Mortsel, N1
20/1/2025
Door werken op het kruispunt N1/Molenstraat/Molenlei in Mortsel is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen op de N1 moeilijk tot onmogelijk van 6 januari tot begin april 2025. Verkeer blijft steeds mogelijk in beide rijrichtingen, de maximaal toegelaten breedte is 3 m.
Er wordt gewerkt in 3 deelfasen:
- fase 9A van 16 januari tot midden februari (werken aan kant Molenlei): verkeer richting Kontich en Mechelen via doorsteek door middenberm (niet geschikt voor grote lengtes);
- fase 9B van midden februari tot eind februari (werken aan middenberm): geen doorsteken;
- fase 9C van begin maart tot begin april (werken aan kant Molenstraat): verkeer richting Mortsel en Antwerpen via doorsteek door middenberm (niet geschikt voor grote lengtes)/
UV met breedte > 3 m of dat omwille van andere afmetingen niet doorheen de doorsteken kan rijden, moet een alternatieve reisweg gaan verkennen en hiervoor een nieuwe aanvraag indienen.
Meer informatie: Vernieuwing fietspaden langs Mechelsesteenweg en Boniverlei
Zoersel, N14
20/1/2025
Door werken aan de bushaltes en oversteekplaatsen op de N14 Rodendijk in Zoersel, ter hoogte van de P+R Zoersel, is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van 3 februari tot 7 maart 2025. Verkeer richting Zandhoven blijft mogelijk, maar gelieve rekening te houden met beperkte breedte naast de werfzone. Verkeer richting Zoersel en Malle moet een omleiding volgen.
De aangeduide omleiding via A21/E34 en N153 is ook toegelaten voor uitzonderlijke voertuigen met een maximale hoogte van 4,70 m en een maximale massa van 120 ton voor verkeer van Zandhoven richting Malle en een maximale massa van 90 ton voor verkeer van Malle richting Zandhoven (dat omwille van de breedte niet langs de werfzone kan passeren).
Overschrijdingsvoorwaarden voor de bruggen over A21/E34 (voor beide bruggen geldt: indien massa > 60 ton: max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug)
- brug N14 Zoersel (max. 90 ton): in de as van de rijstrook
- brug N153 Wechelderzande (max. 120 ton): volgens een as gelegen op 7 m van de leuning van de brug
UV met massa > 90 ton of > 120 ton is alleen toegelaten mits nazicht van de voertuigfiche en na eventueel bijkomend advies voor de brug(gen) over de autosnelweg in Zoersel resp. Wechelderzande. Dit kan enkel in een vergunning met reisweg.
Meer informatie: Vernieuwing bushaltes en fietspaden Rodendijk ter hoogte van P+R Zoersel
Antwerpen, R10 (Binnensingel)
20/1/2025
Door werken aan de riolering met een doorpersing onder de rijbaan is er hinder op de R10 Binnensingel in Antwerpen, ter hoogte van het Wolvenbergpark, van 6 januari tot 4 april 2025.
Voetpad, fietspad en parkeerstrook worden ingenomen voor de werken. Voetgangers en fietsers krijgen in beide rijrichtingen een corridor op de rechterrijstrook van de R10. In beide rijrichtingen is alleen de linkerrijstrook nog beschikbaar.
Gelieve rekening te houden met beperkte breedte (3,7 à 3,8 m) naast de fietscorridor. Voor de veiligheid van de fietsers en de voetgangers is het NIET toegelaten om tijdelijk de bakens/hekkens van de corridor te verplaatsen om meer doorgangsbreedte te creëren.
Indien de reisweg hierdoor niet mogelijk is, moet een nieuwe aanvraag met een aangepaste reisweg ingediend worden.
Kontich, N1 (UPDATE 20/1)
15/04/2024 (update: 20/1/2025)
Door wegenwerken op de N1 in Kontich, tussen kruispunt Antwerpsesteenweg en kruispunt Duffelsesteenweg, is de doorgang van uitzonderlijk voertuigen moeilijk tot onmogelijk van begin mei 2024 tot de zomer van 2025.
Nieuwe fase sinds 26 november 2024: op de N1 zijn 2 versmalde rijstroken beschikbaar, verkeer blijft in beide rijrichtingen mogelijk. Scheiding van de rijrichtingen is middels een markering. LET OP: omdat er geen uitwijkmogelijkheden zijn voor tegemoetkomend verkeer wordt overdag (tussen 6 en 21 u) de breedte beperkt tot max. 3 m. Bredere transporten moeten dan 's nachts rijden of een omleiding volgen (keuze van andere tak in het netwerk, of nieuwe aanvraag bij reiswegvergunning).
Meer informatie: Herinrichting Koningin Astridlaan
Antwerpen (haven), N101a (Oudendijkbrug) (UPDATE 14/1)
28/12/2024 (update: 14/01/2025)
Door een defect aan de Oudendijkbrug (brug over Berendrechtsluis aan de Scheldekant), gelegen in de N101a Oudedijkweg in de haven van Antwerpen, is de brug vanaf 28 december 2024 tot en met de geplande werken van 1 tot 21 april afgesloten voor alle verkeer.
UV kan de Berendrechtsluis passeren via de Berendrechtbrug (brug aan de dokkant, gelegen in de N101 Scheldelaan), als deze neerligt.
Gelieve rekening te houden met lange wachttijden.
Ravels, N12 (UPDATE 20/1)
10/7/2024 (update: 20/1/2025)
Door wegenwerken op het kruispunt N12 met N118 in Ravels is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk gedurende 6 weken vanaf 10 december 2024. Doorgang blijft mogelijk op 1 rijstrook naast de werfzone, geregeld met verkeerslichten. Gelieve rekening te houden met beperkte breedte naast de werfzone.
Alternatieve reisweg voor uitzonderlijke voertuigen van categorie 2, 3 en 4 met een maximale massa van 90 ton: vanaf noordoostelijke kruising R13/N12 - R13 (brug over kanaal Dessel-Turnhout-Schoten overschrijden volgens een as gelegen op 5,8 m van de leuning van de brug, voor massa > 60 ton: max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug in de eigen rijrichting, gelijktijdig verkeer in de andere rijrichting is wel toegelaten) - N119 Weelde-Statie - Merksplasseweg - Geeneinde - Koning Albertstraat tot N12 (geldig heen en terug).
Voor totale massa > 90 ton, kan er bijkomend advies gevraagd worden voor de kanaalbrug. Hiervoor is een nieuwe aanvraag met aangepaste reisweg vereist.
Meer informatie: Herinrichting kruispunt Turnhoutseweg met Gemeentelaan en Moleneinde
Boom, A12 (Rupeltunnel) (UPDATE 1/1/25)
8/7/2024 (update: 1/1/2025)
Door nachtelijke renovatiewerken in de Rupeltunnel, gelegen in de A12 te Boom, is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk, van 13 januari tot eind april 2025, telkens van 20 u tot 5 u, van maandagavond tot zaterdagochtend. De werken in de tunnelkoker richting Brussel zijn gedaan en tot 13 januari zijn er geen werken in de tunnel. Vanaf maandagavond 13 januari 2025 wordt er gewerkt in de tunnelkoker richting Antwerpen. Voor verkeer richting Brussel is er geen hinder in de eigen tunnelkoker. Al het verkeer richting Antwerpen volgt bovengronds een omleiding via de N177. Einde van de werken is voorzien tegen eind april 2025.
BELANGRIJK: De bovengrondse omleiding voor verkeer richting Antwerpen (via de N177) is enkel toegelaten voor UV met massa conform technisch reglement en voor UV met een maximale massa van 48 ton en een maximale aslast van 12 ton. UV met een massa > 48 ton en/of een aslast > 12 ton moet een nieuwe aanvraag indienen met aangepaste reisweg via de N177, zodat we een nazicht van de brug over Col. Silvertopstraat in Boom kunnen doen en desnoods advies vragen bij EBS. Gelieve rekening te houden met een mogelijk langere behandelingstermijn van uw aanvraag. Voor de reeds afgeleverde vergunningen, is dat nazicht nog niet gebeurd en is de omleiding via N177 niet toegelaten vanaf 13 januari 2025! Een nieuwe aanvraag is vereist.
Meer informatie: Vernieuwingswerken in Craeybeckxtunnel en Rupeltunnel
Antwerpen (haven), N101 (Zandvlietbrug) (UPDATE 14/1)
21/10/2024 (update: 14/1/2025)
UPDATE: Door de defecte Oudendijkbrug (gelegen over de Berendrechtsluis), zijn de geplande werken aan de Zandvlietbrug uitgesteld naar een latere datum. De werken aan de Zandvlietbrug kunnen niet tegelijkertijd plaatsvinden met de defecte Oudendijkbrug, die tot minstens 21 april 2025 blijft afgesloten voor alle verkeer. Een nieuwe datum voor de werken aan de Zandvlietbrug wordt later meegedeeld.
Vrachtverkeer en uitzonderlijk vervoer kan de Zandvlietsluis enkel nog passeren via de Frederik Hendrikbrug. Wanneer de Frederik Hendrikbrug openstaat (zodat scheepvaartverkeer de sluis kan in- of uitvaren) is er geen doorgang mogelijk en kunnen de wachttijden oplopen. Tussen 21.30 u en 22.30 u zal de Frederik Hendrikbrug steeds neerliggen. Tussen 2 schuttingen in de Zandvlietsluis wordt de Frederik Hendrikbrug minstens 20 minuten neergelegd. Als de Frederik Hendrikbrug neerligt, mag UV over de brug rijden.
Gewoon autoverkeer (max. 3,5 ton) kan altijd over de sluisdeur bij de Zandvlietbrug passeren. Om het gewone autoverkeer niet te hinderen door wachtende vrachtwagens zijn er plannen om ten zuiden van het sluizencomplex (net voorbij ingang Ineos) een wachtzone in te richten (zoals de wachtzone thv Total voor de werken aan de Boudewijnbrug). Gelieve te gaan verkennen of u met breed UV nog door of langs de wachtzone kunt passeren. Let ook op beperkte hoogte onder de tijdelijke portieken. Indien nodig mag het UV de wachtzone passeren in tegenzin van het normale verkeer via de normale doorsteken van de middenberm zo kort mogelijk voor (tussen kmp 12,1 en 12,0) en zo kort mogelijk voorbij de wachtzone (tussen kmp 11,4 en 11,3). Begeleidingsvoertuigen moeten via de linkerrijstrook (-3,5 ton) doorrijden om het verkeer richting complex R2 te kunnen stilleggen. LET OP: als het UV moet wachten omdat de Frederik Hendrikbrug openstaat, moet dit op een veilige plaats gebeuren, zonder hinder voor het overige verkeer.
Door de afsluiting van de Van Cauwelaertbrug voor zwaar UV is er voor zwaar UV met hoogte > 4,80 m geen omleiding mogelijk.
Door verschillende geplande werken in de Tijsmanstunnel is ook voor zwaar UV met een maximale hoogte van 4,80 m niet altijd een omleiding mogelijk.
De enige overblijvende reisweg is dan via Frederik Hendrikbrug, met mogelijk lange wachttijden tot gevolg. Gelieve hiermee rekening te houden in uw planning.
Overzicht van de verschillende werken in de haven van Antwerpen in de winter 2024-2025 met mogelijke alternatieve reiswegen: 20241126_Hinder_HavenAntwerpen_winter2024-2025_v1.pdf
Antwerpen (haven), N101b (Van Cauwelaertbrug) (UPDATE 10/12)
26/11/2024 (update: 10/12/2024)
Bij een recente bruginspectie van de Van Cauwelaertbrug, gelegen in de haven van Antwerpen, is vastgesteld dat de eerder nog niet vervangen wegdekpanelen in veel slechtere staat zijn dan tot nu toe bekend. Deze wegdekpanelen zullen dan ook vervangen worden. De productie en montage van de nieuwe wegdekpanelen loopt tot maart 2025. Tot einde herstelling wordt geen zwaar UV toegelaten op de Van Cauwelaertbrug. UV met massa conform technisch reglement mag wel over de brug blijven rijden.
Overzicht van de verschillende werken in de haven van Antwerpen in de winter 2024-2025 met mogelijke alternatieve reiswegen: 20241126_Hinder_HavenAntwerpen_winter2024-2025_v1.pdf
Indien deze omleidingen niet geschikt zijn voor uw transport, gelieve zelf een reisweg te gaan verkennen en een nieuwe aanvraag in te dienen.
