Overslaan en naar de inhoud gaan

AWV vertaalt extra parkeerbehoefte in nieuw ontwerp N20 Kortessem

AWV vertaalt extra parkeerbehoefte in nieuw ontwerp N20 Kortessem

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft op woensdag 6 maart 2024 de vernieuwde ontwerpplannen van de Hasseltsesteenweg (N20) in Kortessem voorgesteld aan de projectstuurgroep (PSG). Het gaat om de hele projectzone vanaf het kruispunt met de Dorpsstraat (N76) tot aan Printhagendreef. AWV is tegemoetgekomen aan enkele vragen van bewoners en handelaars. In mei 2024 komt de PSG opnieuw samen om het ontwerp te finaliseren, zodat AWV in het najaar van 2024 het project kan aanbesteden. 

Vorig jaar beslisten AWV en de Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken om de planning van het project langs de Hasseltsesteenweg (N20) te wijzigen en gelijktijdig de studie van de Dorpsstraat (N76) op te starten om het centrumgebied geïntegreerd te benaderen. De initiële ambities van de vernieuwing bleven overeind: fietsveiligheid,comfort voor voetgangers, gescheiden riolering, meer groen en een betere doorstroming voor het openbaar vervoer. 

Extra parkeerplaatsen

Samen met het studiebureau heeft AWV plaatselijk extra parkeerplaatsen kunnen voorzien in het ontwerp. Verspreid over de projectzone binnen de bebouwde kom zullen er in het nieuwe ontwerpplan zo’n 85 parkeerplaatsen komen zonder dat daarvoor innames van woningen of handelspanden nodig zijn. Het gaat om locaties waar de meeste vraag naar parking is en plaatsen die multifunctioneel kunnen worden ingezet, dus zowel voor bewoners als voor lokale handelaars”, aldus Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare werken. Ook de spreiding van de bushaltes maakte deel uit van de PSG. De halte aan de Graafbeemdenstraat werd weerhouden omwille van de goede ontsluiting van de achterliggende woonwijk. 

Participatietrajecten voor N20 & N76

AWV rolde participatietrajecten uit voor de Hasseltsesteenweg (N20) en de Dorpsstraat (N76). De afgelopen maanden maakten stakeholders en belangengroepen hun ambities op korte en lange termijn kenbaar. Daarmee ging het studiebureau opnieuw aan de slag. Het resultaat is een vernieuwd ontwerp voor de Hasseltsesteenweg voor de hele projectzone vanaf het kruispunt met de Dorpsstraat (N76) tot aan Printhagendreef dat werd voorgesteld aan de projectstuurgroep. 

PSG verzamelt expertisegebieden

In die PSG, waarin ook de gemeente Kortessem zetelt, wordt de expertise van de verschillende partners gevraagd. Zij brengen hun aanbevelingen samen tot er een consensus is over het dossier met oog voor budget, kwaliteit van het ontwerp en timing. UNIZO zat mee aan tafel en kreeg als vertegenwoordiger van de handelaars meteen zicht op de voorgelegde wijzigingen. De PSG komt in mei 2024 opnieuw samen om te finaliseren. Nog voor de zomer organiseert AWV een publiek infomoment om de plannen voor te stellen. 

Ander studietraject voor Dorpsstraat 

De Dorpsstraat (N76) volgt een ander traject omdat het project, in tegenstelling tot het project van de N20, nog in de startfase zit. AWV voert momenteel diepte-interviews om de wensen van de omgeving te leren kennen. De informatie neemt het studiebureau,samen met de gedetecteerde ambities, mee om verschillende scenario's uit te werken die tot een ontwerp zullen leiden. Ook daarover volgt dit voorjaar nog een publiek infomoment.