Overslaan en naar de inhoud gaan

Ontwerp

Ontwerp

Hoe ziet het ontwerp eruit van Maldegem tot Den Hoorn?

schematische voorstelling ombouw N49 in Maldegem en Damme

Alle kruispunten met de N49 en rechtstreekse aansluitingen van woningen en bedrijven op de N49 verdwijnen. De snelweg N49 op- en afrijden kun je in de toekomst aan de N44 in Maldegem of aan het nieuwe op- en afrittencomplex dat gebouwd werd in Westkapelle. 
Om het lokaal verkeer tussen deze twee knopen vlot te laten verlopen, bouwen we een parallelweg langs de N49. Langs deze parallelweg komen vrijliggende fietspaden.

1 en 2. Op- en afrijden aan Aardenburgkalseide en de N44

Het knooppunt van de N49 met de N44 krijgt een extra lus om een keerbeweging mogelijk te maken. Dat is nodig omdat oprijden richting kust niet langer mogelijk zal zijn aan Aardenburgkalseide en Noordstraat.

schematische voorstelling van N49 in Maldegem

Het kruispunt met verkeerslichten aan Aardenburgkalseide/Noordstraat verdwijnt. In de plaats komt:

  • een tunnel onder de N49 voor de noord-zuidbeweging.
  • een oprit naar de N49 richting Antwerpen. Wie naar de kust wil, moet ook deze oprit nemen en de keerbeweging maken aan de N44.
  • een afrit van de N49 vanuit Antwerpen. Ook wie vanuit Knokke komt, moet eerst de keerbeweging aan de N44 maken en daarna de afrit nemen.
  • een aansluiting met de parallelweg langs de N49 die loopt tot Westkapelle.

3. Fietstunnel onder N49 aan Vakebuurtstraat en Butswervestraat

schematische weergave fietstunnel aan Vakebuurtstraat

Het kruispunt met verkeerslichten aan de Vakebuurtstraat en de Butswervestraat verdwijnt. Beide straten worden doodlopend aan de N49, behalve voor fietsers. Voor hen komt er een fietstunnel onder de N49. De N49 op- of afrijden zal hier niet langer mogelijk zijn.

4. Tunnel onder N49 aan Koning Albertlaan

schematische weergave tunnel aan K. Albertlaan

De aansluiting van de K. Albertlaan met de N49 verdwijnt. Ook de Passiedreef en de Vakebuurtstraat sluiten niet langer aan op de N49. In de plaats komt:

  • een tunnel onder de N49 in het verlengde van de K. Albertlaan. De noord-zuidbeweging blijft dus mogelijk. In de tunnel komt een veilig dubbelrichtingsfietspad. 
  • een rotonde ten noorden van de N49 (kant Bomberna) voor een vlotte uitwisseling tussen de K. Albertlaan en de nieuwe parallelweg.
  • een rotonde ten zuiden van de N49 die aansluit op de K. Albertlaan en op de nieuwe ventweg die naar de Passiedreef loopt.

5. Brug van parallelweg over Schipdonk- en Leopoldkanaal

schematische weergave brug van parallelweg over Schipdonk- en Leopoldkanaal

De brug van de N49 over het Schipdonk- en Leopoldkanaal wordt vernieuwd. Daarnaast komt een nieuwe brug voor de parallelweg. Onder beide bruggen komt langs beide zijden van de twee kanalen een nieuwe weg. De weg aan de zuidkant verbindt Zoetendale met de Brieversweg. De noordelijke trekweg is voor traag verkeer (fietsers en landbouwverkeer) bestemd.

6. Tunnel onder N49 verbindt Waterpolder en Hoornstraat

schematische weergave tunnel onder N49 verbindt Waterpolder en Hoornstraat

Waterpolder en de Hoornstraat sluiten niet langer aan op de N49. Wat komt in de plaats?

  • Een nieuwe weg met tunnel onder de N49 verbindt Waterpolder met de Hoornstraat.  
  • Aan de kant van De Hoorn zorgt een ventweg dat alle woningen die nu rechtstreeks via de N49 ontsluiten, een verbinding hebben met De Hoorn/Sint-Rita. 
  • Aan de kant van Middelburg zorgt een nieuwe rotonde voor een vlotte uitwisseling tussen de nieuwe parallelweg en de tunnel naar Waterpolder.