De afsluiting van de Van Cauwelaertbrug heeft ook impact op de routes van en naar Zwarte Weg. De oostelijke toegang naar Zwarte Weg is door de lage spoorwegbrug toegelaten tot maximaal 4 m hoogte. De westelijke toegang naar de Zwarte Weg is door de scherpe bocht vanaf Kastelweg onmogelijk normaal in te rijden. Ofwel wordt het kruispunt voorbijgereden om vervolgens achterwaarts naar de Zwarte Weg te rijden, ofwel wordt verder gereden op de Kastelweg en Scheldelaan om op de Scheldelaan te gaan keren (ten laatste bij het kruispunt met de Polderdijkweg) om dan weer via Kastelweg de Zwarte Weg te kunnen inrijden. Bij vertrek vanaf Zwarte Weg kan er achterwaarts gereden worden tot op de Kastelweg om vervolgens voorwaarts op Kastelweg verder te rijden, ofwel wordt de Zwarte Weg voorwaarts uitgereden, via Kastelweg en Scheldelaan om op de Scheldelaan te gaan keren (ten laatste bij het kruispunt met de Polderdijkweg) om dan via Kastelweg in de juiste rijrichting de reisweg verder te zetten.
Antwerpen (Deurne), N120 (Bisschoppenhoflaan)
10/1/2025
Door nachtelijke asfalteringswerken op de N120 Bisschoppenhoflaan in Deurne (Antwerpen), op de rijbaan richting Wijnegem, tussen afrit Deurne en Ten Eekhovelei, is in de nacht van 27 op 28 februari 2025 alleen de linkerrijstrook is vrij. Gelieve hiermee rekening te houden in uw planning.
Op de rijbaan richting Antwerpen is er geen hinder.
Antwerpen, N120 (Schijnpoortweg)
10/1/2025
Door werken aan het viaduct van Merksem over de Schijnpoortweg in Antwerpen, is de N120 Schijnpoortweg onder het viaduct gedurende 2 weekends afgesloten voor alle verkeer. In het weekend van 7 tot 9 maart 2025 wordt de randbalk afgebroken. In het verlengde weekend van 11 tot 14 april 2025 wordt de 1e langsligger van het deel van het viaduct boven de Schijnpoortweg verwijderd.
De beweging van N120 Bisschoppenhoflaan naar N129 Schijnpoortweg blijft mogelijk in beide rijrichtingen, maar er is minder manoeuvreerruimte op het kruispunt. LET OP: voor de omleiding via Groenendaallaan is een aparte reisweg nodig, want niet al het verkeer dat via R10 en N1 van en naar de haven rijdt, kan zomaar via de N129 van en naar de haven rijden. Afrit Deurne van de R1 blijft open voor verkeer rechtdoor en rechtsaf. Oprit R1 is enkel bereikbaar vanaf R10 Noordersingel/Slachthuislaan. Gelieve hiermee rekening te houden in uw planning en de omgeving te vermijden tijdens de 2 weekends.
Antwerpen, R1
10/1/2025
Voor het verwijderen van de 1e langsligger van het deel van het viaduct van Merksem boven de Schijnpoortweg, zijn in het verlengde weekend van 11 tot 14 april op de R1 richting Nederland slechts 2 (van de 3) versmalde rijstroken beschikbaar. UV breder dan 6 m kan niet passeren. Gelieve hiermee rekening te houden in uw planning.
Antwerpen (haven), Oosterweelsteenweg
15/01/2025
Door de vernieuwing van de gelijkgrondse spooroverweg in de Oosterweelsteenweg bij het kruispunt met Vrieskaai, is de Oosterweelsteenweg voor alle verkeer afgesloten van 21 februari tot 2 maart 2025. Omleiding is mogelijk via Wilmarsdonksteenweg (voor massa > 60 ton: brug overschrijden in de as van de brug, max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug) en H. Fordlaan.
Antwerpen, N129 (Groenendaallaan) (UPDATE 10/1)
3/12/2024 (update: 10/1/2025 - aanpassing werkwijze en fasering item 3 en aanvulling uren item 5)
Door werken voor de Oosterweelverbinding ter hoogte van de N129 Groenendaallaan te Antwerpen, is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van begin januari tot eind mei 2025. Hierbij alvast een doorkijk naar de mogelijke hinder (** sommige datums zijn nog onder voorbehoud). Gelieve rekening te houden met beperkte breedte naast de werfzone. Gelieve met deze werken rekening te houden in uw planning.
- Ombuiging van de rijbaan richting haven voor de bouw van een pijler voor de bypass: hinder op de rijbaan richting haven: inname rechterrijstrook voor het maken van de aansluitingen van maandag 6 januari tot en met vrijdag 10 januari 2025, in de nacht van 10 op 11 januari zijn er nog belijningswerken. Beperkte breedte naast de werfzone. Op de rijbaan richting Deurne is er geen hinder.
- Werken van De Lijn op de tram- en busbaan op de middenberm: gedurende 2 opeenvolgende nachten in maart 2025, telkens van 22 u tot 4 u; naast het afsluiten van de tram- en busbaan is er ook nog hinder voor het wegverkeer:
- nacht van 10 op 11 maart 2025: ter hoogte van de uitrit van de R1: uitrit 1 "Merksem" van de R1 is gedeeltelijk afgesloten: linksaf richting haven is niet mogelijk, er kan alleen rechtsaf richting Deurne om dan aan het kruispunt met de Lambrechtshoekenlaan te keren. Deze manoeuvres zijn niet voor elk UV mogelijk.
- nacht van 11 op 12 maart 2025: ter hoogte van het kruispunt met de Lambrechtshoekenlaan: in beide rijrichtingen worden ook de linkse rijstroken (aangrenzend aan de tram- en busbaan) afgesloten. Beperkte breedte naast de werfzone.
- Plaatsen brugdek over fiets- en voetpad tijdens 2 nachten en 2 zaterdagen in maart (in plaats van in het weekend van 21 tot 24 maart 2025): fietsers en voetgangers worden omgeleid via de rechterrijstrook van de rijbaan richting haven. Alleen de linkerrijstrook blijft vrij voor wegverkeer. Beperkte breedte richting haven. Geen hinder op de rijbaan richting Deurne;
- nacht van 12 op 13 maart van 22 u tot 6 u
- nacht van 13 op 14 maart van 22 u tot 6 u
- zaterdag 15 maart van 7 tot 13 u
- zaterdag 22 maart van 7 tot 17 u;
- Inrijden werfbrug over Groenendaallaan: volledige afsluiting van de Groenendaallaan van vrijdagavond 28 maart om 22 u tot zondagmiddag 30 maart om 13 u. Ook uitrit "Merksem" van de R1 is afgesloten voor het verkeer omdat het uiteinde van de werfbrug over de uitrit heen scheert tijdens de manoeuvres. Oprit R1 "Merksem" blijft open voor verkeer komende van de Noorderlaan.
- Verwijderen bekisting boven fietspad: in de nacht van 17 op 18 april 2025 (van 22 tot 6 u): fietsers en voetgangers worden omgeleid via de rechterrijstrook van de rijbaan richting haven. Alleen de linkerrijstrook blijft vrij voor wegverkeer. Beperkte breedte richting haven. Geen hinder op de rijbaan richting Deurne.
- Plaatsen van de liggers voor de bypass over de rijbaan richting haven: in het weekend van 25 tot 28 april 2025 (reserveweekend 9 tot 12 mei): rijbaan richting haven is voor alle verkeer afgesloten. De impact op de uitrit "Merksem" van de R1 wordt nog verder onderzocht.
- ** Plaatsen van de liggers voor de bypass over de rijbaan richting Deurne: in het weekend van 16 tot 19 mei 2025 (reserveweekend 6 tot 9 juni): rijbaan richting Deurne is voor alle verkeer afgesloten.
Antwerpen, Merantistraat (UPDATE 12/12)
3/12/2024 (update: 12/12/2024)
Door de plaatsing van een voetgangersbrug is de Merantistraat in Antwerpen voor alle verkeer afgesloten tijdens de nacht van 22 op 23 januari 2025, van 20 u tot 5 u. Gelieve hiermee rekening te houden in uw planning.
Antwerpen (haven), Noordkasteelbruggen (UPDATE 10/12)
9/9/2024 (update: 10/12/2024)
Door werken aan de Noordkasteelbruggen, gelegen in de Oosterweelsteenweg in de haven van Antwerpen, zijn de beide bruggen afgesloten voor alle verkeer tijdens 2 weekends in februari en maart 2025. De geplande werken in de weekends in december 2024 en januari 2025 worden verschoven naar de nieuwe datums in februari en maart 2025.
- van zaterdag 8 februari om 6 u tot zondag 9 februari om 23.30 u (reserveweekend: 15 en 16 februari)
- van zaterdag 8 maart om 6 u tot zondag 9 maart om 23 u
Gelieve hiermee rekening te houden in uw planning.
Antwerpen (Wilrijk), A1/E19 (Craeybeckxtunnel) (UPDATE 10/1)
8/7/2024 (update: 10/1/2025)
Door nachtelijke renovatiewerken in de Craeybeckxtunnel (gelegen in A1/E19 te Wilrijk (Antwerpen)), is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen moeilijk van 18 augustus 2024 tot juli 2025. De werken worden 's nachts uitgevoerd, van zondagavond tot vrijdagochtend, telkens van 20 u tot 5 u. De lokale omleiding in Wilrijk is niet voor alle UV mogelijk eveneens omwille van breedtebeperkingen. Gebruikers met een vergunning "Netwerk autosnelwegen" dienen gebruik te maken van andere takken in het netwerk autosnelwegen. Gebruikers met een reiswegvergunning moeten een nieuwe aanvraag indienen met aangepaste reisweg, na verkenning ter plaatse.
De werken in de tunnelkoker richting Antwerpen zijn gedaan. Vanaf zondagavond 19 januari tot juli 2025 wordt er gewerkt in de tunnelkoker richting Brussel. In de tunnelkoker richting Antwerpen is er dan geen hinder meer.
Omleiding voor verkeer vanaf R1 (noord): vanaf R1 - A12 (Bevrijdingstunnel) - A12 Wilrijk (viaduct van Wilrijk) - A12 Boom (Rupeltunnel: geen hinder in tunnelkoker richting Brussel) - A12 Strombeek-Bever - R0 richting Groot-Bijgaarden OF R0 Machelen (LET OP: werken op viaduct van Vilvoorde: verkeer +3,5 ton moet het viaduct in de rechterrijstrook overschrijden; uitwijken naar de middenrijstrook omwille van de breedte is niet toegelaten; totaal verbod voor +3,5 ton tussen vrijdag 23 u en maandag 4 u). De omleiding is enkel geldig heen.
Omleiding voor verkeer vanaf R1 (vanuit Kennedytunnel): vanaf R1 - uitrit 5a - A112 (Jan De Vostunnel) - A12 Wilrijk (viaduct van Wilrijk) - A12 Boom (Rupeltunnel: geen hinder in tunnelkoker richting Brussel) - A12 Strombeek-Bever - R0 richting Groot-Bijgaarden OF R0 Machelen (LET OP: werken op viaduct van Vilvoorde: verkeer +3,5 ton moet het viaduct in de rechterrijstrook overschrijden; uitwijken naar de middenrijstrook omwille van de breedte is niet toegelaten; totaal verbod voor +3,5 ton tussen vrijdag 23 u en maandag 4 u).
Voor andere omleidingen moet een nieuwe aanvraag op reisweg ingediend worden.
Meer informatie: Vernieuwingswerken in Craeybeckxtunnel en Rupeltunnel
Antwerpen, E313 > R1 noord
3/12/2024
Sinds het verplaatsen van de lus van de A13/E313 naar de R1 noord in Antwerpen, is er minder breedte beschikbaar in deze aansluiting. Gelieve hiermee rekening te houden bij het verkennen van uw reisweg en het voorstellen van een reisweg in een nieuwe vergunningsaanvraag.
Retie, R18
6/11/2024
Door nutswerken op de R18 in Retie tussen rotonde met N18 (noord) en kruispunt met N18 (zuid) is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van 4 november 2024 tot eind juni 2025. Op de R18 wordt enkelrichtingsverkeer ingesteld van noord naar zuid, met een breedtebeperking tot 3,50 m breedte. UV in tegenzin van het verkeer wordt niet toegelaten op de R18. Op de reisweg doorheen het centrum van Retie geldt een massabeperking tot 5 ton. Vanaf de zomer van 2025 starten dan de eigenlijke herinrichtingswerken van de R18 als ringweg van Retie. Meer info daarover volgt later.
