Een tijdelijke expo in de Sint-Annatunnel toonde in 2019 exclusieve archiefbeelden ter ere van de 50ste verjaardag van de Kennedytunnel. Ook de Scheldetunnel neemt met unieke beelden deel aan de expo. Want tijdens een reis doorheen de geschiedenis van de eerste Scheldetunnel mag ook een blik op het toekomstige Antwerpen niet ontbreken.
Op 31 mei 2019 was het precies een halve eeuw geleden dat de John F. Kennedytunnel in Antwerpen plechtig werd geopend door wijlen Zijne Majesteit Koning Boudewijn. Vijftig jaar nadat de eerste auto’s in de tunnel onder de Schelde doken, blikte AWV met een unieke tentoonstelling terug op de rijke geschiedenis van de Kennedytunnel. Tegelijkertijd keken we vooruit, want een derde Scheldekruising moet straks de Kennedytunnel ontlasten als drukste tunnel van Vlaanderen. Vanaf 30 mei was de Sint-Annatunnel het decor van een drie maanden durende expo die passanten meenam op een reis van de Kennedytunnel naar het Antwerpen van de toekomst waar de derde Scheldekruising de Antwerpse Ring rond zal maken. De expo was een initiatief van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en Lantis, de bouwheer van de Oosterweelverbinding.
Drukste tunnel van Vlaanderen
Sinds de opening van de Kennedytunnel in 1969 is de tunnel uitgegroeid tot de drukste tunnel van Vlaanderen. Per dag passeren er gemiddeld zo’n 160.000 voertuigen. De grote verkeerstoestroom maakt van de Kennedytunnel één van de meest verzadigde filelocaties. De nood aan extra Scheldekruisende capaciteit is dus hoog.
Met de Scheldetunnel zorgt Lantis, de bouwheer van de Oosterweelverbinding, voor een extra verbinding tussen linker- en rechteroever voor zowel weg- als fietsverkeer. De tunnel maakt deel uit van de Oosterweelverbinding die er, samen met een doorgedreven modal shift, voor moet zorgen dat de Antwerpse regio opnieuw een mobiele en leefbare regio wordt. De Scheldetunnel maakt op linkeroever de verbinding met de R1 op het knooppunt Sint-Anna West. Tussen Blokkersdijk en het Sint-Annabos duikt de tunnel onder de Schelde om op rechteroever boven te komen ter hoogte van het Noordkasteel. De voorbereiding voor de werken aan de 1,8 km lange Scheldetunnel zijn volop aan de gang.
Voor het zover is, vierde de Kennedytunnel feest. Met een unieke fototentoonstelling werd de bouw en de opening van de Kennedytunnel aan de hand van een tijdlijn in de kijker gezet. AWV deed daarvoor een beroep op verschillende archieven en bracht zo een zeldzame collectie aan beelden bijeen. Lantis bracht op haar beurt de Scheldetunnel in woord en beeld.
Weetjes en cijfers over de Kennedytunnel
- Genoemd naar John F. Kennedy, de 35ste president van de Verenigde Staten.
- De Kennedytunnel is 690m lang en bestaat uit 4 kokers:
- Twee kokers voor het autoverkeer. Het wegdek is in elke autokoker 12,25 meter breed (3 rijstroken), terwijl de afstand tussen de wanden telkens 14,25 meter is. Die twee kokers zijn elk 5 meter hoog, terwijl de maximaal toegelaten hoogte van voertuigen in de tunnel 4 meter bedraagt.
- Eén fietskoker centraal tussen de kokers voor gemotoriseerd vervoer.
- Eén koker langs de noordkant voor treinverkeer.
- De Kennedytunnel is verboden voor ADR-transport (gevaarlijke stoffen). ADR-verkeer moet via de Liefkenshoektunnel (R2) de Schelde kruisen.
- De Kennedytunnel is de drukste tunnel van Vlaanderen: in 2018 gemiddeld 80.000 voertuigen per dag per rijrichting, gemiddeld 160.000 voertuigen per dag in totaal.
- De Kennedytunnel wordt de klok rond bewaakt door het Vlaams Verkeerscentrum aan de hand van een 40-tal verkeerscamera’s. In de fietskoker zijn er ook nog eens 18 camera’s.
Je vindt alle info over de historie en de bouw van de Kennedytunnel terug op de pagina Springlevende geschiedenis of bekijk het fotoalbum.