelliet, …). Deze data kan ook een meerwaarde zijn voor de winterdienstcoördinator bij AWV.”
Gemiddeld krijgt het KMI 2.500 waarnemingen per dag binnen via de app. In totaal werden al zo'n 1.2 miljoen waarnemingen geregistreerd.
6 miljoen extra paar ogen op de weg
Door de data vanuit de KMI-app nu te koppelen aan het GladheidMeetSysteem van AWV kan dit bij kritische situaties een belangrijke meerwaarde zijn.
“De dagelijkse strooi beslissingen worden genomen op basis van tal van parameters,” zegt minister Lydia Peeters. “De waarnemingen van de Vlaming in de KMI-app zullen vooral bij onvoorziene sneeuw- of ijzelvorming belangrijke extra informatie zijn. De coördinatoren van AWV kunnen immers niet overal tegelijkertijd zijn om na te gaan wat de toestand van het wegdek is. Via de app krijgen we nu 6 miljoen paar extra ogen op de weg. Een unieke manier om aan citizen science te doen, waarbij gewone burgers de wetenschap aanvullen.”
De observaties kunnen door iedereen geraadpleegd worden via de app (beschikbaar in de Apple Store of Google Play Store) of via het crowdsourcingsplatform van het KMI.
Zoutvoorraad aangevuld
De zoutvoorraad van het Agentschap Wegen en Verkeer werd opnieuw tot het maximum aangevuld. AWV kan tot 108.000 ton strooizout bestellen bij haar leveranciers, een groot deel hiervan ligt momenteel al klaar verspreid over Vlaanderen. Dit volstaat om zelfs bij extreme weersomstandigheden de winter door te komen.
Vlaanderen zit op een jaarlijks gemiddelde van ongeveer 41.500 ton strooizout per winterperiode. Afgelopen winter werd er op Vlaamse wegen 11.648 ton zout gestrooid. In de afgelopen tien jaar werd er enkel in de winter 2013-2014 nog minder strooizout gebruikt (9.000 ton).
Zuinig strooien
Het Agentschap Wegen en Verkeer dekt met 314 strooitrajecten de 7.000 km gewest- en autosnelwegen. Voor elk van deze trajecten staat een strooier en sneeuwploeg ter beschikking die worden geplaatst op een vrachtwagen. De strooier zelf is uitgerust met een automatisch GPS-systeem dat zorgt dat de chauffeur begeleid wordt in het strooitraject. Dit systeem is ook voorgeprogrammeerd zodat dat de strooibreedte aangepast wordt afhankelijk van de locatie en dus aan de configuratie van de weg. Zo wordt efficiënt en zuinig gestrooid. Het systeem is kostenbesparend en beter voor het milieu.
Winterdienst bij het Agentschap Wegen en Verkeer
Tijdens een algemene strooiactie, die meestal ‘s nachts gebeurt, zijn in totaal 569 mensen aan de slag om de Vlaamse wegen en fietspaden sneeuw- en ijsvrij te houden.
Een 100-tal medewerkers van AWV staan in voor het opvolgen van het strooien achter de schermen, houden de voorspellingen in de gaten en voeren visuele inspecties uit op het terrein. Het effectieve strooien met een strooiwagen gebeurt door aannemers die instaan voor een vrachtwagen en chauffeur.
“Ondanks al deze voorbereidingen kunnen we nooit de garantie geven dat er geen problemen zullen zijn tijdens de winterperiode,” besluit minister Lydia Peeters. “Maar door maximaal voorbereid te zijn hopen we op een vlotte winterdienst. Toch willen we de automobilisten op het hart drukken dat strooien geen vrijgeleide is om niet voorzichtig meer te zijn. Het is absoluut noodzakelijk dat de mensen hun rijstijl aanpassen en voorzichtig rijden tijdens een winterprik.”
Winteractieprotocol en het Winterteam
Ook deze winterperiode blijft het winteractieprotocol (WAP) actief. Het WAP is een intensieve samenwerking tussen een aantal partners tijdens extreme winterse omstandigheden. Het WAP beschrijft hoe de communicatielijnen tussen de verschillende partners worden geoptimaliseerd en welke acties genomen worden in winterse omstandigheden.
Naast concrete acties op het terrein stemmen de verschillende partners ook hun communicatie op elkaar af. Door de krachten te bundelen met transportfederaties en automobilistenverenigingen kunnen alle weggebruikers snel en correct geïnformeerd worden.
De partners van het WAP zijn: het Agentschap Wegen en Verkeer, de federale Wegpolitie, het KMI, De Lijn, het Vlaams Verkeerscentrum, de provinciebesturen van Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant, West-Vlaanderen, Vereniging Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), VAB, Touring, Transport en Logistiek Vlaanderen, Febetra en UPTR.
|