Bijkomend wordt van 12 tot 25 november 2024 de N18 volledig afgesloten aan de noordzijde van de rotonde met de R18. Daarvoor is geen lokale omleiding mogelijk.
Uitzonderlijk vervoer kan niet meer via R18 rijden en moet een omleiding volgen. Ook de reisweg via N123 vanuit Kasterlee tot de R18 is niet meer mogelijk.
Vanaf N118 moet richting Geel gereden worden om dan via Katersberg, N19 en R14 aan te sluiten op de N19g. LET OP: voor deze reisweg is bijkomend advies vereist voor de brug in N118 over het kanaal Herentals-Bocholt.
Vanaf N18 moet richting Mol gereden worden om dan via Achterbos - Zelm - Feynend - Milostraat - Bronstraat - Hofstede - Martelarenstraat - N103 Markt - N18 Moldersedijk naar de N71 te rijden. LET OP: de aangeduide omleiding via N103 en N110a Borgerhoutsendijk is niet toegelaten voor zwaar UV wegens de slechte staat van de duiker Molse Neet in de verbinding met de N71.
Gebruikers met een netwerk- of reiswegvergunning met reisweg via R18 naar en van Dessel en het gebied ten zuiden van Retie, moeten een nieuwe vergunning op reisweg aanvragen, zodat de nodige adviezen kunnen worden aangevraagd. Gelieve hiervoor de nodige tijd voor te voorzien, bij adviesaanvraag komen er nl. 10 werkdagen bij de behandelingstermijn van uw aanvraag (bovenop de standaard 5 werkdagen).
Meer informatie: Herinrichting ring rond Retie voor betere doorstroming
Antwerpen, N101 (@ Total) (UPDATE 26/11)
20/10/2023 (update: 26/11/2024)
Door de werken aan de Boudewijnbrug is de Meestoofbrug de enige brug om met vrachtverkeer (+3,5 ton) de Boudewijnsluis te kunnen passeren. Als de Meestoofbrug open staat voor het scheepvaartverkeer, kan vrachtverkeer de Boudewijnsluis niet passeren. Auto’s en lichte vracht (max. 3,5 ton) en fietsers kunnen de sluis dan passeren via de sluisdeur.
Daarom werd er voor het (gewone) vrachtverkeer een wachtzone gemaakt op de rechterrijstrook van de Scheldelaan richting noord t.h.v. Total. Gewoon verkeer (max. 3,5 ton) en Lijnbussen kunnen over de linkerrijstrook de wachtzone voorbij rijden. Door een lage barrier tussen de linker- en rechterrijstrook is er geen doorgang voor breed UV richting noord. Breed UV kan de wachtzone in tegenzin van het verkeer voorbijrijden via een doorsteek door de middenberm aan kmp 21,2 tot de doorsteek net voorbij de wachtrij aan kmp 20,5.
Ter info: bij geopende Van Cauwelaertbrug en/of Meestoofbrug zal UV altijd moeten wachten tot de bruggen weer beschikbaar zijn voor het wegverkeer. De bruggen aan de dokkant (respectievelijk Kruisschansbrug en Boudewijnbrug) zijn niet geschikt voor zwaar UV.
UPDATE: Overzicht van de verschillende werken in de haven van Antwerpen in de winter 2024-2025 met mogelijke alternatieve reiswegen: 20241126_Hinder_HavenAntwerpen_winter2024-2025_v1.pdf
Mol, Keirlandse Zillen/Nijverheidsweg
14/10/2024
Door een volledige heraanleg is het kruispunt Keirlandse Zillen/Nijverheidsweg voor alle verkeer afgesloten vanaf de tweede helft van oktober 2024. De werken zullen enkele maanden in beslag nemen. Gelieve hiermee rekening te houden bij uw nieuwe aanvraag. Gebruikers met een bestaande vergunning met reisweg via dit kruispunt moeten een volledig nieuwe aanvraag indienen, waarbij het kruispunt wordt vermeden.
Hoboken (Antwerpen), Schroeilaan
30/8/2024
Door de vernieuwing van de stationsomgeving in Hoboken, waaronder ook een deel van de Schroeilaan in Hoboken, is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk van 19 augustus 2024 tot en met 10 januari 2025.
Tijdens fase 1 (van 19 augustus tot en met 2 september) en fase 2 (van 2 tot en met 23 september) wordt er gewerkt aan de rijbaan richting industriezone (kant natuurgebied). In fase 1 kan het verkeer beurtelings passeren met verkeerslichten, in fase 2 in verkeer in beide rijrichtingen mogelijk. Gelieve rekening te houden met beperkte breedte naast de werfzone.
Tijdens fase 3 (van 23 september tot en met 16 december) en fase 4 (van 16 december 2024 tot en met 10 januari 2025) wordt er gewerkt aan de rijbaan richting stad (kant spoorlijn). In fase 3 blijft verkeer in beide rijrichtingen mogelijk, in fase 4 kan het verkeer beurtelings passeren met verkeerslichten. Gelieve rekening te houden met beperkte breedte naast de werfzone.
Meer informatie: Slim naar Antwerpen - Heraanleg Schroeilaan en Antwerpen Morgen - Nieuwe omgeving station Hoboken-Polder
Werken op de Rijksweg/Kruisstraat (N60b)
Het wegdek op de Rijksweg en Kruisstraat (N60b) in Ronse is aan vernieuwing toe. Vanaf de Rijksweg huisnummer 108 tot aan de zijstraat Fiertelmeers wordt de oude rijweg vervangen door nieuw asfalt. De werken starten op maandag 12 augustus en duren volgens de huidige planning tot en met maandag 26 augustus 2024.
De Ommegangstraat (N425) en de Zandstraat (N425)zijn afgesloten voor alle verkeer ter hoogte van de Kruisstraat (N60b).
Uitzonderlijk vervoer tot cat. 2 : volgt de omleiding N60 / Leuze/N7/Ath/ nouvelle N56/ Lessines N57/N42 Geraardsbergen
MERCHTEM N211 (VB)
MERCHTEM
N211 > We maken de rijweg smaller en nemen de parkeerplaatsen op de weg in, zodat in beide richtingen 30 centimeter extra vrijkomt voor veilige fietspaden van 1,50 meter breed. Om het comfort te verhogen, leggen we het nieuwe fietspad aan in asfalt.
Timing: februari 2025.
GRIMBERGEN/MEISE N277 (VB)
Timing: Volgens de huidige planning starten de werken half februari 2025 en eindigen ze eind maart 2025.
Inname: Tijdens de werken is het kruispunt volledig afgesloten. Geen doorgang UV mogelijk
Merksem (Antwerpen), N115
23/8/2024
Door een volledige heraanleg is de N115 Oude Barreellei in Merksem (Antwerpen) voor alle verkeer afgesloten van 16 september 2024 tot augustus 2025. De lokale omleiding is niet geschikt voor UV.
Alternatieve reisweg voor uitzonderlijke voertuigen van categorie 2, 3 en 4 met een maximale massa van 120 ton:
- N1 Bredabaan - N1 Wuustwezel - N144 Hoogstraten (brug over A1/E19 overschrijden in de as van de rechterrijstrook, voor massa > 60 ton: max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug) - Hinnenboomstraat OF N144 Hoogstraten - N14 Hoogstraten - N115 Brecht - N115 Schoten (geldig heen en terug).
- N1 Bredabaan - N130 Deurne (brug over Albertkanaal overschrijden in de as van de rijstrook, voor massa > 90 ton: brug overschrijden in de as van de brug, max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug) - N120 Wijnegem - N12 Wijnegem (brug over Albertkanaal overschrijden in de linkerrijstrook, voor massa > 90 ton: max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug) - N12 Oostmalle - N153 Brecht (brug over kanaal Dessel-Turnhout-Schoten overschrijden in de as van de brug) - N115 Schoten.
Meer informatie: Aquafin - RI3M054 - Rio-link Merksem: SP Oudebarreellei en Stad Antwerpen - Heraanleg Oudebareellei
HERENT (VB) N26
N26 verhoogde bushaltes in beide richtingen:
Timing: Volgens de huidige planning starten de werken op 31 januari 2025. De werken zouden klaar moeten zijn op 15 maart 2025.
Inname: Vanaf dan wordt er in twee fasen gewerkt, drie weken per rijrichting.
Beveren (Kallo), R2 (Beverentunnel) (UPDATE 22/7)
12/04/2024 (UPDATE: 22/7/2024)
Op 15 juli 2024 start de totaalrenovatie van de Beverentunnel, gelegen in de R2 te Kallo (Beveren) tussen A11/E34 en de Liefkenshoektunnel. Vanaf zondagavond 14 juli omstreeks 21 u wordt de tunnel voor 1 jaar afgesloten voor verkeer richting E34. Er geldt een bovengrondse omleiding via Ploegweg - Ketenislaan langs het sluizencomplex van Kallo (via Melselebrug of Farnesebrug, afhankelijk van welke brug beschikbaar is) - Steenlandlaan, om zo via het complex 10 "Waaslandhaven-Zuid" de R2 te vervoegen. Deze bovengrondse omleidingsweg wordt ingericht op 2 rijstroken breed met enkelrichtingsverkeer richting E34 en zal worden uitgerust als een autosnelweg, met infoborden en camera's.
Hoofdwerken
Vanaf de start van de hoofdwerken rijdt alle UV op de R2 richting E34 via de bovengrondse omleiding. Enkele aandachtspunten:
- Omwille van de beperkte breedte van de tijdelijke afrit net voorbij de brug van Sint-Antoniusweg neemt breed UV best de normale uitrit 11 "Waaslandhaven-Noord" om via Ploegweg over het kruispunt met Sint-Antoniusweg de omleidingsroute op te rijden.
- Omwille van de beperkte breedte op de Steenlandlaan (vanaf de Ploegweg over de ex-rotonde naar links) ter hoogte van de spooroverweg (door het spoorsein op de middenberm) kan breed UV niet langs de Farnesebrug over de Kallosluis rijden. Breed UV kan dan tijdelijk rechtdoor rijden richting Melselebrug en op de rijbaan voor de Melselebrug wachten tot die weer beschikbaar is voor het wegverkeer. LET OP: er mag niet geparkeerd worden op de treinsporen.
- Overdag (tussen 5.30 u en 19 u) volgen de treinen een omleiding om het wegverkeer op de bruggen over de Kallosluis en op verschillende kruisingen met de bovengrondse omleidingsroute niet te hinderen, maar 's nachts (meerbepaald tussen 19 u en 5.30 u) rijden de treinen wel weer over de Melselebrug en Farnesebrug en zijn de overwegen aan Ploegweg, Oudedijk en Steenlandlaan (noord en zuid) wel in dienst. Tijdens het weekend zijn er geen beperkingen voor het spoorverkeer.
LET OP: spoorverkeer heeft absolute voorrang en mag niet gehinderd worden. Gelieve rekening te houden met (lange) wachttijden omwille van kruisend treinverkeer. - Uitrit 10 van de R2 (komende uit de Beverentunnel) is afgesloten. De omleidingsweg zal met een vloeiende beweging rechtstreeks aansluiten op de R2 ter hoogte van complex 10 "Waaslandhaven-Zuid". Er is wel een uitrit naar de rotonde Kruipin, maar deze is bedoeld voor de gewoon verkeer en is mogelijk niet geschikt voor UV. UV dat deze uitrit niet kan nemen, moet volgende omleiding volgen: vanaf de omleidingsweg de R2 oprijden richting E34 - A11 Vrasene (uitrit 10) - N451 - Schoorhavenweg - Hoogschoorweg - Hazopweg - Steenlandlaan tot rotonde Kruipin OF Land van Waaslaan - Kruipin (of eerder aftakken naar een bestemming in het zuidelijke havengebied).
- Oprit 10 van de R2 richting E34 blijft tijdens de hoofdwerken open en zal invoegen op de omleidingsweg, alvorens in te voegen op de R2.
- Oprit 10 van de R2 richting Nederland blijft tijdens de hoofdwerken open.
UV met hoogte > 4,80 richting Antwerpen/Nederland
UV richting Nederland met een maximale hoogte van 4,80 m kan langs de R2 door de Beverentunnel blijven rijden, in het eerste halfjaar door de tunnelkoker richting Nederland, vanaf midden januari 2025 door de tunnelkoker richting Gent. UV richting Nederland met hoogte > 4,80 m, dat normaal de bovengrondse omleiding via Steenlandlaan, de bruggen over Kallosluis en Oudedijk volgt, kan vanaf vrijdagavond 5 juli deze omleiding niet meer volgen, omdat de bovengrondse omleidingsweg op twee rijstroken gedurende 1 jaar permanent voor enkelrichtingsverkeer wordt ingericht. De nog geldige vergunningen met reisweg via het tracé van de bovengrondse omleidingsweg richting Liefkenshoektunnel zijn vanaf vrijdagavond 5 juli niet meer geldig voor deze passage (de rest van de reisweg blijft wel toegelaten tot einde geldigheidsperiode).
