Renovatie Leonardtunnel halfweg: ingangen, steunpunten en vloerplaat aan de beurt
Op 18 maart start het Agentschap Wegen en Verkeer met de tweede fase van de grote renovatie van de Leonardtunnel. Eerst pakt de aannemer de zijwanden van de ingangen aan. Daarna volgen de stalen steunpunten waar de koker van de E411 (niveau -1) deels op rust. Ten slotte wordt de vloerplaat van de twee kokers van de ring (niveau -2) volledig vernieuwd. Volgens de huidige planning zal de renovatie van de kokers van de Brusselse ring begin 2025 beëindigd worden. Na de grote renovatie is de Leonardtunnel klaar voor nog eens dertig jaar van intensief gebruik.
De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Veel van de bruggen en tunnels in Vlaanderen werden gebouwd in de jaren ‘60 -‘70 - ‘80 en zijn ondertussen sterk verouderd. Om de historische onderhoudsachterstand efficiënt aan te pakken en de veiligheid te garanderen, werkt het Agentschap Wegen en Verkeer met een plan van aanpak 2020-2030. De Vlaamse Regering investeert deze legislatuur 200 miljoen euro in de dringende vernieuwingen op kortere termijn van de tunnels. Voor de renovatie van de Leonardtunnel gaat het om 28 miljoen euro. Een broodnodige investering waarmee we de veiligheid garanderen en de levensduur aanzienlijk verlengen.”
Plafond, wanden, dakplaat en veiligheidsvoorzieningen al vernieuwd
Sinds de start van de grote renovatie in april 2023 is er al heel wat gebeurd in de twee kokers van de ring:
- het beton van de wanden en plafonds werd hersteld
- de dakplaat kreeg een behandeling met een kathodische bescherming: het wapeningsstaal in het beton staat nu op een beperkte laagspanning, waardoor het staal niet meer roest
- het plafond kreeg een brandwerende coating
Momenteel worden er kabelgoten geplaatst en wordt er beton gestort waarop in een latere fase veiligheidsstootbanden komen.
Ingangen
Op 18 maart start de aannemer met de vernieuwing van de zijwanden van de tunnelingangen. Een aannemer zal het ‘oude’ beton van de zijwanden verwijderen d.m.v. 'hydrodemolition': hij spuit het beton weg met water onder zeer hoge druk. Daarna wordt er nieuw beton gestort.
E411 tijdelijk gestut bij plaatsen nieuwe steunpunten
De Leonardtunnel bestaat eigenlijk uit twee tunnels. De tunnel van de E411, waar het verkeer tussen Brussel (Oudergem) en Namen rijdt, rust op de tunnel van de Brusselse ring. Met andere woorden, de E411 ligt op verdieping -1’ en de ring op ‘verdieping -2’. Tussen de twee ‘verdiepingen‘ zitten steunpunten die van staal gemaakt zijn. Die steunpunten worden voor de zomer nog vervangen door nieuwe exemplaren. De tunnel van de E411 wordt gestut terwijl de steunpunten vervangen worden. Dat gebeurt met behulp van een hefwerktuig of een ‘vijzel’.
Vloerplaten
Volgens de huidige planning vernieuwt de aannemer van het Agentschap Wegen en Verkeer in de zomer de vloerplaat van de twee kokers van de ring. De vloerplaat is de ‘onderkant’ van de tunnel waar de rijweg op rust. Bovenop de vloerplaat komt een waterdichte laag en gietasfalt, en daarboven de asfalt onder- en bovenlaag van het wegdek. Het gaat voor de twee kokers samen over een totale oppervlakte van twaalfduizend vierkante meter (voor de twee kokers van de ring samen) die aangepakt wordt.
Nog uit te voeren: tunnel E411, paarden- en voetgangerstunnel, fietstunnel en veiligheidsvoorzieningen
In het najaar krijgt de tunnel van de E411 een onderhoud. Naast die tunnel liggen er ook nog een paarden- en voetgangerstunnel en een fietstunnel. Ook die krijgen een grondig onderhoud. Ten slotte zullen er, naast de brandwerende coating die de afgelopen maanden al aangebracht werd in de kokers van de ring, de komende maanden ook nog heel wat andere veiligheidsvoorzieningen geïnstalleerd worden in de kokers van de ring. Dat gaat dan onder andere over brandwerende wanden, ventilatie en radiosystemen (FM en DAB) waarmee de operatoren van het Verkeerscentrum bij incidenten boodschappen kunnen zenden naar de autoradio’s.