Vlaanderen is een Europese draaischijf voor logistiek en transport. Uit de verkeersindicatoren van het Vlaams Verkeerscentrum blijkt dat het vrachtverkeer in 2019, op werkdagen, aangroeide met 0,8%. In de coronacrisis daalde het vrachtverkeer tijdens het voorjaar 2020 stevig, maar in vergelijking met het autoverkeer was die terugval relatief beperkt én kort van duur. Terwijl begin oktober het autoverkeer maar liefst 17% lager lag dan op hetzelfde moment vorig jaar, was er wel 1% meer vrachtverkeer op de Vlaamse snelwegen. De route E17 Gent - Kortrijk is de derde drukste snelweg voor vrachtverkeer, na de ring rond Antwerpen (R1) en de E17 Antwerpen - Gent.
Al dit (vracht)verkeer zorgt voor extra druk, niet alleen op de snelwegen maar ook op de snelwegparkings.
Om een betere spreiding te krijgen over de parkings lanceert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) in 2020 een proefproject langs de E17.
“Momenteel weten vrachtwagenchauffeurs niet of er een parkeerplaats vrij is op een snelwegparking en moeten zij dit gokken,” zegt minister van Mobiliteit Lydia Peeters. “Dit leidt tot overbezetting op één parking terwijl er op de volgende parking misschien nog plaats vrij is. Door de bezettingsgraad in real time weer te geven via de dynamische borden en apps, hopen we de vrachtwagens beter te spreiden over de verschillende parkings. Dat zorgt voor meer verkeersveiligheid, wegens minder foutief geparkeerde vrachtwagens, en meer rust voor de chauffeurs die niet meer moeten zoeken naar een veilige rustplaats.”
Informatie boven de snelweg en in app
De actuele bezettingsgraad van 5 snelwegparkings langs de E17, richting Frankrijk, zal de komende maanden op de dynamische signalisatieborden boven de snelwegen te zien zijn, op momenten dat de borden niet gebruikt worden voor andere verkeersinformatie weer te geven. De bezettingsgraad wordt ook in de Truckmeister app van Be-Mobile weergeven.
“Wij willen de vrachtwagenchauffeurs een verhoogd comfort geven door hen de nodige digitale tools aan te reiken via onze Truckmeister driver companion app. Via deze app verschaffen we ook info over stilstaande voertuigen, afwijkende bandenspanning, etc. Wij hopen zo een trucker community te creëren en de gehele logistieke ketting te optimaliseren. De app zou zelfs gebruikt kunnen worden om verkeerslichten te optimaliseren.” Aldus Gerd Nees, Logistics Director van Be-Mobile.
“Het doel is om de bestaande capaciteit van de snelwegparking op de meest optimale manier in te zetten,” aldus Lydia Peeters. “Vrachtwagenbestuurders kunnen in real time zien of er op een parking nog plaats is en zo hun rijgedrag aanpassen. Dankzij een goede samenwerking met Be-Mobile kan dit altijd opgezocht worden via de Truckmeister app. Ik hoop dan ook dat vrachtwagenchauffeurs de app massaal zullen installeren.”
Bezettingsgraad real time meten
Op 5 snelwegparkings zal de bezettingsgraad gemeten worden aan de hand van bestaande of nieuwe infrastructuur. Dit kan gaan van data van de slagbomen van beveiligde parkings tot (inductieve) lussen die in het wegdek worden gelegd of parkeersensoren. Op basis van deze data, die als open data ter beschikking wordt gesteld, in het Europese DATEX II formaat, worden de dynamische borden en de app gevoed. De data kan ook in andere apps worden geïntegreerd.
De betrokken snelwegparkings zijn (telkens in de richting van Frankrijk): Kalken, Nazareth, Kruishoutem, Marke en Rekkem.
Het proefproject loopt voorlopig tot eind 2020 en wordt medegefinancierd door de Connecting Europe Facility van de Europese Unie.
In september 2020 werd een nulmeting gedaan op de snelwegparkings zodat AWV na afloop een vergelijking kan maken en zo o.a. kan meten of er een betere spreiding van vrachtwagens over de parkings is gerealiseerd.
Dit project wordt medegefinancierd door de Connecting Europe Facility van de Europese Unie.
|