Wie toch met UV met hoogte > 4,80 m richting Antwerpen/Nederland wenst te rijden, dient een volledig nieuwe aanvraag in te dienen, zodat de modaliteiten kunnen bijgevoegd worden. In het kort komt het erop neer dat UV in tegenzin van het normale verkeer op de bovengrondse omleidingsweg wordt toegelaten om gedurende 1 nacht per week (zijnde de nacht van donderdag op vrijdag), in de verkeersluwe uren van de nacht (zijnde tussen 1 u en 4 u), maximaal 1 keer de "oversteek" te maken. Gezien de vele zijstraten die op de omleidingsweg aansluiten, zijn er minstens 11 begeleidingsvoertuigen nodig om dit veilig te laten verlopen. De Scheepvaartpolitie Antwerpen vraagt om contact op te nemen om te kunnen afstemmen met de sluisplanning en Infrabel, zodat de "oversteek" in één vlotte beweging kan gefaciliteerd worden. Zij kunnen eventueel ook bijstand leveren bij de afsluiting van de Ploegweg. De details worden meegedeeld bij afgifte van de nieuwe vergunning.
Meer info
Meer gedetailleerde informatie (uitleg, hinder, kaarten, updates): AWV - Totaalrenovatie Beverentunnel
N49 Damme
Door wegenwerken wordt de doorgang voor uitzonderlijk vervoer
bemoeilijkt. In de richting Antwerpen kan gebruik gemaakt worden van 1
rijstrook (breedte transport 4 meter). In de richting Knokke kan gebruik
gemaakt worden van eveneens 1 rijstrook van 4 meter..
Transporten breder dan de aangegeven waarden hebben geen doorgang
Deze opstelling loopt zeker tot het bouwverlof 2024.
Lummen-Hasselt, E313
Afgelopen zomer zijn de werken aan de nieuwste spitsstrook op de E313 tussen Lummen en Hasselt-West afgerond. In week 5 en week 7 wordt de E313 richting Luik enkele nachten afgesloten voor de plaatsing van de RSS-portieken.
Concreet vinden er zowel tijdens week 5 als week 7 telkens vier nachtelijke afsluitingen plaats tussen 22:00 uur en 05:00 uur:
• Maandag 27/1
• Dinsdag 28/1
• Woensdag 29/1
• Donderdag 30/1
• Maandag 10/2
• Dinsdag 11/2
• Woensdag 12/2
• Donderdag 13/2
Naast bovenstaande innames wordt er doorheen de nacht mogelijk ook 1 rijstrook ingenomen op de E313 richting Antwerpen. De exacte timing hiervan is niet gekend, gezien deze inname afhankelijk is van de vooruitgang van de werken.
VILVOORDE (VB) E19
Herstelling geluidsmuur langs E19 richting Brussel
Timing: Vanaf maandag 7 april tem woensdag 16 april 2025
Inname: De aannemer werkt daarom met vaste signalisatie en overdag en neemt een rijstrook en de pechstrook in op de snelweg. Er blijven dan nog twee rijstroken open richting Brussel.
BERTEM GEEN ZWAAR UV in brug N3 over E40 TOEGELATEN (VB) (updated)
Opgelet: Vanwege de slechte staat van de cantilevers wordt ZWAAR uitzonderlijk vervoer niet toegelaten over deze brug. Enkel regulier massaconform vervoer is toegelaten over deze brug.
Wegen en Verkeer kan de brug niet vervangen zonder de Tervuursesteenweg (N3) af te sluiten. De steenweg zal gedurende een aanzienlijke periode afgesloten worden, maar we weten nog niet precies hoe lang en ook niet wanneer. Zodra daar meer duidelijkheid over bestaat, zullen we daar breed over communiceren.
ASSE & AFFLIGEM (VB), GENTSESTEENWEG
Herinrichting N9 Gentsesteenweg
Asse
Timing? Vanaf maandag 6 januari tot maandag 3 februari 2025
Het Agentschap Wegen en Verkeer plant onderhoudswerken op de Gentsesteenweg (N9) in Asse-Terheide ter hoogte van de kerk aan het kruispunt met de Kapellestraat en de Assestraat.
Gemotoriseerd verkeer
- Verkeer blijft mogelijk in beide richtingen. Er komen tijdelijke verkeerslichten zodat het verkeer beurtelings voorbij de werken kan rijden.
- De verkeerslichten worden ingesteld op verschillende tijden om de doorstroming te optimaliseren, afhankelijk van de verkeersdrukte.
Affligem
De Brusselbaan (N9) blijft open voor het verkeer. Tijdens de werken is inname van de rijstrook richting Aalst nodig. Timing midden januari 2025
- Gemotoriseerd verkeer gebruikt de afslagstrook naar links ook om rechtdoor te rijden. De gewestweg en het kruispunt blijven op die manier open voor verkeer.
SINT-PIETERS-LEEUW (VB) N6 Bergensesteenweg
Op maandag 21 augustus start de aanleg van een nieuwe verbindingsweg langs Shopping Pajot (fase X). De werken duren volgens de huidige planning 2 à 3 maanden en veroorzaken geen hinder voor het verkeer op het openbaar domein. Lees meer over deze werken op het tabblad 'Timing en fasering'.
Kruispunt Afrikalaan met Vliegtuiglaan (N424) afgesloten vanaf 14 oktober
Op maandag 14 oktober start fase 2 van de werken van het Agentschap Wegen en Verkeer op het kruispunt van de Vliegtuiglaan met de Afrikalaan (N424) in Gent. Vanaf dan is de verbinding tussen de Vliegtuiglaan en de Afrikalaan onderbroken. Fietsers en gemotoriseerd verkeer volgen daarom een omleiding. Deze tweede fase duurt nog tot midden november, als alles vlot verloopt.
Aanpassingen op kruispunt Vliegtuiglaan met Afrikalaan
Op 10 september begon een aannemer in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer met aanpassingen op het kruispunt van de Vliegtuiglaan met de Afrikalaan. Zo werd er al een extra afslagstrook aangelegd op de middenberm van de Vliegtuiglaan richting Gent, tussen de Zuiddokweg en de Afrikalaan.
Fase 2 vanaf 14 oktober
Op maandag 14 oktober schuiven de werken door naar fase 2. Dan werkt de aannemer op de Vliegtuiglaan in de richting van Zelzate. De afslagstrook vanuit de Muide richting de Afrikalaan wordt aangelegd, en op de Afrikalaan worden de fietspaden verbreed. Als alles vlot verloopt, duurt fase 2 tot midden november 2024.
A19/R8 Kortrijk - Wevelgem
Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/herinrichting-complex-a19-r8
N285 vanaf Asse nieuwstraat tot Ternat
Door plaatsing van de toplaag is er geen UV mogelijk in de nacht van 23/11 op 24/11 (19u tot 6u). Omleiding is geschikt voor UV. Gelieve uw transport uit te stellen naar latere datum.
Heist-op-den-Berg, N10 (UPDATE 10/7)
16/2/2024 (UPDATE: 10/7/2024)
Door wegenwerken op het kruispunt van de N10 met Schrieksesteenweg en Pijpelstraat te Heist-op-den-Berg, is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk van 26 februari tot en met juni 2025.
De voorbereidende en nutswerken duren nog tot eind augustus 2024. Verkeer blijft mogelijk in beide richtingen, maar dat wordt geregeld d.m.v. tijdelijke verkeerslichten. Gelieve rekening te houden met een eventuele breedtebeperking.
UPDATE:
Vanaf 9 september starten dan de hoofdwerken. Verkeer richting Lier blijft mogelijk op 1 rijstrook. Gelieve rekening te houden met beperkte breedte naast de werfzone. Verkeer richting Aarschot moet een omleiding volgen. De lokale omleiding is niet toegelaten voor UV. Omleiding voor UV kan bijvoorbeeld via N15 - N19 - R25 tot kruising met N10 in Aarschot. Gelieve grondig te gaan verkennen (de N10 is gewoon rechtdoor, maar de N15 is bochtig en passeert langs 3 rotondes) en een nieuwe aanvraag in te dienen met de verkende reisweg. Deze omleiding is ook geldig in de andere rijrichting voor breed UV richting Lier, dat niet naast de werfzone kan passeren, mits hoogtebeperking tot 5 m onder de brug van R25 in Aarschot.
Meer informatie: Kruispunt Liersesteenweg met Schrieksesteenweg en Pijpelstraat in Heist-op-den-Berg wordt rotonde
N325 Middelkerke
Door wegenwerken is de N325 te Middelkerke volledig afgesloten (in beide richtingen).
Passage door de werken is (momenteel) verboden voor UV.
Plaatselijke omleidingen zijn (momenteel) niet geschikt voor UV.
Voor alternatieve reiswegen UV, zie netwerken klasse 90 en 120.
Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/voorbereidende-werken-spermaliestraat
E34 -N49 - Kaprijke
Door wegenwerken te Kaprijke vanaf 4 december 2023 wordt de doorgang voor uitzonderlijk vervoer bemoeilijkt. In de richting Antwerpen kan gebruik gemaakt worden van rechterrijstrook (lading kan deels over de pechstrook). In de richting Brugge kan gebruik gemaakt worden van 2 rijstroken (in- en uit de werken via chicane. Dit levert volgende beperkingen op. Verkeer mogelijk tot cat 3 in beide richtingen. Transporten langer dan 35 m of breder dan 5 m hebben geen doorgang tenzij vooraf goedkeuring van werfleider gegeven wordt. De einddatum van de werken wordt later meegedeeld.
WERKEN KNOOPPUNT E40/E17 ZWIJNAARDE BINNENKORT VAN START - ERNSTIGE HINDER VANAF 3 APRIL
ZWIJNAARDE
Vanaf 3 april start het Agentschap Wegen en Verkeer met de grondige renovatie van het snelwegknooppunt in Zwijnaarde. Tijdens de renovatiewerken gaan verschillende takken van het knooppunt dicht. De werken die dit jaar worden uitgevoerd gebeuren in twee grote fasen die duren tot eind november. Het Agentschap Wegen en Verkeer waarschuwt voor ernstige hinder tijdens de werken en raadt weggebruikers aan zich goed te informeren voor hun vertrek en eventueel alternatieve reiswegen te kiezen.
Voorbereidingen week 27 maart zorgen voor beperkte hinder
De werken verlopen in twee grote fasen voorafgegaan door voorbereidende werken in de week van 27 maart. In die week verbetert de aannemer de pechstrook zodat het verkeer tijdens de werken langs de werfzone kan rijden. Het verkeer van de E17 naar de E40 richting Oostende zal slechts over één rijstrook kunnen rijden langs de werfzone. Normaal gezien blijft de hinder in die week beperkt tot één nacht.
Vanaf 3 april start ernstige hinder
Vanaf 3 april tot eind augustus werkt de aannemer op de afrit van de E40 komende van Brussel naar de E17 richting Kortrijk en op de afrit van de E17 komende uit de richting van Antwerpen naar de E40 richting Brussel.
Er zijn verschillende omleidingen van kracht:
- De afrit komende van de E17 uit de richting Antwerpen naar de E40 richting Brussel is dicht: Het verkeer dat van Gent of uit de richting van Antwerpen komt en richting Brussel wil, wordt omgeleid via het complex in Destelbergen naar de R4.
- De afrit komende van de E40 uit Brussel richting E17 Kortrijk is dicht. Verkeer wordt eerder al afgeleid via complex Merelbeke en via Destelbergen of kan doorrijden via de E40 en keren aan de B402 en zo afrijden richting Kortrijk.
Werken aan de onderzijde van de bruggen
Bij alle bruggen wordt ook telkens een beschermende coating langs de onderzijde van de bruggen vernieuwd en worden betonherstellingen uitgevoerd. Deze herstellings- en coatingwerken aan de onderzijde van de bruggen met hinder voor het verkeer op de E40 en R4 gebeuren ‘s nachts. De juiste data en uren worden nog gecommuniceerd.
