Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuw Hoppinpunt langs Deinsesteenweg in Drongen

Nieuw Hoppinpunt langs Deinsesteenweg in Drongen

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

N466

Wat en waarom?

Aanleg nieuw Hoppinpunt aan Deinsesteenweg

We leggen een nieuw Hoppinpunt aan langs de Deinsesteenweg (N466) in Drongen, ter hoogte van de rotonde ‘Pietje Pek’. De bushaltes ‘Drongen Rotonde’ krijgen in beide richtingen een verhoogd perron zodat iedereen vlot de bus kan op- en afstappen.

De bushalte richting Gent blijft op dezelfde locatie. De bushalte richting Deinze schuift 100 meter op, in de richting van Gent. Het fietspad achter de halte zal in de toekomst een voetpad zijn. Fietsers gebruiken na de werken de Koninginnelaan als fietspad.

Een Hoppinpunt is een vervoersknooppunt waar zoveel mogelijk vervoersmiddelen op dezelfde locatie aangeboden worden, zoals bijvoorbeeld bussen of deelfietsen. Het zijn de ideale knooppunten om van het ene op het andere vervoersmiddel over te stappen. Zo zal je bijvoorbeeld met de auto of fiets naar de bushalte rijden en na de busrit de laatste kilometer(s) afleggen met een fiets.

Timing en impact?

Doorgaand verkeer blijft mogelijk

De werken starten op maandag 28 oktober en duren volgens de huidige planning tot en met vrijdag 20 december.

  • Voetgangers richting Gent die de werfzone willen passeren volgen de omleiding via de Steenhuisdreef. Voetgangers op de Mariakerksesteenweg kunnen de rotonde te voet in tegenovergestelde richting nemen.
  • Fietsers op de Deinsesteenweg (N466) richting Deinze passeren de werfzone via de Koninginnelaan. Fietsers vanuit Drongen centrum richting Mariakerke en Vinderhoute rijden om via de Vierhekkensstraat en de Abdijmolenstraat. Fietsers steken de Deinsesteenweg (N466) over naar de Antoon Catriestraat om vervolgens via de fietsdoorsteek naar Boelnaar en Groenwandeling te gaan. Fietsers vanuit Drongen centrum richting Gent rijden om via de Vierhekkensstraat en Steenhuisdreef.
  • De werken hebben ook een invloed op de dienstregeling van De Lijn. Er komen tijdelijke bushaltes in de buurt van de werfzone. Plan uw route op delijn.be/routeplanner of check de affiches aan de bushaltes.
  • Het gemotoriseerd verkeer kan de werfzone passeren via één rijstrook in plaats van twee. De afslagstrook op de Deinsesteenweg (N466) naar de Koninginnelaan is tijdens de werken afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Bewoners op de Koninginnelaan kunnen hun woning bereiken via de aansluiting naar de rotonde.

Aansluitende werken stad Gent

Stad Gent voert aansluitend ook nog werken uit op de Koninginnelaan. Omdat fietsers na de werken via de Koninginnelaan rijden, werkt de stad aan een veilige fietsomgeving. De stad voert daarom nog markeringswerken uit nadat onze werken afgerond zijn. Meer info over de werken op de Koninginnelaan vindt u op de site van stad Gent: https://stad.gent/nl/mobiliteit-openbare-werken/nieuws-evenementen/enkelrichting-voor-gemotoriseerd-verkeer-de-koninginnelaan 

Er zal onvoldoende ruimte zijn langs de bushalte voor fietsers. Er is ook nieuwe infrastructuur nodig voor voetgangers die naar de oversteekplaatsen willen gaan. Daarnaast is er ook meer wacht- en afstapruimte nodig. Daarom zullen fietsers komende van Gent richting de rotonde in de toekomst via de Koninginnelaan (deel ten oosten van de Mariakerksesteenweg) rijden. Zo worden conflicten tussen fietsers en gebruikers van het openbaar vervoer vermeden.

Om dit te realiseren, moet de fietsveiligheid in de Koninginnelaan aangepakt worden. De Koninginnelaan wordt na de werken enkele richting voor gemotoriseerd verkeer, komende van de rotonde naar de Drongensesteenweg (N466). Hulpdiensten zullen wel altijd de dubbele richting kunnen gebruiken. Fietsers mogen wel in beide richtingen fietsen op de Koninginnelaan en krijgen hiervoor veilige fietspaden. Lokale fietsers naar de bedrijven rijden samen met het gemotoriseerd verkeer op de rijbaanloper, maar er komen fietsmarkeringen om hun aanwezigheid op de rijbaan te accentueren.

Deze verkeersmaatregel wordt aansluitend uitgevoerd bij de ingebruikname van de nieuwe bushaltes.