Overslaan en naar de inhoud gaan

Kruispunt Grendelbaan en Verbindingslaan in Diepenbeek vanaf het voorjaar van 2022 vernieuwd

Kruispunt Grendelbaan en Verbindingslaan in Diepenbeek vanaf het voorjaar van 2022 vernieuwd

“Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zal volgend voorjaar het kruispunt van de Grendelbaan (N2) met de Verbindingslaan (N76) aan de kant van Diepenbeek-centrum herinrichten. Er komen twee T-kruispunten met verkeerslichten, waarop ook de nieuwe fly-over Molenstraat van Infrabel zal aansluiten. De plannen zijn onderdeel van een groter mobiliteitsverhaal voor meer verkeersveiligheid en leefbaarheid in Diepenbeek”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. Op dit moment loopt het openbaar onderzoek voor de omgevingsvergunningsaanvraag.

Het huidige kruispunt N76 x N2 wordt als het ware opgesplitst in twee aparte T-kruispunten met verkeerslichten, dicht bij elkaar. 

De aantakking van de N2 op de N76 aan de kant van het centrum schuift iets zuidelijker, en gebeurt via een extra kruispunt met een lus. Die lus sluit aan op de Grendelbaan en de nieuwe omleidingsweg Industrielaan, via de spoorwegwegbrug Molenstraat van spoorwegbeheerder Infrabel. Verkeer van en naar Diepenbeek-centrum zal straks dus via de nieuwe lus en het extra T-kruispunt rijden. 

Op het kruispunt van de N76 met de Grendelbaan aan de kant richting Bilzen blijven de verkeerslichten behouden. “Alle verkeerslichten in de omgeving, ook die op het kruispunt Katteweidelaan, worden op elkaar afgestemd voor een vlotte doorstroming. Tot slot wordt ook de 
fietsinfrastructuur mee vernieuwd en aangesloten op de bestaande fietspaden, zo willen we ook hier in Diepenbeek zorgen voor meer fietsveiligheid”, duidt minister Peeters. 

AWV zal ook de onder- en toplaag van het wegdek van de Grendelbaan richting het centrum vernieuwen, van het kruispunt met de Verbindingslaan tot aan de Carrefour. 

Omleiding rond Diepenbeek-centrum

De herinrichting van het kruispunt kadert in het grotere mobiliteitsverhaal dat o.a. Infrabel en De Lijn mee schrijven voor Diepenbeek. Daarbij worden zeven gelijkvloerse overwegen afgeschaft en een omleidingsweg oost-west rond het centrum aangelegd. “Op die manier zal het doorgaand (vracht)verkeer tussen Hasselt en Bilzen rond Diepenbeek-centrum rijden, via de Industrielaan. Dat moet het centrum ontlasten en leefbaarder maken”, aldus Peeters.

 

Een gelijkaardige ingreep is ook nodig ter hoogte van de Waardestraat, waar de Steenweg zal afbuigen en over de spoorweg zal overgaan in de omleidingsweg Industrielaan. Daar zijn momenteel al de voorbereidende nutswerken aan de gang. De riolerings- en wegeniswerken van AWV starten er begin volgend jaar.

Startschot voorjaar 2022

De start van de herinrichting van het kruispunt met de Grendelbaan is onder meer nog afhankelijk van het ontvangen van een omgevingsvergunning, waarvoor momenteel het openbaar onderzoek loopt en de plannen publiek ter inzage liggen. In dat verband organiseerden AWV en de gemeente afgelopen maandag een online infosessie om de definitieve plannen toe te lichten. 

 

AWV wil volgend voorjaar de werkzaamheden kunnen aanvatten en zal daarbij rekening houden met de planning van Infrabel voor de bouw van de spoorwegbrug, die in de zomer van 2022 zou klaar zijn. Een groot deel van de werken aan het kruispunt gebeuren op het braakliggende terrein, langs de rijweg. De verbinding via de Grendelbaan van en naar het centrum blijft maximaal open, maar zal op sommige momenten ook afgesloten zijn. De meer hinderlijke werken gebeuren ’s nachts of in het weekend.