Informeren en alternatieven
De werken op één van de drukste snelwegknooppunten van het land zullen ongetwijfeld ernstige hinder veroorzaken. Ze zijn echter nodig om het knooppunt veilig te houden. Het Agentschap Wegen en Verkeer vraagt weggebruikers zich dan ook goed te informeren voordat ze de weg op gaan en indien mogelijk te kiezen voor alternatieve reiswegen of rekening te houden met langere reistijden.
Veilige werf
Voor de veiligheid van de weggebruikers en de arbeiders op de werf zal er een snelheidsbeperking van 50 km/u ingevoerd worden ter hoogte van de werfzone. Er zal gecontroleerd worden op de naleving van de snelheidsbeperking.
Twee jaar renovatie van het slingerviaduct
De komende jaren worden 6 bruggen in het knooppunt in Zwijnaarde grondig gerenoveerd. Het knooppunt dateert van 1972 en moet een stevige opknapbeurt krijgen. De aannemer zal de brugopbouw volledig vernieuwen: Er komt een nieuw wegdek, nieuwe waterdichting, nieuwe brugdekvoegen, nieuwe leuningen en ook de betonnen afschermende constructies worden vernieuwd. Ook aan de onderzijde wordt gewerkt: aangetast beton wordt hersteld en krijgt een nieuwe beschermende coating. De werken zullen- in verschillende fasen uitgevoerd worden en een aantal jaar in beslag nemen.
Alle info en omleidingsplannen vindt u ook op www.wegenenverkeer.be/Gent
N34 Wenduine, tot zomer 2024
Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/herinrichting-ringlaan-doortocht-wenduine
N3/N80 Sint-Truiden UPDATE 22/3
AWV legt een fietstunnel aan onder de op- en afrit van de N80 langs de N3.
De af- en oprit van de Haspengouwlaan (N3) met de Naamsesteenweg (N80) zijn afgesloten voor verkeer.
De geldende omleiding via de Kapelstraat, Lichtenberglaan en Brustem bedrijvenpark is ook van toepassing voor uitzonderlijk vervoer. Dit moet altijd op voorhand verkend worden. Als na verkenning blijkt dat deze omleiding onmogelijk is met de afmetingen van het transport kan de N80 verder gevolgd worden en de N3e gebruikt worden. (Brug van de N80 overschrijden in het midden van de brug bij een massa >60 ton).
Transporten in categorie 4 dienen een akkoord van de lokale politie te voorzien bij het indienen van een aanvraag voor de vergunning op reisweg.
Einde van de werken is voorzien in december 2024
RENOVATIE AAN SLINGERVIADUCTEN IN ZWIJNAARDE - ERNSTIGE HINDER OP E40 EN E17
VERNIEUWING VAN WEGDEK N403 IN STEKENE - 1 MAAND WERKEN MET HINDER
Het Agentschap Wegen en Verkeer start op 13 maart met de vernieuwing van de gewestweg (N403) en de aanliggende fietspaden in Stekene. De heraanleg zal 1 maand in beslag nemen en duurt tot en met 7 april. Tijdens de werken zullen er verschillende omleidingen van kracht zijn. De rotonde ‘Tromp’ valt niet in de werfzone en blijft open tijdens de werken. Om de hinder te beperken wordt ook doorgewerkt tijdens de paasvakantie. Asfaltwerken zijn sterk weersafhankelijk en de planning kan dus nog wijzigen.
E411/R0 Tervuren Renovatie Leonardtunnel
Midden april 2023 - begin 2025
In april 2023 start de grondige renovatie van de Leonardtunnel. De aannemer werkt in verschillende fases. Eerst is de tunnel van de Brusselse ring aan de beurt, vanaf 2024 de tunnel van de E411. De aannemer werkt zoveel mogelijk 's nachts om de hinder te beperken.
Door plaatsing van technische installaties is de transporthoogte beperkt tot 4m00.
N25 Leuven Onderhoud wegdek Meerdaalboslaan
UPDATE 21/08/23: vanaf 25 augustus - start fase 2 - verandert na de avondspits de verkeerssituatie op de Meerdaalboslaan, meerbepaald op de kruispunten van de Technologielaan en de Ambachtenlaan:
Kruispunt Technologielaan: volledig open voor alle vier de rijrichtingen, met tijdelijke regeling van verkeerslichten
Kruispunt Ambachtenlaan: afgesloten (geen verkeer mogelijk tussen Ambachtenlaan en Geldenaaksebaan)
Kruispunt Geldenaaksebaan: blijft open, tijdelijke regeling van verkeerslichten blijft gelden
In de normale toestand zonder werken mogen alleen bussen en fietsers de Ambachtenlaan ter hoogte van ‘De Sterrekes’ in en uit rijden. Tijdens fase 2 stellen we de straat tijdelijk open voor ander gemotoriseerd verkeer, zodat de bedrijven langs de Ambachtenlaan bereikbaar blijven.
Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/onderhoud-wegdek-meerdaalboslaan
AFRIT 13 ZELZATE-OOST OP E34
Assenede : brug over E34
Voor de bouw van de brug over de E34 te Assenede kondigt zich een nieuwe fase aan.
Tussen 21/11 en 25/11 worden er heiwerken uitgevoerd vanop het zuidelijk wegvak van de
E34. Het Noordelijk wegvak wordt op dat moment tijdelijk een 1x1 in beide richtingen
De beschikbare breedtes zijn onvoldoende om uitzonderlijk vervoer in de breedte te kunnen
laten passeren.
Na 25/11 tot net voor het kerstverlof. Aan beide zijden de pechstrook en trage rijstrook
beschikbaar. Transporten vanaf 5 meter breedte dienen voorafgaandelijk aan het transport
(max 24 uur) de situatie gaan verkennen.
R0/E19/E40 Totaalrenovatie Viaduct van Vilvoorde door De Werkvennootschap
Vanaf augustus 2023 tot eind 2031 werkt De Werkvennootschap aan een grootschalige totaalrenovatie van het Viaduct van Vilvoorde. Het gaat om een ingrijpende vernieuwingsoperatie die heel wat hinder met zich zal meebrengen. Er wordt op een gefaseerde manier gewerkt waarbij de Brusselse binnen- en buitenring (R0) afwisselend hinder zullen ondervinden.
Fase 1: augustus 2023 – eind 2025
Verkeer richting Zaventem (Binnenring), richting Gent (Buitenring) geen hinder
- 3 versmalde rijstroken met verlaging snelheid
- tijdens sommige weeknachten slechts 1 versmalde rijstrook met verlaging snelheid (vanaf februari 2024 tot eind 2025)
tijdens alle weekends geen verkeer zwaarder dan 3,5ton mogelijk (vanaf april 2024 tot eind 2025)
N1 Zemst Toegankelijke bushaltes en veiliger oversteken op Brusselsesteenweg
De Brusselsesteenweg (N1) blijft open tijdens de werken. De zijstraten, Bovenweg en Kerkstraat, zijn wel afgesloten.
- Gemotoriseerd verkeer rijdt beurtelings langs de werfzone via tijdelijke verkeerslichten.
- Er geldt een snelheidsbeperking van 30 km/u in de werfzone en in de Heidestraat tussen de Stationslaan en de Brusselsesteenweg (N1).
- De Stationslaan is afgesloten aan het kruispunt met de Brusselsesteenweg (N1).
- Tijdens fase 6 wordt de Brusselsesteenweg (N1) volledig afgesloten.
Lierde, N8
Het Agentschap Wegen en Verkeer vervangt de fietspaden langs beide zijden van de Steenweg (N8) in Lierde. Over een afstand van ongeveer 1 km worden de fietspaden in klinkers vervangen door asfalt.
Het gemotoriseerd verkeer richting Ninove kan langs de werfzone rijden (altijd op voorhand controleren). De omleiding voor de tegenrichting is niet geschikt voor uitzonderlijk vervoer.
Einde van de werken is voorzien eind oktober 2022.
E34 -N49 Adegem -Balgerhoeke UPDATE
E34 -N49 : wegenwerken te Adegem -Balgerhoeke
Door wegenwerken is de doorgang op de brug richting de kust voor uitzonderlijk vervoer met massa niet conform verboden tussen 12/09/2022 en 16/09/2022.
Zelzate, R4
Vanwege werken op kruispunt Assenedesteenweg (N436)/Kanaalstraat (R4) is de R4 hier slechts beperkt beschikbaar. In beide richtingen is er een beperking qua breedte. Eventuele doortocht dient op voorhand verkend te worden.
Sint-Truiden N722
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gaat de Hasseltsesteenweg (N722) in Sint-Truiden gefaseerd vernieuwen: van iets voor rotonde Melveren tot aan de grens met Alken. De focus ligt op veilig fietsverkeer en een opwaardering van het openbaar vervoer. Rioolbeheerder Fluvius gaat gescheiden riolering aanleggen. Ook de N722 in Alken wordt gelijkaardig in fases vernieuwd. Op termijn is de Steenweg tussen Sint-Truiden en Hasselt over bijna 11 kilometer uitgerust met veilige fietspaden.
Tot in de zomer van 2025 wordt in Sint-Truiden gewerkt van aan de rotonde Melveren tot aan de N718. Doorgang is het niet mogelijk maar de omleiding via de N718 en de N80 is ook geldig voor het uitzonderlijk vervoer.
Oudenaarde/Kluisbergen, N8
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start op dinsdag 19 april met de grondige heraanleg van de Oudenaardebaan (N8) in Oudenaarde en Kluisbergen. Voor een beter wegcomfort vernieuwt de aannemer tussen het kruispunt van de Berchemstraat en de Middenweg/Meerse het wegdek in asfalt. Tijdens de werken zal het verkeer in beide richtingen een omleiding moeten volgen. De werken duren 2 maanden en zullen midden juni klaar zijn.
De omleiding is niet geschikt voor UV met massa niet conform.
Lebbeke N47
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vernieuwt dit voorjaar de Brusselsesteenweg / Dendermondsesteenweg (N47) in Lebbeke op twee locaties. De eerste locatie is het kruispunt van de Brusselsesteenweg met de Korte Minnestraat en de Lange Minnestraat, waar van 7 maart tot de zomer van 2022 wordt gewerkt. De tweede locatie is de Dendermondsesteenweg tussen het kruispunt met de Lindelaan en de Rijksweg (N41), waar in juni gedurende enkele weken wordt gewerkt. |
Vernieuwing kruispunt met Korte Minnestraat en Lange Minnestraat Nutswerken van 7 maart tot eind april Vernieuwing tussen Lindelaan en Rijksweg |
Ninove N8 - N255
Reiswegen voor het uitzonderlijk vervoer
De onderstaande reisweg dient door de gebruiker voor het vertrek van het transport verkend te worden.
(Elke aanpassing dient bij het Team zwaar vervoer aangevraagd te worden)
Deze opmerking dient bij de vergunning gevoegd te worden.
Ninove : Bijkomende beperkingen op 26/2 en 27/2 2021
Vanaf 26/02 wordt bijkomende signalisatie geplaatst voor een wielerwedstrijd op het grondgebied Ninove, met name op de N8 tussen Centrumlaan en N255 en de N255 zelf. UV zal niet mogelijk zijn
Deze situatie duurt tot en met 27/2 2021.
Ninove, N8
Vanaf januari 2021 is het verkeer onderbroken van Voorde tot Ninove en dit in de richting van Brussel.
Verkeer richting Brakel kan nog door maar maximale breedte zal nog meegedeeld worden.
Vanaf juni 2021 is het verkeer onderbroken in beide richtingen.
Deze situatie zal vermoedelijk aanhouden tot eind 2022.
Dendermonde, N47
Het Agentschap Wegen en Verkeer, Stad Dendermonde en Aquafin slaan de handen in elkaar om de Zeelsebaan (N47) en Steenweg van Grembergen heraan te leggen met comfortabele voet- en fietspaden, een vernieuwde rijweg en met meer groen. Onder de weg komt een gescheiden rioleringsstelsel. Vanaf maandag 14 september start de heraanleg van de Zeelsebaan. Tijdens deze werken is de volledige zone tussen Kleinzand en Grootzand op de N47 afgesloten in beide rijrichtingen voor alle verkeer. Als de weersomstandigheden goed zijn en alles vlot verloopt, zullen de werken eind 2021 klaar zijn.
De omleiding is niet geschikt voor uitzonderlijk vervoer.
