Overslaan en naar de inhoud gaan

Viaduct in Gentbrugge paar nachten afgesloten voor herstellingen

Viaduct in Gentbrugge paar nachten afgesloten voor herstellingen

De eerste fase van de grootschalige werken aan het E17-viaduct is al geruime tijd aan de gang. Tijdens deze fase wordt er gewerkt op de viaducthelft richting Kortrijk en rijdt alle verkeer op de helft richting Antwerpen. Door het extra verkeer op één zijde van het viaduct is schade ontstaan aan het wegdek. Dat wordt hersteld in de nacht van 14 juli en in het weekend van 17 juli. De herstellingen zijn nodig voor de veiligheid op het viaduct, maar ze zijn ook een belangrijke maatregel om de overlast voor omwonenden te beperken. 

E17 richting Kortrijk afgesloten van 14 juli (21u) tot 15 juli (6u)

In de nacht van 14 op 15 juli gaat de E17 richting Kortrijk dicht tussen het knooppunt Destelbergen en de afrit Gentbrugge. Verschillende zones van het wegdek worden afgefreesd en heraangelegd in asfalt. Alle verkeer op de E17 richting Kortrijk moet omrijden via de R4 en de E40.

E17 richting Antwerpen (deels) afgesloten van 17 juli (21u) tot 19 juli (16u)

Vanaf vrijdagavond 17 juli gaat de aannemer aan het werk richting Antwerpen. Tijdens deze werken combineert hij voegherstellingen en herstellingen aan het wegdek. 's Nachts (van 21u tot 9u) gaat de E17 volledig dicht richting Antwerpen en rijdt iedereen om via de N9 en de R4 (oprit Melle). Overdag blijft één rijstrook open richting Antwerpen.

Verkeer uit de richting van Kortrijk (E17) of de richting van de kust (E40) zonder bestemming in het Gentse, kiest best voor het alternatief van de E40 richting Brussel en de knooppunten Merelbeke en Destelbergen (R4). Zo kan oponthoud aan de werfzone vermeden worden.

Overlast voor omwonenden beperken

Momenteel rijdt alle verkeer op één helft van het viaduct. Dit is de viaducthelft die volgend jaar pas aangepakt wordt. Door het extra verkeer krijgt het wegdek het zwaar te verduren. Door geregeld herstellingen uit te voeren, houdt AWV het wegdek tot het einde van deze fase in een zo goed mogelijke staat. Dat is nodig voor de veiligheid van de weggebruikers, maar is ook nodig om de overlast voor de omwonenden tijdens de werken zo veel mogelijk te beperken. 

Niet alleen de staat van het wegdek is een bepalende factor in de hinder voor de buurt. Ook het snelheidsregime tijdens de werken heeft een invloed. Door voor een snelheidsregime van 50 km/u te kiezen langs de werf, zorgt het agentschap voor een veilige werf, maar wordt ook de geluids- en trillingsoverlast voor de omwonenden beperkt. Om ervoor te zorgen dat de maximumsnelheid aan de werf gerespecteerd wordt, is er sinds het het weekend van 11 juli extra controle.