Vrijliggende fietspaden op rotonde in Kinrooi-centrum
Algemeen Overzicht
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vernieuwt deze zomer de rotonde op de Weertersteenweg (N762) en de Breeërsteenweg (N73) in het centrum van Kinrooi. Om de fietsveiligheid op een belangrijke schoolroute gevoelig te verbeteren, wordt de rotonde voorzien van vrijliggende fietspaden. Op de vier armen komt een fiets- en voetgangersoversteek. De uitvoering is voorzien voor deze zomer en moet tegen de start van het nieuwe schooljaar klaar zijn.
Wat en waarom?
Belangrijke schoolroute
De rotonde in Kinrooi-centrum vormt de kruising van de Weertersteenweg (N762) en de Breeërsteenweg (N73). Het is een druk knooppunt dat zowel gemotoriseerd (vracht)verkeer, fietsers als voetgangers vaak gebruiken. Maar voor fietsers is het er vandaag niet zo veilig. De fietspaden zijn aanliggend gemarkeerd en afgeschermd met verkeerseilanden die onderbroken zijn aan de vier armen. Die uitvoering maakt te weinig het onderscheid tussen fietspad en rijweg. Fietsers fietsen zo weinig gescheiden van en te kort langs het verkeer.
De Provinciale Commissie Verkeersveiligheid (PCV) boog zich over het dossier met de bedoeling de rotonde verkeersveiliger te maken. De rotonde wordt immers vaak gebruikt door kinderen en jongeren op weg naar school.
Veilig fietsen via vrijliggende fietspaden
AWV zal de rotonde vernieuwen met vrijliggende fietspaden in betonstraatstenen, buiten de rijweg. De fietspaden worden dus verder van de rotonde weggetrokken. Zo hebben automobilisten een beter zicht op fietsers die de rotonde op- en afrijden. In tegenstelling tot vandaag moeten fietsers wel voorrang verlenen.
Fietsers en voetgangers kunnen oversteken op vier veilige oversteekplaatsen. Op drie van de vier takken gebeurt dat via een middengeleider om in twee tijden te kunnen oversteken. De langsparkeerstroken dicht bij de rotonde in de projectzone blijven behouden.
De rotonde zelf wordt niet heraangelegd. De bestaande verkeerseilanden tussen rotonde en fietspad worden wel eruit gehaald en opnieuw gebetonneerd. Op die manier wordt de rotonde ietwat groter.
Timing en impact?
Uitvoering zomer 2021
Begin augustus starten we met de heraanleg van de rotonde, o.a. met het verharden van de tussenbermen en de beton- en klinkerwerken voor de fiets- en voetpaden. Deze werkzaamheden duren ongeveer vier weken. Het is de ambitie om tegen de start van het schooljaar de rotonde volledig af te werken.
Opgelet: deze planning is onder voorbehoud van werf- en weersomstandigheden en kan nog wijzigen.
Minderhinder-maatregelen: fietsers rond werfzone, nachtwerk
Tijdens de werken moet verkeer rekening houden met enkele minderhinder-maatregelen:
- Fietsers volgen een omleiding rond de werfzone.
- Gemotoriseerd verkeer kan overdag de rotonde blijven gebruiken, maar moet op piekmomenten rekening houden met plaatselijke hinder.
- Om de hinder overdag te beperken, is er voor specifieke werkzaamheden gedurende ook nachtwerk mogelijk. De rotonde wordt dan volledig afgesloten.
Contacteer ons
- Contact
-
Bereikbaarheidsadviseur Limburg