Zeveneken (Lochristi), N70
08/09/2020
Op maandag 14 september start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de grondige heraanleg van de N70 in Zeveneken. Samen met Aquafin, de stad Lokeren en de gemeente Lochristi zorgt AWV voor een veiligere en aangenamere dorpskern met meer groen en comfortabele fiets- en voetpaden. De werken worden in vier fases aangepakt. Vanaf 28 september gaat de N70 volledig dicht en moet het verkeer omrijden. Bij een vlot verloop eindigen de werken in het voorjaar van 2022.
Gent, Meulestedebrug
Met onmiddellijke ingang is het uitzonderlijk vervoer op de Meulestedebrug te Gent verboden.
Schoten/Brecht, N115
13/06/2024
Door wegenwerken op de N115 op de grens van Schoten en Sint-Job-in-'t-Goor (Brecht) is de doorgang van uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk van 17 juni tot 27 augustus 2024.
Er wordt gewerkt in 4 fasen (zie website voor de exacte data). Tijdens fase 1 en 2 kan het doorgaand verkeer de werfzone passeren via Boomgaarddreef en het bedrijventerrein. Tijdens fase 3 en 4 passeert doorgaand verkeer op de N115 beurtelings via tijdelijke verkeerslichten. Gelieve zowel op de omleiding als bij de passage met verkeerslichten rekening te houden met beperkte breedte. Na 27 augustus wordt er gedurende enkele weekends en/of nachten gewerkt aan de asfaltering en de belijning in de projectzone. Ook dit kan hinder voor het UV opleveren. De juiste datums worden later meegedeeld.
Meer info (datums, fasering, updates, ...): Aanpassingen weginrichting in kader van nieuwe bedrijvensite langs Brechtsebaan/Eikenlei
Mechelen, N16a (Battelsesteenweg) (UPDATE 22/5)
29/1/2024 (UPDATE: 22/5/2024)
Door nutswerken langs de Battelsesteenweg te Mechelen is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk vanaf 13 maart tot vermoedelijk september 2024 (omwille van het slechte weer)
Tijdens fase 3 (vanaf 13 maart) wordt er gewerkt tussen Karperstraat en Hogeweg, telkens in een zone van ca. 150 m, waarbij de rijbaan aan de kant van de werken wordt ingenomen, o.a. voor grondopslag. De bakens die werfzone afbakenen mogen nooit verplaatst worden. Verkeer kan de werfzone beurtelings passeren d.m.v. verkeerslichten. Gelieve rekening te houden met beperkte breedte.
Op de parkeerzone aan de andere kant van de rijbaan wordt een parkeerverbod ingesteld, zodat er mogelijk wat meer breedte beschikbaar is (als er geen boom of plantvak in de weg ligt). Bij de werfzone tussen Karperstraat en Boetestraat is de rijbaan te smal om breed UV toe te laten (max. breedte = 3 m).
Alternatieve reisweg voor uitzonderlijke voertuigen van categorie 2, 3 en 4 met een maximale hoogte van 4,50 m en een maximale massa van 90 ton: vanaf kruispunt R12/Battelsesteenweg naar de N16: R12 Kon. Astridlaan - Van Benedenlaan - Schuttersvest - H. Speecqvest - N26 - B101 Tangent (Margaretatunnel) - N1 Mechelen - B101 (tunnel Zemstbaan overschrijden in de as tussen de 2 rijstroken, dit is op de stippellijn)* - N109 Bedrijvenlaan - Egide Walschaertsstraat - spoorbrug overschrijden in de as van de rijweg* - Uilmolenweg - Baroniestraat - tot kruispunt met N16. Deze reisweg is enkel geldig heen wegens het enkelrichtingsverkeer op de R12 te Mechelen. Voor de andere rijrichting moet u zelf op zoek naar een alternatieve reisweg. Ook bij UV met hoogte > 4,50 m en/of totale massa > 90 ton. De reisweg in tegenzin over de R12 wordt niet toegelaten (met uitzondering van het stuk tussen Battelsesteenweg en McDonalds, waar UV nu in tegenzin mag rijden).
Gelieve tijdig te gaan verkennen en indien nodig een andere reisweg voor te stellen. Voor andere reiswegen (bijvoorbeeld via N16 en/of R6) is mogelijk bijkomend advies vereist, dus gelieve rekening te houden met een langere doorlooptermijn van uw aanvraag.
Meer informatie (updates, datums, ...): https://www.mechelen.be/battelsesteenweg-en-hogeweg-nutswerken
Antwerpen/Zwijndrecht, E17/R1/E34 (Oosterweel) (UPDATE 02/05)
21/4/2023 (UPDATE: 2/5/2024)
In de nacht van woensdag 8 op donderdag 9 mei worden de laatste delen van het nieuwe knooppunt Antwerpen-West opengesteld voor het verkeer. Gelieve tijdens die nacht de R1, A11/E34 en A14/E17 in de buurt van de Oosterweelwerken te vermijden, omdat zowel de R1 als de N420 Parallelweg tijdens die nacht ofwel sterk beperkt wordt in de breedte, ofwel tijdelijk volledig afgesloten worden. Dit is de laatste grote wijziging voor de hoofdwegen op Linkeroever. Over enkele jaren komt daar nog de aansluiting naar de Scheldetunnel bij.
Meer informatie: Nieuwe uitrit van Kennedytunnel naar E34 en Linkeroever-Zwijndrecht opent begin mei
Nieuwe situatie vanaf 8 mei 2024
Verkeer tussen de Kennedytunnel en E17 Zwijndrecht rijdt in beide rijrichtingen over de nieuwe wegenis.
Verkeer tussen E17 Zwijndrecht en de R1 richting A11/E34 rijdt in beide rijrichtingen over de nieuwe wegenis. Gelieve voor de verbinding van E17 naar R1 rekening te houden met beperkte breedte op het einde van de fly-over. Daar zijn nog werken nodig voor het definitief afsluiten van de oude verbinding vanuit Kennedytunnel naar R1 richting A11/E34.
Verkeer tussen de Kennedytunnel en de A11 Zwijndrecht rijdt in beide rijrichtingen over de nieuwe wegenis.
Alle nieuwe bruggen in het knooppunt Antwerpen-West zijn ontworpen voor 180 ton, bij overschrijding in de rechterrijstrook aan normale snelheid, samen met ander (normaal) verkeer in de andere rijstrook. De hoogtebeperking tot 4,70 m voor verkeer van A11/E34 naar R1 Kennedytunnel vervalt. UV met hoogte tot 4,90 m (= maximale hoogte in de Kennedytunnel) moet dan niet meer rondrijden via het onderliggend wegennet en kan de autosnelweg blijven volgen.
De 2 uitritten na het uitrijden van de Kennedytunnel werden reeds op 4 juni 2023 samengevoegd tot 1 uitrit, met halverwege een splitsing, en dit blijft zo in de nieuwe situatie. De uitrit ligt nu wel verder na het uitrijden van de Kennedytunnel, ter hoogte van de parkbrug. Het verkeer kan op 2 rijstroken de verbinding richting A11/E34 nemen en de nieuwe uitrit "Linkeroever" voegt daarvan naar rechts uit. De nieuwe uitrit "Linkeroever" komt niet meer uit bij de Blancefloerlaan, maar wel bij de N420 Parallelweg, waar sinds 18 november 2023 al de nieuwe oprit richting Kennedytunnel werd opengesteld. LET OP: de bruggen in de N420 zijn ontworpen voor ruim 100 ton, dus UV met hogere massa dat vanuit de Kennedytunnel naar de Blancefloerlaan wenst te rijden, moet de R1 blijven volgen om dan vanaf de A11 uitrit 8 te nemen en via de kluifrotonde naar de N420 Parallelweg te rijden.
Verkeer vanaf de A11/E34 naar Antwerpen-Linkeroever, naar Burcht en verder richting Kruibeke en Temse moet de A11/E34 verlaten aan complex 8 “Waaslandhaven-Oost”, direct 1e uitrit op kluifrotonde en vervolgens N420 Parallelweg-Noord tot onder brug Blancefloerlaan door, rond het P&R-gebouw rijden om in te voegen op de Blancefloerlaan richting Antwerpen en de reisweg verder te zetten. Idem voor de terugweg.
De brug in Blancefloerlaan over R1 en Parallelweg bestaat uit drie aparte bruggen (1 voor elke rijrichting en een trambrug). Beide wegbruggen hebben een brugklasse 120/15. Dat wil zeggen dat we elk UV met een totale massa tot 120 ton en een aslast tot 15 ton zonder bijkomend advies over de brug kunnen laten rijden. Voor een totale massa > 120 ton is er een manueel nazicht van de voertuigfiche nodig en kunnen we ons beroepen op eerdere positieve adviezen om te oordelen of een bijkomend advies nodig is of niet.
De bruggen van de kluifrotonde over de A11/E34 zijn ontworpen voor 240 ton, overschrijding in de as van de brug aan beperkte snelheid en alleen op de brug.
Wat niet meer beschikbaar is, zijn de noordelijke omleidingsweg en de Charles De Costerlaan, en ook oprit R1 “Linkeroever” vanaf Blancefloerlaan is afgesloten voor alle verkeer. Aanvragen met doorgaande reisweg via Charles De Costerlaan worden meteen afgekeurd.
Antwerpen, R10 (Slachthuislaan) (UPDATE 30/8)
9/2/2024 (update 30/8/2024)
Door de aanleg van de Slachthuissite, met daarbij ook riolerings- en wegenwerken op de R10 Slachthuislaan in Antwerpen, van kruispunt Schijnpoortweg tot voorbij kruispunt Kalverstraat, is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen moeilijk van 5 februari 2024 tot maart 2025.
- fase 1 = gedaan
- fase 2 heeft geen impact op het UV op de Slachthuislaan
- fase 3 = gedaan
- fase 4 loopt van 18 augustus tot 30 september: de andere helft van het kruispunt met de Twee Stierenstraat wordt aangelegd. Het verkeer moet in beide rijrichtingen over de zuidelijke rijbaan rijden. Verkeer naar het noorden moet 2x door de middenberm.
- Aansluitend aan fase 4 wordt er gewerkt aan het Warmtenet; deze werken situeren zich in de zuidelijke rijbaan, waarbij alle verkeer in beide rijrichtingen over de noordelijke rijbaan rijdt. Deze werken duren tot november 2024.
- In fase 5 wordt het huidige kruispunt met de Kalverstraat verwijderd. Dit gebeurt in 2025.
In de fasen waarbij alle verkeer in beide rijrichtingen op één weghelft rijdt, wordt overdag de breedte van het UV beperkt tot 3 m, om de doorstroming van het gewone verkeer niet te hinderen. UV met breedte > 3 m moet dan 's nachts rijden, of dient een andere reisweg te zoeken.
In grote lijnen zijn er twee mogelijke alternatieve reiswegen tussen N180 Noorderlaan en N120 Bisschoppenhoflaan:
- via N129 Groenendaallaan - Minister Delbekelaan - Burgemeester Gabriël Theunisbrug - Schijnpoortweg. Deze reisweg is geschikt voor zware massa (tot 240 ton), maar is beperkt in hoogte (tot 4,60 m richting haven, tot 5 m richting Deurne). Op de Groenendaallaan zijn ook nog werken gepland in het kader van Oosterweel en de aanleg van de bypass, evenals werken van De Lijn en van AWV.
- via Havanastraat - Victor Govaerslaan - Maantjessteenweg - Ringlaan - N1 Bredabaan - N130 brug over Albertkanaal. Vanaf 2 september is deze reisweg terug mogelijk.
Alternatieve reiswegen voor uitzonderlijke voertuigen: 2024_Antwerpen_R10_Slachthuislaan_v2.pdf
Lier, N10
18/03/2024
Door wegenwerken op de N10 in Lier, tussen brug over Netekanaal en kruispunt met Liersebaan, is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen onmogelijk van 6 mei 2024 tot het voorjaar van 2025. Naast de werfzone is slechts 1 rijstrookbreedte beschikbaar waarop enkel verkeer richting Lier is toegelaten.
