Overzicht project
Overzicht project
Komst nieuwe Hoogmolenbrug vraagt om aanpassing verkeersinfrastructuur
Het verplaatsen van de Hoogmolenbrug vraagt om bijkomende verkeersinfrastructuur langs beide kanten van het Albertkanaal. Aan de noordzijde (zijde Schoten) krijgt de brug een rechtstreekse aansluiting op de Metropoolstraat. Aan de zuidzijde schuift de Deurnesteenweg zo’n 200m op in de richting van Deurne om een nieuw kruispunt met de Merksemsebaan te vormen.
Stijgend belang Albertkanaal vraagt om capaciteitsverhogende oplossing
Deze werkzaamheden kaderen binnen de later geplande bouw van de nieuwe Hoogmolenbrug. In de voorbije decennia werd het Albertkanaal alsmaar belangrijk voor containervervoer. Met meer dan 40 miljoen ton vervoerde goederen op jaarbasis vormt het vandaag de dag de belangrijkste waterweg van Vlaanderen. De Vlaamse Waterweg nv investeert nu volop in het wegwerken van een aantal capaciteitsbeperkende knelpunten, waaronder de Hoogmolenbrug.
Concreet komt ruim 200 meter in de richting van Deurne een nieuwe Hoogmolenbrug met een vrije doorvaarhoogte van 9,10m. Hierdoor zullen in de toekomst schepen met tot wel 4 lagen containers onder de brug door kunnen varen. Naast de binnenvaart hebben ook weggebruikers baat bij dit project. Automobilisten genieten na afloop van de werken van een nieuwe verbinding met de Merksemsebaan en de Metropoolstraat. Fietsers krijgen een hoogwaardige verbinding tussen beide oevers met een doortrekking van het fietspad tot de schoolomgeving van Schoten.
Blijf op de hoogte
Voor meer informatie over de werkzaamheden met betrekking tot de Hoogmolenbrug surft u naar www.vlaamsewaterweg.be/hoogmolenbrug.