De omleiding voor vrachtverkeer (+3,5 ton) is ook geldig voor uitzonderlijk voertuigen van categorie 2, 3 en 4 met een maximale hoogte van 4,30 (geldig heen en terug): vanaf kruispunt N10/R16 - N10 Lier - N108 Lier (brug over Netekanaal overschrijden in de as van de brug, voor massa > 60 ton: max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug) - N108 Duffel - N14 Sint-Katelijne-Waver (LET OP: beperkte hoogte onder spoorbrug, max. 4,30 m transporthoogte, bij zeer lange transporten is door het profiel van de weg nog minder vrije hoogte beschikbaar) - N14 Mechelen (oprit R6) - R6 Mechelen (brug over Kauwendaal overschrijden in het midden van de halve brug) - R6 Sint-Katelijne-Waver (brug over spoorlijn overschrijden in het midden van de brughelft, fietstunnel (naast spoorlijn) overschrijden in de as van de rechterrijstrook, brug over rotonde Heisbroekweg overschrijden in de as van de linkerrijstrook), brug over Mechelsesteenweg, fietstunnels Berlaarbaan, fietstunnel Heiken en brug over Bergstraat overschrijden in de as van de rijweg (bij alle bruggen in R6 geldt: bij totale massa > 140 ton: bruggen overschrijden aan max 5 km/u zonder remmen, uitzonderlijk voertuig alleen op de brug, behalve bij bruggen met gescheiden rijrichtingen: uitzonderlijk voertuig alleen op de brughelft in de eigen rijrichting) - R6 Bonheiden - N15 Heist-op-den-Berg tot rotonde N10.
Meer informatie (updates, fasering, omleiding, ...): Aanleg fietspaden en herinrichting Aarschotsesteenweg tussen Lier en Koningshooikt
Berlaar/Lier, N10 (3e UPDATE)
15/08/2022 (UPDATE: 6/03/2024)
Door wegenwerken op de N10 tussen kruispunt Sander De Vosstraat in Lier en kruispunt Houwstraat in Berlaar is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen moeilijk tot onmogelijk vanaf ten vroegste half september 2022. De werf wordt opgesplitst in 3 zones, met telkens verschillende verkeersmaatregelen.
- Zone 1 loopt van kruispunt Sander De Vosstraat tot kruispunt Gangelberg/Steenbeek.
- Zone 2 loopt van kruispunt Gangelberg/Steenbeek tot kruispunt Sint-Rumoldusstraat.
- Zone 3 loopt van kruispunt Sint-Rumoldusstraat tot kruispunt Houwstraat.
De werken zijn opgedeeld in fasen.
Door het slechte weer en de vele regen zal de definitieve wegopbouw pas later kunnen starten en zal de N10 tot het zomers bouwverlof 2024 in zones 2 en 3 voor alle verkeer afgesloten zijn tussen kruispunt Steenbeek/Gangelberg en kruispunt Houwstraat. Alle verkeer dient dan de omleiding via Steenbeek - Berlaarbaan - Houwstraat te volgen, in beide rijrichtingen.
In de zone 1 starten vanaf begin/half mei de effectieve wegeniswerken die vermoedelijk zullen duren tot het zomers bouwverlof 2024. Verkeer van Aarschot naar Lier blijft mogelijk, verkeer van Lier naar Aarschot zal worden omgeleid via R16 - N108 - N14 (let op: hoogtebeperking onder spoorbrug in Duffel) - R6 - N15 tot rotonde met N10. Deze omleiding is niet geschikt voor gebruikers van de netwerken klasse 90 en 120. Indien u deze reisweg wenst te gebruiken (als aanvulling op een netwerk- dan wel een reiswegvergunning), moet u hiervoor een aparte aanvraag voor een reiswegvergunning indienen.
Meer info (actuele hinder, timing, kaarten, ...): Aarschotsebaan in Berlaar krijgt nieuwe fietspaden
Antwerpen, Malagastraat/Vosseschijnstraat
12/2/2024
Door werken van het Havenbedrijf in de Malagastraat, Hamburgstraat, Vosseschijnstraat, Haïfastraat, Rangoonstraat en Bremenstraat in Antwerpen is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen moeilijk of tijdelijk onmogelijk, van 6 mei tot half november 2024.
FASE | PERIODE | WERKEN |
---|---|---|
A | 6 mei - 12 juli | aanleg wegenis en fietspad Malagastraat west |
B | 5 augustus - 22 september | aanleg wegenis en fietspad Malagastraat oost |
C1 | 17 juni - 14 juli | aanleg wegenis Vosseschijnstraat en Malagastraat |
C1+ | weekend 6-7 of 13-14 juli | toplaagvernieuwing stuk Vosseschijnstraat |
C2 | 5 augustus - 1 september | aanleg wegenis Malagastraat tot Noorderlaan |
D | 23 september - 15 november | aanleg wadi en inritten Malagastraat |
E | 23 september - 18 oktober | aanleg fietspad Hamburgstraat |
F | 1 of 2 weekends in oktober | toplaagvernieuwing Hamburgstraat, Haïfastraat, Rangoonstraat en Bremenstraat |
Voor lokaal verkeer is er ter hoogte van de werf steeds verkeer mogelijk in minimaal één richting. De beschikbare breedte is 4,5 m. De impact voor doorgaand verkeer op de Vosseschijnstraat wordt later gecommuniceerd. Bij de weekendwerken in juli zal de rijbaan wellicht volledig afgesloten worden.
Wijnegem, N112 en Stokerijstraat
4/1/2024
Vanaf maandag 15 januari 2024 wordt de "banaanbrug" over het Albertkanaal voor alle verkeer afgesloten. De brug wordt gesloopt vanaf vrijdagnacht 19 januari tot woensdag 24 januari 2024. Tot mei 2024 (ingebruikname nieuwe wegbrug) is er op die plaats geen mogelijkheid om het Albertkanaal over te steken.
Vanaf eind januari tot de zomer van 2025 worden de Stokerijstraat tussen Oud Strijderslaan en watertoren en de N112 Turnhoutsebaan tussen watertoren en Zwanebeek voor alle verkeer afgesloten voor rioleringswerken, aanleg drinkwaterleidingen, funderingswerken en bouw nieuwe fietsbrug. Verkeer +3,5 ton vanuit de Stokerijstraat richting N12 zal de omleiding door Wommelgem via Eenhoornstraat - Oelegemsteenweg - Uilenbaan - Ternesselei* - Draaiboomstraat* - R11 - N12 moeten volgen. Deze omleiding mag niet zomaar gevolgd worden. Voor elk gebruik van de omleiding moet een nieuwe aanvraag UV ingediend worden. Let op: omdat dit gemeentewegen zijn, is hiervoor de schriftelijke toestemming vereist van de gemeente Wommelgem. Bovendien is er nog een probleem met de brug over het Groot Schijn op de grens Wijnegem/Wommelgem (overgang Stokerijstraat naar Eenhoornstraat): omdat de beheerder niet gekend is, kan voor deze brug geen advies gevraagd worden. Dit wordt verder onderzocht in samenspraak met beide gemeenten. Meer info later.
Meer info over de werken: De Vlaamse Waterweg - brug Wijnegem
* In de Ternesselei en Draaiboomstraat in Wommelgem worden in het voorjaar van 2024 tegelijkertijd nutswerken en wegenwerken uitgevoerd. Doorgang blijft mogelijk.
Hoboken (Antwerpen), Adolf Greinerstraat (UPDATE 1/10)
19/9/2023 (UPDATE: 1/10/2024)
Door wegenwerken in de Adolf Greinerstraat in Hoboken (Antwerpen) is de doorgang voor uitzonderlijke voertuigen onmogelijk vanaf 6 november 2023 tot 31 maart 2025. Er wordt gestart aan het kruispunt met de Kapelstraat en de werf schuift op naar het zuiden. Vanaf 6 november zijn de bestemmingen in de industriezone in Hoboken (bijv. Smulders, Fabricom, e.a.) enkel bereikbaar via de noordelijke route: vanaf N148 Kolonel Silvertopstraat - Emiel Vloorsstraat - Herenpolderbrug - Schroeilaan - Harold Roscherstraat - Boombekelaan - Maccabilaan - Leo Bosschaertlaan. Deze omleiding is enkel toegelaten voor uitzonderlijke voertuigen met een massa die voldoet aan de bepalingen van het technisch reglement. Voor zwaar uitzonderlijk vervoer moet een nieuwe aanvraag ingediend worden, zodat de overschrijding van de Herenpolderbrug kan nagekeken worden. Indien nodig wordt er dan bijkomend advies gevraagd bij Infrabel. Gelieve rekening te houden met langere behandelingstermijnen vanwege de adviesvraag bij Infrabel.
Antwerpen, R1 (uitrit Merksem)
19/02/2023
In het kader van de Oosterweelwerken is vanaf zondag 19 februari 2023 de uitrit Merksem op de R1 richting Gent afgesloten voor lange duur. Verkeer vanuit het noorden wordt vanaf dan omgeleid via complex Ekeren op de A12 en de Noorderlaan. Dat betekent dus dat je tijdig de juiste weg moet volgen om een uitrit eerder te nemen. Anders moet je op de R1 doorrijden tot uitrit Borgerhout en via N184 - R10 - N1 - Noorderlaan terugkeren naar de Groenendaallaan.
De uitrit blijft afgesloten tot het einde van de Oosterweelwerken in 2030. De opritten naar de R1 richting Nederland werden eerder al afgesloten. De op- en afritten van en naar het zuiden (Gent, Brussel, Luik, Eindhoven) blijven open.
Meer info: Oosterweelverbinding - Afrit Merksem uit Nederland sluit vanaf 19 februari
Mechelen, R12 (Olivetenvest - Guido Gezellelaan)
23/11/2022
Door de tijdelijke herinrichting van de R12 in Mechelen, wordt enkelrichtingsverkeer ingesteld op de R12. De Tangent kan voor bepaalde delen van de R12 een alternatief bieden (onder voorwaarden). Voor het stuk tussen kruispunt Battelsesteenweg en kruispunt N1 is er geen lokaal alternatief, en blijft het UV in beide rijrichtingen mogelijk, alleen als dit expliciet in de vergunning vermeld is. Hiervoor werd een specifieke nota geschreven, die bij de vergunning moet bijgevoegd worden om, in tegenstelling tot de lokale beperkingen, wel UV in beide rijrichtingen toe te laten, zowel voor reiswegvergunningen als voor netwerkvergunningen.
Mechelen, N16a
Vanaf vrijdag 8 januari 2021 gelden er op de N16a Battelsesteenweg in Mechelen volgende beperkingen:
- het avondspitsuur is geldig van 15 tot 18 u (ipv 16 tot 18 u)
- UV met breedte > 3 m is niet toegelaten tijdens de spitsuren (‘s morgens van 7 tot 9 u en ‘s avonds van 15 tot 18 u).
- Battelsesteenweg is verboden voor UV met massa conform technisch reglement
Als alternatief zijn zowel de N16, tussen kruispunt N1/R12 en kruispunt Battelsesteenweg, als de verbinding tussen N16 en R6 toegelaten voor UV met massa conform technisch reglement, in beide rijrichtingen.
De aansluiting tussen R6 (komende van Mechelen) en N16 richting Willebroek is mogelijk niet geschikt voor grote lengte in combinatie met grote breedte. Voorafgaande verkenning is nodig.
Let op: bovenvermelde wegen zijn tot nader order niet toegelaten voor ZWAAR uitzonderlijk vervoer (massa niet-conform technisch reglement), tenzij anders vermeld in de reiswegvergunning.
Bij EBS is meer info opgevraagd i.v.m. de overschrijding van de 5 bruggen in de N16 door Zwaar UV. Zodra daarover meer nieuws is, zal dat via deze pagina gecommuniceerd worden.
In de nieuwe versie van de netwerken (publicatie eerstdaags) zijn deze beperkingen ook opgenomen.
Antwerpen/Beveren, meldingsplicht Havengebied Antwerpen
28/10/2020 (update: 09/11/2020)
Voor elk uitzonderlijk transport, met breedte > 3,50 m of waarvoor er signalisatie en/of weginfrastructuur moet verwijderd worden, dat plaatsvindt in het Havengebied Antwerpen (met uitzondering van de autosnelwegen (A12/R2/E34) en de gewestwegen (N180/N129/N101/N101a/centrale rijweg van Sint-Antoniusweg) moet het Havenbedrijf op voorhand op de hoogte worden gebracht via signalisatie@portofantwerp.com met gegevens over de route en de te verwijderen signalisatie of weginfrastructuur.
Indien er verkeerslichten of verlichtingspalen in het beheer van het Havenbedrijf Antwerpen verwijderd moeten worden moet dit minimaal 3 weken voor het transport besproken worden met het Havenbedrijf Antwerpen. Bij een latere melding kan het Havenbedrijf Antwerpen niet garanderen dat de verwijdering tijdig geregeld kan worden. Verlichtingspalen: elektriciteitsvoorzieningen@portofantwerp.com; Verkeerslichten: 0485/88 16 80 of 0474/98 49 80).
Het Havengebied Antwerpen bevindt zich zowel op de rechteroever van de Schelde (grondgebied Antwerpen) als op de linkeroever van de Schelde (Waaslandhaven, grondgebied Beveren). De afbakening is visueel voorgesteld op kaart: Afbakening Havengebied Antwerpen.pdf.
De autosnelwegen (A12, R2 en A11/E34/N49) en de gewestwegen (N180, N129, N101, N101a en de centrale rijweg van Sint-Antoniusweg) zijn vrijgesteld van de meldingsplicht.
Mechelen, N16 en R12
Door de "moeilijke" overschrijdingsvoorwaarden van 3 bruggen in Mechelen (Winketbrug in R12 over de Dijle, brug 37F in N16 over het kanaal Leuven-Dijle en Heffenbrug in N16 over de Zenne) werd door het Team Zwaar Vervoer aan EBS gevraagd wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn voor UV op de brug samen met ander verkeer. Daardoor zou het aantal begeleidingsvoertuigen van 2 naar 1 kunnen teruggebracht worden voor kleinere UVs, voor kraanauto's, ...
Deze communicatie werd ook overgemaakt aan de lokale politie Mechelen-Willebroek.
Brug 37F
Voor de brug 37F in N16 over het kanaal Leuven-Dijle werd reeds in 1978-1979 een brugklasse bepaald. Door een verkeerde inschatting van de capaciteit van de dwarsdragers, werden de rijrichtingen Mechelen en Willebroek verkeerdelijk omgewisseld. EBS heeft dus opnieuw de brugklasse bepaald.
Voor de rijrichting Mechelen is dit 900/150 in de as van de rechterrijstrook. Dit wil zeggen dat elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 90 ton en een maximale aslast van 15 ton zonder bijkomend advies over de brug mag rijden.
Voor de rijrichting Willebroek is dit 720/120 in de as van de rechterrijstrook. Dit wil zeggen dat elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 72 ton en een maximale aslast van 12 ton zonder bijkomend advies over de brug mag rijden.
Deze brugklasse is geldig met ander verkeer op de brug. Het UV zelf rijdt altijd aan lage snelheid (max 5 km/u) en in de eigen rijrichting zonder ander verkeer op de brug. In de andere rijrichting is ander verkeer toegelaten (op de 2 rijstroken), aan normale snelheid.
Voor UV met massa > 72 ton en/of aslast > 12 ton moet steeds op de rechterrijstrook richting Mechelen gereden worden; voor UV richting Mechelen is dit in de normale rijzin, voor UV richting Willebroek is dit in tegenzin van het normale verkeer. Wanneer er in tegenzin van het verkeer over de brug moet worden gereden, is ander verkeer op de brug niet toegelaten.
Alle vroegere adviezen, die werden verleend voor de rechterrijstrook richting Willebroek, blijven geldig voor de rechterrijstrook richting Mechelen.
Voorlopig worden geen nieuwe adviezen gevraagd voor de rijrichting Willebroek, als er een positief advies voor de rijrichting Mechelen bestaat.
Als UV volgens bovenstaande voorwaarden in de normale rijrichting en samen met ander verkeer op de brug mag rijden, dan volstaat 1 begeleidingsvoertuig om het achterliggend verkeer tegen te houden tijdens de overschrijding van de brug. Als zowel het tegemoetkomend als het achterliggend verkeer moet worden tegengehouden (ongeacht of al dan niet in tegenzin van het verkeer moet gereden worden), dan blijven minstens 2 begeleidingsvoertuigen verplicht.
Gebruikers van een vergunning met reisweg over brug 37F hoeven geen nieuwe vergunning aan te vragen. Let wel: de dwarse positie op de brug die vermeld staat in de reisweg moet vervangen worden door de bepalingen hierboven (rijrichting Willebroek wordt rijrichting Mechelen en omgekeerd; richting Willebroek zal in tegenzin van het verkeer moeten gereden worden, richting Mechelen mag in de normale rijrichting). In de nieuwe vergunningen zal de reisweg door het team Zwaar Vervoer worden verbeterd. Deze bepalingen zijn ook geldig voor de netwerkvergunningen waarin deze brug vermeld wordt. De netwerken zullen asap worden aangepast.
Winketbrug
De burgerlijke klasse van de Winketbrug is 1800/150 in de as van de brug, max 5 km/u en alleen op de brug. Elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 180 ton en een maximale aslast van 15 ton mag zonder bijkomend advies over de brug rijden. De positie op de brug en het feit dat het UV alleen op de brug moet rijden vereist dat zowel het achterliggend als het tegemoetkomend verkeer op de R12 moet gestopt worden tijdens de overschrijding van de brug. Dit was geldig voor elk transport met massa boven de 60 ton.
Samen met ander verkeer op de brug is de burgerlijke klasse 1200/150 in de as van de rijrichting. Concreet wil dit zeggen dat elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 120 ton en een maximale aslast van 15 ton samen met ander verkeer over de brug mag rijden. Het UV zelf rijdt altijd aan lage snelheid (max 5 km/u) en in de eigen rijrichting zonder ander verkeer op de brug. In de andere rijrichting is ander verkeer toegelaten (op de 2 rijstroken), aan normale snelheid. Voor deze transporten volstaat 1 begeleidingsvoertuig om het achterliggend verkeer tegen te houden.
Heffenbrug
De burgelijke klasse van de Heffenbrug is 1800/150 in de as van de rijweg, max 5 km/u en alleen op de brug. Elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 180 ton en een maximale aslast van 15 ton mag zonder bijkomend advies over de brug rijden. De positie op de brug en het feit dat het UV alleen op de brug moet rijden vereist dat zowel het achterliggend als het tegemoetkomend verkeer op de N16 moet gestopt worden tijdens de overschrijding van de brug. Dit was geldig voor elk transport met massa boven de 60 ton.
Samen met ander verkeer op de brug is de burgerlijke klasse 1200/150 in de as van de rijrichting, dit is in de as van de rijstrook, want er is 1 rijstrook per rijrichting. Concreet wil dit zeggen dat elk uitzonderlijk voertuig met een maximale massa van 120 ton en een maximale aslast van 15 ton samen met ander verkeer over de brug mag rijden. Het UV zelf rijdt altijd aan lage snelheid (max 5 km/u) en in de eigen rijrichting zonder ander verkeer op de brug. In de andere rijrichting is ander verkeer toegelaten (op de 2 rijstroken), aan normale snelheid. Voor deze transporten volstaat 1 begeleidingsvoertuig om het achterliggend verkeer tegen te houden.
Let op: als ook het tegemoetkomend verkeer op de N16 moet worden gestopt omwille van de breedte, dan blijven 2 begeleidingsvoertuigen verplicht bij de overschrijding van de brug.
Willebroek/Puurs, N16
Vanaf heden mag de zuidelijke brughelft van de brug in N16 over A12, rijrichting naar Willebroek (ter hoogte van afrit 7) niet meer overschreden worden met zwaar uitzonderlijk vervoer (d.i. UV met massa niet conform technisch reglement). De brug kan vermeden worden via: oprit A12 richting Brussel, uitrit 6, brug over A12 overschrijden in de as van de brughelft, oprit A12 richting Antwerpen. Dit geldt voor alle vergunningen op reisweg en voor alle netwerkvergunningen. Voor de noordelijke brughelft, rijrichting naar Puurs/Dendermonde, verandert er niets. Voor UV met massa conform technisch reglement verandert er ook niets.
Antwerpen/Kallo, R2 (tunnels)
Door de vele nachtelijke onderhoudswerken in de tunnels op de R2 in het havengebied in Antwerpen en Kallo (Tijsmanstunnel, Liefkenshoektunnel en Beverentunnel) is er veel hinder voor het uitzonderlijk vervoer.
Daarom wordt er op de dagen dat er in de één van deze tunnels wordt gewerkt een uitbreiding voorzien van de normale rijtijdvensters, zoals voorzien in artikel 30 van het KB van 2/6/2010. Het normale rijtijdvenster: van 21 u tot 6 u, wordt dan: van anderhalf uur voor de sluiting van de tunnel, maar niet vroeger dan 19 u, tot 7 u, enkel geldig in het havengebied zoals aangeduid op de afbeelding in bijlage. Zo verliezen de uitzonderlijke transport geen dag oponthoud door de soms onaangekondigde sluiting van één van de tunnnels.
Voorbeeld 1: werken in Tijsmanstunnel vanaf 21 u, vertrek mogelijk vanaf 19.30 u.
Voorbeeld 2: werken in Liefkenshoektunnel vanaf 20.30 u, vertrek mogelijk vanaf 19 u.
Voorbeeld 3: werken in Beverentunnel vanaf 20 u, vertrek mogelijk vanaf 19 u (en niet vanaf 18.30 u).
Deze zone wordt op linkeroever begrensd door de N451 en de A11/E34 (A11 is niet inbegrepen; Keetberglaan zit wel in de zone), op rechteroever door Oosterweelsteenweg, Royerssluis, Albertkanaal, Straatsburgbrug, Vosseschijnstraat, Oosterweelsteenweg, Noorderlaan (let op: tussen Groenendaallaan en Oosterweelsteenweg is de Noorderlaan niet inbegrepen in de zone met aangepaste rijtijden), R2 en A12 (wel inbegrepen vanaf R2 tot grens Zandvliet).
Buiten dit afgebakend gebied moeten de normale rijtijden zoals vermeld in artikel 30 van het KB van 02/06/2010 nageleefd worden. Wachten kan in het afgebakend gebied, op een plaats waar het andere verkeer niet gehinderd wordt.
Deze regeling is niet geldig voor onderhoudswerken in de Kennedytunnel in Antwerpen.
Een grotere kaart is beschikbaar op: http://wegenenverkeer.be/sites/awv/files/uitzonderlijkvervoer/Antwerpen_Kallo_R2_zone_uitbreiding_rijtijden.pdf
Antwerpen, De Lijn (bovenleidingen)
De dienst Bovenleiding van De Lijn Antwerpen vraagt een aanpassing van de richtlijnen voor uitzonderlijk vervoer dat over de trambedding rijdt in de Antwerpse agglomeratie. Deze vervangen de maatregelen in de nota in de reeds afgeleverde vergunningen. Bij de nieuwe vergunningen zal een aangepaste nota bijgevoegd worden.
- Het faxnummer uit de nota is niet meer in gebruik. De Lijn Antwerpen is naast telefonisch ook via e-mail bereikbaar: bovenleiding.ant@delijn.be.
- Door beperkte personeelsbezetting, zowel aan planningszijde als aan uitvoerende zijde, kan het organiseren van een begeleiding op 3 werkdagen niet gegarandeerd worden. De Lijn vraagt hiervoor een termijn van 15 werkdagen.
- Uitzonderlijke transporten hoger dan 5,50 m kunnen nooit een trambedding volgen, kruisen is wel mogelijk.
Gelieve hiermee rekening te houden bij de verkenning van uw reisweg en bij de planning van uw transport.
Antwerpen, Scheldekaaien
Na overleg met de bevoegde instanties werd besloten om de “Scheldekaaien” te Antwerpen (tussen Ledeganckkaai en Orteliuskaai) gedeeltelijk vrij te geven voor het uitzonderlijk vervoer.
De voorwaarden voor gebruik zijn:
a) massa conform met Technisch Reglement ;
b) hoogte groter dan 4,80 m.
Transporten met een hoogte kleiner dan of gelijk aan 4,80 m mogen de Scheldekaaien niet volgen en beschikken over alternatieve reiswegen (o.a. via de Kennedytunnel).
Vanaf de Orteliuskaai kan de reisweg vervolgd worden via Tavernierkaai – Rijnkaai – Kattendijkbrug – Sloepenstraat – Mosselstraat – Siberiastraat – Straatsburgbrug – Groenendaallaan.
Deze reisweg zal de nieuwe route worden voor de transporten met een hoogte groter dan 4,80 m die niet via de Kennedytunnel (en de toekomstige Oosterweeltunnel) zullen kunnen uitgevoerd worden. De beperkingen in massa, lengte en breedte zullen opgeheven worden na de heraanleg van de Scheldekaaien, tot aan de Royerssluis.
De voorgestelde reiswegen zijn geldig heen-en-terug.
Gelieve hiermee rekening te houden bij uw nieuwe vergunningsaanvragen.
Belangrijk: In de vergunningen met hoogte groter dan 4,80 m met een reisweg via de Scheldekaaien, zal een alternatieve reisweg worden bijgevoegd voor wanneer de werkelijke hoogte tijdens het transport 4,80 m of minder bedraagt. In dat geval is het niet toegelaten om via de Scheldekaaien te rijden.